ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

در لحظه ای که شاهد قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر برای مشخص شدن رقبای تیم ملی در این دوره از مسابقات بودیم، در ابتدای این مراسم نماد جام جهانی 2022 افتتاح شد. اما آن زمان ما ایرانی نمی فهمیدیم.

به گزارش خبر روزانه، روزنامه خراسان نوشت: نمادی که خیلی زود در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و حتی شایعاتی در مورد ماهیت آن شنیده می شود. عده ای فکر می کردند شبح است، برخی دیگر آن را «سفره ماهی در خلیج فارس» می نامیدند، اما هیچ کدام از این تعابیر از «لایبا» درست نبود. لیب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار ماهری است که همه طرفداران فوتبال را به تماشای تکنیک و البته خود دعوت می کند. آنچه در این طرح حائز اهمیت است این است که توسط یک طراح گرافیک ایرانی ساخته شده است. «سید حسین اجاقی» فردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها منتشر شده و به عنوان طراح نماد جام جهانی معرفی شده است. دستاوردی ویژه برای او که سال ها «شخصیت طراحی» بود اما حالا توانست در اولین جام جهانی غرب آسیا به موفقیتی خاص و بزرگ دست یابد.

او در گفتگو با ما از آغاز تاریخ این ساخت و ساز، از تماس امیر قطر با وی، مشکلات طراحی این نماد و … می گوید.

از بچگی عاشق نقاشی بودم

این گرافیست و تصویرگر جوان و با استعداد در اولین سوال درباره اینکه چه زمانی وارد حرفه طراح شده است، می گوید: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 84 دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. از سال 1990 به صورت حرفه ای در زمینه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن و بازی های رایانه ای کار می کنم. لازم به ذکر است که وی در چندین سریال و پروژه انیمیشن سینمایی در زمینه طراحی شخصیت و فضا همکاری داشته است. علاوه بر این، ساخت و اجرای دو جلد طنز (طنز) و توسعه مجموعه استیکر برای چندین برنامه پیام رسان فارسی از دیگر فعالیت های وی است.

فیفا یک سال و نیم پیش برای من نامه فرستاد

وی در پاسخ به این سوال که تاریخچه طراحی جام جهانی در قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند توسعه نمادهای جام جهانی در دوره های قبلی مانند برزیل یا روسیه که جزئیات بیشتری در مورد آن دارم، این بود که فیفا رقابتی بین طراحان بود. سه پیشنهاد را انتخاب کردند که مورد تایید تمامی کارشناسان قرار گرفت. فیفا سپس سه پروژه را در معرض دید عموم قرار داد و پروژه ای که بیشترین رای را به دست آورد به نماد دوره ای تبدیل شد که محصولات جام جهانی تحت یک نماد تولید می شد. در همین رابطه نزدیک به یک سال و نیم پیش نامه ای از کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. این سازمان کمیته مشترک فیفا و مسئولان کشور میزبان جام جهانی – قطر است. در ایمیل ذکر شده بود که نمونه کار شما را دیدیم، مورد تایید قرار گرفت و مورد پسند ما قرار گرفت، بنابراین اگر علاقه مند هستید، پیشنهاد خود را به عنوان نماد جام جهانی ترسیم کنید و برای ما ارسال کنید.

طرح اصلی من یکی از 3 طرح برتر فیفا شد

این طراح گرافیک گفت: پس از دریافت نامه از کمیته برگزاری جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم و پس از آن پیشنهادی مبنی بر اینکه طرح باید چه شکلی باشد و چه معیارهایی برای آنها باید باشد، برایم ارسال شد. پلان نماد جام جهانی قطر. آنها مهم هستند و می خواهند روی آنها کار کنند و همچنین تعدادی استاندارد و … من بلافاصله پیشنهادم را شروع کردم و در نهایت به آنها نماد دادم. این نماد شاهین معروف به پرنده ملی قطر بود و من در چند مرحله به اصطلاح کشتنش روی آن کار کردم تا به نتیجه نهایی رسید و جزو سه پرنده نهایی و بهترین شد. طرح هایی که در رای گیری عمومی فیفا برای مشارکت در شبکه های اجتماعی آنها استفاده می شود. گفته می شد انیمیشن هایی بر اساس این شخصیت ها ساخته می شود و بینندگان پس از تماشای انیمیشن به این شخصیت ها رای می دهند. یک سال پیش این اتفاق افتاد و باید نتیجه را گزارش می کردم اما دو ماه گذشت و خبری نشد. من به همین کمیته ایمیل زدم که کشور میزبان جام جهانی با همه پرسی مخالف است و ظاهرا آنها برنامه ای دارند و می خواهند به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار کنند.

امیر قطر می خواست این نماد توسط من طراحی شود

آجاکی ایمیلی از فیفا دریافت می کند که قطر هیچ یک از این سه طرح را نپذیرفته است و قصد دارد نماد خود را در جام جهانی توسعه دهد و اینجاست که پروژه متوقف می شود. او گفت: تقریباً یک ماه طول کشید تا به ایمیل پاسخ دادم تا اینکه نامه دیگری از رئیس بخش برندینگ کمیته عالی جام جهانی فوتبال دریافت کردم. اشاره شد که ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را به پایان برسانید. سپس متوجه شدم که خود امیر قطر نیز ایده ای دارد، تقریباً همان ایده ای که اکنون ساخته شده است و شما در چند روز اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر طرح های من و طراحان دیگر را دیده است و درخواست کرد که این ایده توسط من اجرا و اصلاح شود، زیرا طرح شاهین من برای او بیشتر از دیگران جذاب بود.

