اجتماعی

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

الهه جعفرزاده: غذاهایی که به تقویت حافظه کمک می‌کنند، اغلب حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، چربی‌های سالم، ویتامین B، اسیدهای چرب امگا و ویتامین E هستند. به طور مثال ماهی‌های چرب، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و یکی از بهترین غذاها برای تقویت حافظه به شمار می‌آیند. حدود ۶۰ درصد از مغز ما از چربی تشکیل شده و ۵۰ درصد از این چربی از اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل شده است. امگا ۳ نقش مهمی در ساختار مغز و سلول‌های عصبی ایفا می‌کند و برای بهبود حافظه و یادگیری مفید است. تحقیقات هم‌چنین نشان می‌دهد که خوردن ماهی‌های چرب مانند: سالمون، قزل آلا و ساردین می‌تواند زوال عقل ناشی از افزایش سن را کاهش دهد و از آلزایمر جلوگیری کند.

در ادامه چند خوراکی مفید دیگر برای تقویت مغز و حافظه به شما معرفی می‌شود:

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

۱. آجیل

آجیل در عین دارا بودن سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان، یکی از بهترین غذاها برای مغز است. هم‌چنین مغزها و آجیل منبع غنی ویتامین E هستند و برای محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو مفیدند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل می‌تواند خطر از دست دادن حافظه ناشی از افزایش سن را کاهش دهد. گردو بهترین گزینه برای تقویت مغز است؛ زیرا نسبت به سایر مغزیجات، سطح بالاتری از آنتی اکسیدان را در خود دارد.

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

۲. قهوه

کافئین موجود در قهوه می‌تواند به تقویت عملکرد کلی مغز کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قهوه می‌تواند خطر زوال عملکرد شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

۳. تخم مرغ

تخم مرغ مملو از ویتامین B-۶، B-۱۲ و اسید فولیک است و می‌تواند از مغز در برابر کوچک شدن محافظت کند و زوال شناختی را به تأخیر بیندازد. علاوه بر این، زرده تخم مرغ منبع عالی کولین است که برای بهبود عملکرد مغز و حافظه مفید است.

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

۴. پرتقال

ویتامین C موجود در پرتقال، یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌کند. مصرف پرتقال هم‌چنین به پیشگیری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی کمک می‌کند.

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

۵. شکلات تلخ

شکلات تلخ با آنتی اکسیدان‌های قوی و محرک‌های طبیعی مانند کافئین، نه‌تنها می‌تواند حافظه و تمرکز شما را بهبود بخشد، بلکه به تقویت خلق و خو نیز کمک می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ، توانایی‌های یادگیری را ارتقا می‌دهند و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن از زوال شناختی جلوگیری می‌کنند.

با مصرف این خوراکی‌ها آلزایمر نمی‌گیرید

سایر روش‌های تقویت سلامت مغز عبارتند از:

  • خواب کافی داشته باشید.
  • هیدراته بمانید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • یوگا و سایر تکنیک‌های آگاهی ذهن را تمرین کنید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.
  • سطح استرس را کنترل کنید.
  • از پرخوری و حتی حذف وعده‌های غذایی بپرهیزید.

بیشتر بخوانید:

مه مغزی چیست/ ۸ ماده غذایی که باعث ایجاد مه مغزی می‌شوند

معرفی ۸ ماده غذایی برای حفظ سلامت مغز بعد از ۵۰ سالگی

این میوه‌ها را بخورید تا باهوش‌تر شوید/ معرفی ۸ میوه مغذی برای بهبود ضریب هوشی و سلامت مغز

چه بخوریم تا باهوش‌تر شویم؟/ ۱۰ ماده غذایی مفید برای تقویت مغز و حافظه

منبع: metropolisindia

۴۷۲۳۲

بخش مطالب اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر مسائل تربیتی و آموزشی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا