آیا اقتصاد ایران آنچنان قدرتمند است که وزارت بازرگانی را کنار بگذاریم؟

بدین ترتیب مشخص می شود که حوزه فعالیت این وزارتخانه چقدر گسترده و جامع است و شرح دقیق وظایف آن مستلزم در نظر گرفتن ساختار پیچیده ای است. در نگاه اول باید توجه داشت که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به طور همزمان مشکلات، وظایف و اهداف بخش هایی مانند صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دهد. اما عملا هر یک از این ادارات به عنوان یک وزارتخانه مستقل فعالیت می کنند.

یکی از اقدامات خوب وزیر فعلی صلح تغییر برخی ساختارها و روشن شدن جزئیات اصلی فعالیت ها در این حوزه بود. بررسی اجمالی بخش تجاری نشان می دهد که چقدر فعالیت و شرایط در این بخش وجود دارد. به عنوان مثال در زمینه روابط تجاری خارجی باید به وضوح مشخص کنیم که روابط ما با بیش از 180 کشور جهان چگونه باید تعریف شود.

چگونه قراردادهای منطقه ای و تجاری منعقد خواهیم کرد؟ عضویت ما در پیمان هایی مانند ECA، اوراسیا و شانگهای چگونه باید هدایت شود؟ چگونه می توان از فرصت ها استفاده کرد و چگونه بین امنیت ملی و توسعه تجاری پیوند برقرار کرد. قوانین صادرات و واردات باید به چه صورت باشد تا علاوه بر نفع اقتصاد، تولیدکننده آسیب نبیند و نیازهای داخلی جامعه به طور کامل تبیین شود. مشاوران کسب و کار ما چگونه کار می کنند؟ و ….

در مورد تجربه خارجی هم باید تک تک موارد را بررسی کنیم. به عنوان مثال کشوری مانند ژاپن چندین وزارتخانه اقتصاد در یک ساختمان دارد، اما کشورهای دیگر به وزارت بازرگانی خود اهمیت ویژه ای می دهند. باید بپرسیم که آیا اقتصاد ما از کشورهایی مانند چین، هند و آمریکا قدرتمندتر است که تصمیم به حذف وزارت بازرگانی گرفتیم؟

از سوی دیگر، امروز دولت ایران صاحب شرکت هایی است و بخش مهمی از اقتصاد را در اختیار این شرکت ها قرار داده است. مقایسه وضعیت اقتصادی و تجاری ایران با کشورهایی که دولت فقط مدیریت و کنترل آنها را بر عهده دارد غیرممکن است. آنجا دولت در امور اجرایی دخالت نمی کند.

* رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
* نوشته شده در الف/ چهارشنبه 5 مرداد 1401

دکمه بازگشت به بالا