آمازون رقیب تازه نفس انویدیا
آمازون به سرعت در حال تقویت خود برای توسعه چیپهای هوشمصنوعی است تا بتواند با انویدیا، پیشتاز بازار پردازندههای هوشمصنوعی، رقابت کند.
به گزارش خبرگزاری آنا، آمازون در حال آمادهسازی برای عرضه چیپهای جدید هوشمصنوعی خود است و به شدت در تلاش است تا با کاهش وابستگی خود به تراشههای انویدیا، پیشتاز بازار پردازندههای هوشمصنوعی، از سرمایهگذاریهای چند میلیارد دلاری خود در زمینه نیمهرساناها بهرهبرداری کند.
مدیران بخش خدمات ابری آمازون بهویژه در تلاش هستند تا از چیپهای سفارشی برای بهبود کارایی مراکز داده خود استفاده کنند و در نهایت هزینههای خود و مشتریان را کاهش دهند. این پروژه تحت رهبری آنپورنا لبز، استارتاپی که آمازون در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۳۵۰ میلیون دلار خریداری کرده، بهویژه در حال پیشرفت است.
در ماه آینده، آمازون از چیپ جدید( Trainium ۲) رونمایی خواهد کرد. این چیپ برای آموزش مدلهای بزرگ هوشمصنوعی طراحی شده است و هماکنون توسط شرکتهایی آزمایش میشود.
هدف اصلی آمازون رقابت با انویدیا است که تسلط زیادی بر بازار پردازندههای هوشمصنوعی دارد. دیو براون، معاون خدمات پردازش و شبکه ، گفته است که آمازون در تلاش است تا بهترین مکان برای اجرای پردازندههای انویدیا باشد، اما همچنین به دنبال ارائه جایگزینی سالم برای این تراشهها است.
آمازون همچنین اعلام کرد که یکی دیگر از خطوط چیپهای هوش مصنوعی آن، میتواند هزینههای تولید پاسخ از مدلهای هوش مصنوعی را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.
این تلاشها همزمان با پیشبینی آمازون برای هزینهکرد ۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برای زیرساختهای فناوری خود انجام میشود، که نشاندهنده رشد قابل توجه نسبت به سال ۲۰۲۳ است.