این نماد نشان دهنده پوشش محلی قطری ها است

این طراح شخصیت درباره ماهیت این نماد گفت: برای توسعه ایده امیر قطر با کمیته برگزاری جام جهانی قرارداد مستقیم بستم و شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این بود که روسری مشکی مردان قطری و لباس محلی مردم قطر به نماد رسمی جام جهانی در قطر تبدیل شود. آنها می خواستند از این فرصت جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را به عنوان یک نماد فرهنگی و پوششی که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود، ارائه کنند. آنها می خواستند این نماد به صورت بصری دیده شود تا همه مردم جهان بدانند که کاتارها چگونه لباس می پوشند و ظاهراً این در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

ایجاد یک شخصیت جام جهانی بدون دست دشوار بود

اجاجی درباره مشکلات طراحی دنیای 2022 گفت: از زمانی که این حرف را زدم شروع به توسعه این شخصیت کردم و برای من به عنوان یک طراح شخصیت با 15 سال سابقه و تجربه زیاد در این زمینه، این شخصیت بسیار چالش برانگیز بود. نماد جام در قطر سال. . اگر بخواهیم شخصیتی را طراحی کنیم، برای خلق آن یک سری اهداف داریم که باید در هنگام طراحی به آنها توجه کرد. از این نظر شخصیت ما باید فوتبالیست می شد و این ورزش تحرکی است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندام برای بازی با توپ بسیار مهم است اما زمانی که در مراحل اولیه پروژه رفتم. ، رضایت بخش نبود بازخوردی که از امیر قطر در مورد این اسکیس ها گرفتم دقیقاً همین بود و به من گفت که این شخصیت دست و پا ندارد و باید با همین تلاش به این هدف رسید، حالا شما می توانید کاری کنید! اتوکشی زیاد، چند چکش، تماس با تیم انیمیشن فیفا در مورد نحوه طراحی یک حرکت برای این شخصیت تا بتواند یک نمایش فوتبالی ارائه دهد، بالاخره به طرحی رسید که همه دوست داشتیم. این کار را تا بهبودی ادامه دادیم تا به نتیجه نهایی که در قرعه کشی جام جهانی اعلام شد رسیدیم و حالا می توانید ببینید.»

نقش اسلیمی در نماد طرح حنا زنان قطری است

تصویرگر درباره طرح های روی این نماد نیز توضیح جالبی دارد و می گوید: «بعد از اینکه بالاخره طرح را طراحی کردم، زیورآلات، طرح ها و … زیادی طراحی کردم. برای او، و گزینه های زیادی را در نظر گرفت و برای انتخاب فینال اوپن خود به این کمیته فرستاد. برخی از آنها بسیار شلوغ بودند و ما ترجیح دادیم تعداد زیادی از آنها را برای ایجاد تنش بصری نداشته باشیم، زیرا ممکن است برای مخاطب منطقی نباشد. تا اینکه تصمیم گرفتیم شخصیت را دو شمشیر روی دستانش بگذاریم، این توپ ها را هم از لوگوی اصلی جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد، گرفتیم، چون این شخصیت باید از همین لوگو به این نماد تبدیل می شد. نقش اسلیمی در پایین این شخصیت نیز الهام گرفته از نقش حنا است که زنان قطری از آن به عنوان تزئین استفاده می کنند. ما می خواستیم روی این شخصیت نمادی از جامعه مردان و زنان قطر به عنوان کشور میزبان جام جهانی داشته باشیم.»

به فوتبالیست بودن و دقت امیر قطر علاقه داشتم

آجاگی که دائماً با امیر قطر برای توسعه این ایده از طریق دفترش در تماس بود و نظرات او را دریافت کرد، گفت: «جالب در مکاتبات، نگرانی و وسواس بزرگ او بود. این هم مهم است که او از هواداران پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در این زمینه ایفای نقش کند. به عنوان مثال، در پایین طرح از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید کرد که طرح باید تنگ‌تر باشد. در نهایت، امیر قطر گفت که جمعیت کم طراحی، حواس خود را از شال سفید منحرف می کند. به فیفا هم گفتم اما قبول نکردند و بالاخره وقتی امیر قطر گفت قبول شد. “من فکر می کردم که آیا او اینقدر مراقب است.”

من خوشبین هستم که گروه خود را ترک کنیم

آجاگی در پاسخ به این سوال که آیا فوتبال هم تماشا می کند، پاسخ داد: من فوتبال را خیلی دوست دارم، اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به ورزش بیشتر آشناست. در مورد تیم ملی در جام جهانی قطر، من از کودکی عاشق بازی تیم های ملی آلمان و انگلیس بودم. با توجه به اینکه خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این مدت اتفاقات خوبی برای تیم ملی کشورمان بیفتد. بریتانیا مثل گذشته در مستطیل سبز قوی نیست و من فکر می کنم خیلی راحت تر از آرژانتین است. در مجموع، من بسیار خوشبین هستم که صعود کنیم.”

کار من هنوز تمام نشده است و استیکرهای جذاب او باقی مانده است

اگرچه طراحی لایب به عنوان نماد جام جهانی 2022 به پایان رسیده است، اما کار این جدول ایرانی همچنان ادامه دارد. او گفت: «کار من هنوز تمام نشده است. همچنان در حال کار بر روی استیکرهای این نماد هستیم و علاوه بر تعدادی از آنها که ارائه شده، موارد جالب دیگری نیز در روزهای آینده اضافه خواهد شد. در قرعه کشی فقط بسته اولیه ارائه شد. در روزهای آینده استیکرهای شبکه های اجتماعی را به فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر تحویل می دهم که خودشان منتشر خواهند کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا