پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی

متأسفانه ایجاد گروه های خانوادگی، تجاری و دوستانه مد شده است و می بینیم که یک نفر عضو ده ها یا حتی صدها کانال است که به جای ماموریت اصلی خود به طور مرتب اخبار تکراری پخش می کنند و می تواند بیش از 50 بار دروغ باشد. این گروه ها ؛ عدم اطلاع از منبع اصلی

به گزارش خبر روزانه، این روزنامه “ایران” “شما جزو کدام دسته هستید؟” او نوشت. 50 میلیون نفر واکسینه شده اند؟ یا شما جزو گروه 20 میلیونی هستید که به دلایلی هنوز نمی خواهند واکسینه شوند یا خیر؟! اگر در دسته دوم قرار می گیرید، اخباری که با عنوان «این واکسن را درست نکنید!» چقدر متناقض است. یا “منتظر یک برند معتبر جهانی باشید!” آیا این روی تصمیم شما تأثیری داشت؟ همچنین ممکن است اخبار و اطلاعاتی دریافت کرده باشید که نشان می‌دهد «این واکسن‌ها بر پیشگیری از بیماری عروق ویروس کرونا قلب تأثیری ندارند» و «اگر دو سال دیگر به دنیا بیایید ممکن است بمیرید» و «ممکن است پس از رنج کشیدن دچار تشنج یا لخته شدن خون شوید». بودن.

واکنش شما به این خبر چیست؟ البته برخی در دسته شکاکان قرار می گیرند. همان افرادی که بدون کوچکترین دانش و تجربه ای اخبار یا اطلاعاتی از تاج دریافت می کنند، به سرعت گزینه «ارسال برای دیگران» را انتخاب می کنند و فکر می کنند در افزایش آگاهی عمومی سهمی دارند. البته برخی با آنها مخالفند و تا زمانی که آنها از منبع رسمی نشنیده باشند ، نزدیکترین گزینه برای آنها – “حذف” است. اما برخی تحت تأثیر این اطلاعات تصمیم می گیرند. کارشناسان اجتماعی تاکید می کنند که 80 درصد منابع اطلاعاتی مردم از فضای مجازی است، اما اینکه چه تعداد از آنها تحت تاثیر این فضا قرار گرفته اند و مثلا در مورد واکسن شک و تردید جدی دارند را نمی توان در نمودار قرار داد.

با این حال، همچنان نگرانی های جدی در مورد انتشار اطلاعات نادرست و اطلاعات شخصی وجود دارد که گاها برای جذب فالوور بیشتر در فضای مجازی به ویژه در اینستاگرام انجام می شود. تردیدهای جدی که در پی این خبر به وجود می آید قطعا راه حل قطعی دارد. فقط کمی صبور باش نام پزشک را در سایت نظام پزشکی بیابید و بلافاصله مطالب بدون منبع را حذف کنید. در عوض ، برای شنیدن اخبار مفید و علمی آماده شوید و از فضای مجازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مورد نیاز خود استقبال کنید!

واکسن یک سرگرمی نیست

شهلا کاظمی پور، جامعه شناس درباره انتشار مطالب تخصصی و علمی در فضای مجازی می گوید: این مشکلی است که در توسعه شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام با آن مواجه هستیم، اما برخی از مسائل حساس اجتماعی در این فضا بیشتر خودنمایی می کند.

سلبریتی ها و افراد تاثیرگذار در این فضا تاثیر ویژه ای دارند. من بارها تأکید کرده ام که هر چیزی که در خارج از ایران اتفاق می افتد ، زیرا ناشی از تغییرات جامعه است ، در یک فرایند اتفاق می افتد. اما از آنجایی که این فناوری وارداتی است، بدون فرهنگ سازی مناسب عواقب منفی زیادی بر جای می گذارد. به عنوان مثال، یکی از رایج ترین موارد در این چند وقت اخیر – بچه ها تبدیل به وسیله ای برای امرار معاش و دخالت پیروان خانواده شده اند. اینها مشکلات جامعه ماست که در بحث واکسن بیشتر خود را نشان داده است و متأسفانه بحث صرفاً پزشکی رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده و باعث شده مردم نسبت به برندهای خاص واکسن نگاه منفی داشته باشند. در حالی که قبل از شورش ها همه نگرانی ها بر روی فقدان واکسن متمرکز بود. “

او گفت: «بحث واکسن یک سرگرمی و یک موضوع غیر ضروری نیست. این یک مسئله حیاتی است، نادیده گرفتن آن خطرناک است. بر خلاف تصور، تنها وزارت بهداشت پاسخگو نیست و باید نهادهای فرهنگی و اجتماعی به ویژه وکالت وارد عمل شوند. در این زمینه ، حتی لازم است از نهادهای بین المللی که در این زمینه تجربه دارند و به آنها اعتماد دارند ، یا از متخصصان ایرانی خارج از کشور کمک بگیرید.

موضوع بهداشت عمومی در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. زیرا یک موضوع فردی نیست و مفاهیم آن گسترده است. بر این اساس ، در مورد افراد یا صفحاتی که اطلاعات نادرست در این منطقه منتشر می کنند یا برای جذب فالوور کاری انجام می دهند ، باید جدی و قانونی تلقی شود. این فضا نباید به شانس واگذار شود. زیرا عواقب آن جبران ناپذیر است و در این مورد باید دارایی وجود داشته باشد. وقتی با عده ای که نمی خواهند واکسینه شوند صحبت می کنم، می بینم که از طریق این کانال ها و شبکه های اجتماعی فریب خورده اند و تعجب می کنم که چه چیزی روی یکدیگر تأثیر می گذارند و بدون تردید برای هم می فرستند. همانطور که یک ویروس می تواند در فضای فیزیکی پخش شود و دیگران را آلوده کند. به همین ترتیب در دنیای مجازی نیز یک فرد نادان و غافل می تواند بر دیگران تأثیر منفی بگذارد.

این یک موضوع حقوق شهروندی است و در کشورهای دیگر هیچ کس اجازه ندارد بدون آگاهی یا مدرک مستند، دیگران را به انجام کاری بگوید یا متقاعد کند! البته در اکثر کشورهای پیشرفته آگاهی فردی و عمومی بالاست و این فضا به راحتی دامنگیر هیچکس نمی شود. ممکن است برخی افراد کورکورانه در اینجا تقلید کنند، اما اینطور نیست.

کاظمی پور معتقد است اگر بخواهیم آماری صحبت کنیم باید بگوییم که مردم تقریباً 80 درصد اخبار را از طریق همین شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دنبال می کنند که بسیار نگران کننده است چرا که اخبار باید از طریق منابع موثق و منابع خبری رسمی رصد شود. تأسف بارتر این است که همین افراد اخبار را بدون خواندن و اطمینان از صحت یا عدم صحت آن برای دیگران ارسال می کنند و ما ضرب المثلی داریم که می گوید کلاغی از چهل کلاغ فرهنگ ایرانی را ریشه کن کرده است.

متأسفانه ایجاد گروه های خانوادگی، تجاری و دوستانه مد شده است و می بینیم که یک نفر در ده ها یا حتی صدها کانال عضو است که به جای ماموریت اصلی خود به طور مرتب اخبار تکراری پخش می کنند و می تواند بیش از 50 بار نادرست باشد. این گروه ها؛ عدم اطلاع از منبع اصلی این امر منجر به سست شدن پایه های فرهنگی جامعه و افزایش سطحی نگری می شود. یکی از درگیری های امروز ما این است که مردم دیگر عمیق نیستند. در حالی که در گذشته اهل مطالعه بوده اند. اما اکنون در روابط دوستانه و کاری به راحتی فریب می خورند زیرا تفکر از جامعه ما رخت بربسته است.

برخی از محتوای واکسن فاقد مجوز رسمی است

اما آیا مردم می توانند از هویت واقعی دکتری که در فضای مجازی تبلیغ کرده مطمئن باشند؟ پاسخ دکتر کرمانپور به این سوال مثبت است. به همین دلیل به کاربران فضای مجازی توصیه می‌کند قبل از انتشار مطلبی مبسوط، برای بررسی و حتی اطلاعات مربوط به مدرک پزشکی آن فرد، به وب‌سایت نظام پزشکی مراجعه کرده و هویت آن پزشک را جویا شوند: «همه مشخصات دکتر با عکس او موجود است. کاملا قابل بررسی است این روشی است که مردم هیچ اطلاعاتی را قبول نمی کنند. فرض کنیم حتی این شخص پزشک است و چیزی می گوید که با تبلیغات کلی که در سیستم تبلیغ می شود مغایرت دارد، باز هم امکان شکایت وجود دارد. پزشکان یا همکارانی که به طبابت نمی‌پردازند نیز می‌توانند در صورت تمایل به تبلیغ در فضای مجازی مجوز قانونی دریافت کنند.در واقع فعالیت‌های انسانی قابل قانونی و نظارت است.

وی گفت: “از آنجا که ساختارهای اینترنت کمتر مدیریت شده و برای بسیاری قابل دسترسی است و هیچکس نمی تواند با افرادی که خارج از کشور هستند و از طرف پزشک معتبر اطلاعات منتشر می کنند برخورد کند ، برخی حتی با یک پزشک معتبر تماس می گیرند.” منتشر می کنند. مطالب زیادی در اینترنت وجود دارد که دست به دست هم داده اند اما پیوند رسمی ندارند. در زمان ولیعهد عده ای از طرف پزشکان معتبر اطلاعات نادرستی منتشر کردند و اگر به نام من بود با این شخص صحبت می کردم تا آن را حل کنم. یا یک مثال معروف این است که فردی ادعا می کند که هرکس واکسن تاج را دریافت می کند دو سال بعد می میرد. جالب است که چنین مطالبی حتی توسط وزارت بهداشت ایتالیا، آلمان و اسپانیا نیز مورد استناد قرار گرفت. بهترین راه حل این است که مردم از منابع موثق به جستجوی اطلاعات بپردازند و منابع ناشناس را نپذیرند، زیرا برخی از این اخبار حتی منبعی هم ندارند. البته بهتر است آگاهی عمومی را افزایش دهیم.»

دکتر کرمانپور به شخصی سازی اطلاعات علمی در فضای مجازی به عنوان یکی دیگر از مشکلات اشاره می کند و می گوید: در علم، نظر شخصی جایگاه و جایگاهی ندارد. هیچ پزشکی حتی اگر دانشمند باشد نظر شخصی خود را بیان نمی کند. وقتی مردم می بینند که یک پزشک شروع به اظهار نظر شخصی در مورد تاج می کند، باید نظر او را سریع از حافظه پاک کنند.

یکی از کلیدواژه های حضور در فضای مجازی این است که منبع محتوا را بدانیم و نشان دهیم بر اساس آن چه تحقیقات و مستنداتی منتشر شده است. البته معتقدم باید به شدت با انتشار مطالب غیرعلمی مخالفت کرد و پاسخی که داده می شود در رسانه ها منتشر شود تا مسموم بودن مطالب مشخص شود. گاهی حتی رای قاضی محرمانه است و مردم متوجه نمی شوند که چنین خبری دروغ بوده است. اگرچه تکنسین ها باید این افراد را به چالش بکشند، اما جنجال های حرفه ای آنها باید رسانه ای شود.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا