مسیر ۱۰ ساله را یک‌ سال‌ونیمه رفتیم

وقتی تاج جهان را در دست گرفت ، هیچکس تصور نمی کرد که انقلابی رخ دهد و تغییرات بزرگی رخ دهد. سایه تاجی که بر جهان و کشور ما ، مدارس و دانشگاه ها افتاده بود ، همراه با بسیاری از مشاغل بسته شد ، به طوری که اگر ویروس عصبانی کمی آرام نمی شد ، اما وضعیت جدی تر از این حرفه ها بود. دنباله کووید -19 منجر به تصمیم گیری های متفاوتی شد.

به گزارش خبر روزانه ، روزنامه “فرهیختگان” در ادامه نوشت: در دنیا سیستم آموزش عالی به آموزش آنلاین و از راه دور رفته است و ایران نیز مجبور بود وارد این حوزه شود. در روزهای اولیه ، محبوبیت آموزش آنلاین در کشور ، مانند بسیاری از کشورهای دیگر ، افزایش یافت ، اما اکنون ، پس از حدود یک سال و نیم استفاده از این روش آموزشی ، برخی از افراد که در این سیستم آموزشی فعالیت می کنند تجربه متفاوتی دارند . بخشهای مختلف دانشگاهها از سیستمهای داخلی و خارجی متفاوتی استفاده کرده اند که طبیعتاً مانند بسیاری از سیستمهای آموزش آنلاین در جهان دارای مشکل هستند ، اما هنگامی که آنها توانستند نیازهای تعداد زیادی از دانش آموزان را در طول یک بیماری همه گیر برآورده کنند ، باید توجه ویژه ای به آنها شود. آی تی.

ادامه تحصیل مجازی ، احتمالاً بعد از تاج

مندد نصلراللهی ، مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، گفت: موفقیت به پایان رسیده است. آموزش آنلاین برای هر م educationسسه آموزش عالی و م institutionسسه ای که می تواند مثبت تلقی شود ، چیز خوبی است. یکی از مزایای سیستم یادگیری الکترونیکی این است که دانش آموزان می توانند از آن در هر شرایط و در هر محیط اجتماعی ، آب و هوای کشور استفاده کنند و این نقطه قوت واحدها است. از آنجا که زیرساخت های سیستم های آموزشی آنلاین به حدی رسیده است که می توانیم از آنها حتی به منظور از بین بردن ویروس کرونا استفاده کنیم ، قطعاً پس از این مدت از این ویژگی استفاده می کنیم و ممکن است برخی از آموزش ها را در عمل ادامه دهیم. اما سیستم آموزش الکترونیکی که ما در آن زمان کار می کردیم نقاط ضعف خود را نیز داشت که یکی از آنها مشکل اتصال دانش آموزان به سیستم بود. “البته این مشکل بیشتر در بین دانشجویانی که از خارج به این سیستم متصل شده بودند و به طور کلی در بین دانشجویانی که ایرانی نیستند ، بیشتر دیده می شد.”

وی افزود: “سیستم های آموزشی آنلاین ، به ویژه برخی که بومی تلقی می شوند ، هرگز تحت چنین فشاری قرار نگرفته اند ، و این حجم و تعداد کاربران و کلاس ها ، اما آنچه پس از این سال آموزش مجازی دیده می شود” سیستم هایی مانند برای دان ، بخشهای مختلف آن توسط جوانان ایرانی پشتیبانی می شود ، با موفقیت نسبی توانسته است از استخدام آنلاین در واحدهایی مانند جنوب تهران پشتیبانی کند ، که ما از نزدیک شاهد آن بودیم. “

وقتی برق قطع است دانش آموزان امتحان نمی دهند

وی در مورد بازخورد معلمان گفت: “برخی از معلمان همچنین کتابهای درسی آنلاین را به دلیل بیماری عروق کرونا ویروس قلب ترجیح می دهند تا رو در رو و در مکالمات حضوری شرکت نمی کنند.” یکی از رایج ترین مشکلات الکترونیکی یادگیری به سیستم متصل می شد ، به ویژه در زمینه رمزهای عبور و نام کاربری ، جایی که دانش آموزان اغلب با مشکل مواجه می شدند ، اما در واقع مشکلات بیشتر فنی بودند. “

نصراللهی در مورد قطعی برق در امتحانات گفت: “قطع برق که هفته ها با آن روبرو بودیم باعث ایجاد مشکلاتی در برخی از دانش آموزان شد ، بنابراین برخی در امتحانات شکست خورده و طبق برنامه یا کلاس خود عمل کرده اند یا دوباره آزمایش خواهند شد. اما اگر مشکل قطع برق را کنار بگذاریم ، طبقه بندی کننده در این دوره توانست نیازهای آموزشی حدود نیم میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد را برآورده کند و با توجه به این شکست ها ، تحصیلات را جدی بگیرید. “، محلی بودند – می تواند تعداد زیادی دانشجو را ترک کند . “

کلاسها ثبت نمی شوند ؛ بزرگترین ضعف سیستم

وی با تأکید بر اینکه آموزش مجازی دانشگاه آزاد به عنوان یک سیستم سیستماتیک به طور طبیعی دارای نقاط قوت و ضعف است ، خاطرنشان کرد: ما در قسمت گزارش این سیستم با مشکلات و کمبودهای زیادی روبرو بودیم ، بنابراین نتوانستیم میزان دسترسی دانشجویان به صورت آنلاین را تعیین کنیم. این دانشجو ادعا می کرد که در کلاس ها شرکت نمی کند و هیچ بخشی از ما برای نظارت بر حضور یا عدم حضور دانش آموز برای بازپرداخت شهریه وجود نداشت. در همین حال ، با عادی شدن شرایط ، دانش آموزان ترجیح می دهند به طور حضوری در کلاس ها شرکت کنند. این به این دلیل است که کلاس های حضوری با نظم و هماهنگی بیشتری برگزار می شود ، بنابراین برخی از اساتید در برگزاری به موقع کلاس ها با مشکل مواجه شدند که این امر نیز باعث نارضایتی دانش آموزان شد. یکی از بزرگترین مشکلات در برگزاری کلاسها این بود که نمی توان کلاسها را بصورت آفلاین ضبط و استفاده کرد و دانش آموزانی که در آن زمان در کلاس نبودند اگر شخصاً کلاسها را ضبط نکنند ، کلاسها را از دست می دهند. این چالش ها در ایران با آموزش الکترونیکی روبرو است ، جایی که همه کشورها در آموزش آنلاین با چالش های مشابهی روبرو هستند ، اما در چنین شرایطی ممکن است این تنها راه خلاص شدن از همه گیری باشد.

احراز هویت دانشجویی ؛ مشکل اصلی امتحانات مجازی

امیر احمدی نژاد ، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی ، مرکز تهران ، در مورد نحوه عملکرد آموزش آنلاین در زمان تاج گفت: شرایط پس از کرونا ویروس را نباید کنار گذاشت و از این ویژگی می توان به خوبی استفاده کرد. طبقه بندی کننده دانشگاه مانند هر سیستم دیگری مشکلاتی دارد. یکی از مشکلات این دوره آموزش آنلاین ، مشکل احراز هویت دانش آموزان است ، به ویژه هنگام بحث در مورد امتحانات ، بنابراین ما نمی توانیم افراد را در این زمینه احراز هویت کنیم و هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد پشت سیستم در آزمون شرکت کند. باید دانشجو یا شخص دیگری باشد ؛ “مطمئناً اساتید سعی کرده اند این مشکل را با مدل های مختلف حل کنند ، اما این مشکل بر سیستم آموزشی تأثیر گذاشته است و بازگشت آن به حالت عادی می تواند مشکل باشد.”

ما به مدت یک سال و نیم به سفری 10 ساله آمده ایم

وی در ادامه گفت که یک تخت خواب همزمان آماده شده بود و ما یک سال و نیم را در فضای شاعرانه راهی که باید طی می کردیم طی 10 سال گذشته گذرانده بودیم ، اما شایستگی های آن تخت نمی تواند نادیده گرفته شود ؛ خیلی ها بودند که علیرغم تحصیلات عالیه ، کامپیوتر را آنطور که مورد نیاز است مطالعه نکردند ، به عنوان مثال ، برخی از دانشجویان علوم انسانی ممکن است ارتباط چندانی با کامپیوتر نداشته باشند ، اما این ویژگی آنها را مجبور کرده است که با این فضا کنار بیایند. این ویژگی باید برای صرفه جویی در انرژی برای آینده استفاده شود ، به طوری که فضای آموزشی نیازی به توسعه نداشته باشد ، و بنابراین ما می توانیم از این ویژگی حتی در شرایط عادی محدود استفاده کنیم ، مانند 20 درصد کلاس ها در قالب آموزش مجازی و 80 درصد آن به صورت حضوری برگزار شد. “جلساتی که می توانند در این سیستم فعالیت کنند ، یا حتی فعالیت های فوق برنامه ، می توانند بسیار کاربردی باشند.”

ضرورت واکسیناسیون دانشمندان قبل از سال جدید

وی خاطرنشان کرد که علیرغم مزایای یادگیری الکترونیکی ، چالش هایی وجود دارد و افراد و مدیران باید به تشخیص سیستم بپردازند تا ببینند چه مسائلی ایجاد شده و کدام قسمت ها تحت تأثیر قرار می گیرند. در همین حال ، به ویژه رشته های غیر پزشکی آسیب های زیادی متحمل شده اند. این رشته ها از نظر حجم کار علمی به دلیل مشارکت در کار ، بستری و کار عملی آسیب چندانی ندیده اند ، اما رشته های غیر پزشکی ، به ویژه مهندسی ، علوم پایه و حتی علوم انسانی ضربه هایی خورده اند. تقریباً تمام دنیا از آموزش آنلاین رنج برده اند ، اما آموزش عالی ما دو برابر بیشتر آسیب دیده است. آنچه می توان انجام داد این است که پس از واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر در جامعه ، بهتر است دانشگاه ها و تحصیلات ترجیح داده شود تا معلمان ، دانش آموزان و کارکنان بتوانند قبل از شروع سال تحصیلی واکسینه شوند و سپس وارد شبکه آموزشی حضوری شوند.

این مدرس دانشگاه می گوید: “اگرچه صحبت از برگزاری امتحانات شخصی مطرح بود ، اما سرانجام تصمیم گرفته شد که امتحانات اصلی به صورت آفلاین در همان سیستم دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود و این امر معمولاً مشکلاتی را ایجاد می کند.” اتفاق خاصی نیفتاد. در یک سیستم خودمختار ، معلم زمان امتحان را تعیین می کند ، دانش آموز فرم س seesال را می بیند و می تواند به پاسخ دادن و بارگذاری تصویر پاسخ در سیستم امتحان تا پایان زمان امتحان ادامه دهد. “در صورت قطع برق ، دانش آموز می تواند پاسخ امتحانات و اسناد امتحان را از طریق پست الکترونیکی به استاد ایمیل کند ، و در موارد خاص اسناد مربوط به قطع برق را به بخش ارائه دهد ، اگرچه هر یک از این بررسیها با دقت هر هیئت مدیره دانشگاه اداره می شود. “

احمدی نژاد در مورد بازخورد معلمان و دانش آموزان درباره ادامه تحصیل گفت: “به طور متوسط ​​همه آماده شرکت در کلاس های تمام وقت هستند و تقریبا هیچ کس از رعایت کامل این شرایط راضی نیست.” کلاسهای تمام وقت دانش آموز را ملزم به حضور در کلاسها می کند ، اما در حال حاضر فرد در کلاس درس مجازی سر کار است و اغلب به کلاس توجه نمی کند. ادامه این فضا مشکلات خانواده ها و سیستم آموزشی را افزایش می دهد. این سیستم نیازی به حذف کامل یا تمرکز کامل بر آموزش الکترونیکی ندارد ، اما با همان 20 درصد آموزش الکترونیکی در شرایط عادی می توان به دانش آموزان شخصاً دیپلم داد. در این مرحله بستر این فضا آماده است و دانشگاهها باید به نحو مطلوب از آن استفاده کنند و اعتراضات آن باید پذیرفته شود تا سواد دانش آموزان از سطح خاصی پایین نیاید. “بازار کار داشته باشید.”

تداوم آموزش الکترونیکی ، تفاوت مهم در سیستم آموزش پس از ریشه

واضح است که آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاه چیزی است که در سال های اخیر در قالب هایی مانند آموزش الکترونیکی در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران تجربه شده است ، اما با چنین شکلی و چنین حجم و اپیدمی اتفاقی در طول تاج متوجه شدم در این دوره ، اگرچه برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از سیستم های خارجی استفاده می کردند ، اما برخی از سیستم های داخلی توانستند به شبکه های آموزش محیط زیست که از آموزش آنلاین پشتیبانی می شود تبدیل شوند. رویدادی که مانند هر فناوری دیگری دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری است ، اما تصمیم دانشگاه آزاد برای سپردن کار مهم سیستم های آموزش الکترونیکی که بیشتر آنها توسط جوانان کشورمان پشتیبانی می شود ، تصمیمی بود که می تواند اکنون پس از یک سال آموزش الکترونیکی ساخته می شود. او آن را مطالعه کرد و به طور کلی ، علیرغم ضعف ها و اعتراضاتش ، نمره قبولی کلی را کسب کرد. با این حال ، موضوع آموزش الکترونیکی چیزی نیست که پس از تاجگذاری به طور کامل حذف شود و یکی از تغییرات مهم در سیستم آموزشی ایران و بسیاری از کشورها در دوران پس از تاج است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا