کانال کرونا؛ ضرورتی که به آن فکر هم نشد!

راه اندازی ایستگاه های رادیویی فصلی و گاه به گاه حدود ده سال است که در ایران جریان دارد و بنابراین پدیده ای جدید و کم تجربه تلقی نمی شود. اما در شرایطی که کشور بیش از یک سال است که به طور جدی با بحران تاج دست و پنجه نرم می کند و رادیو عمدتا وسیله بحران است ، تاکنون هیچ یک از مقامات مناسب حتی برنامه جدی برای راه اندازی تاج رادیو را ارائه نداده اند. . منظور او نبود ، چه رسد به اجرای آن.

به گزارش خبر روزانه ، در سال 1991 بود که برای اولین بار خبر راه اندازی رادیوی فصلی در ایران به عنوان “رادیو تابستانی” منتشر شد. آنچه در مدت زمان کوتاهی رخ داد و برای ایستگاه های رادیویی چند روزه و به 81 سالگی رسید ، در آن زمان “نقطه عطف” تلقی می شد.

رادیو فصلی یک شبکه رادیویی نسل سوم بود. نسل اول – ایستگاه های رادیویی عمومی ، نسل دوم – ایستگاه های رادیویی تخصصی. نسل سوم همچنین دارای رادیوهایی مانند “رادیو تابستانی” است که فعالیت های خود را به صورت فصلی و گاهی اوایل دهه 90 آغاز می کند.

پس از آن ، راه اندازی رادیوهای فصلی و ویژه با قرض گرفتن از آنتن های سریال 95.5 وام گرفته شد و این شبکه ها با نام هایی از جمله رادیو نوروز (بهاران) ، رادیو اربعین ، کتابهای رادیویی ، رادیو وحدت ، رادیو محرم و … برنامه های خود را وام گرفتند.

از آن زمان شایعات زیادی در مورد راه اندازی رادیوی فصلی و موارد مختلف به گوش می رسد و مقامات هوشمند با استفاده از قابلیت های رسانه های محلی و همچنین فضای مجازی فعالیت های خود را در بوق و کرنا می کنند.

اما این روزها وب سایت اتحادیه پخش آسیا و اقیانوسیه (ABU) غالباً اخباری درباره راه اندازی کانال های تاج در کشورهای مختلف آسیایی منتشر می کند و حتی کشوری مانند بنگلادش نیز اخیراً کانال دوم تاج خود را راه اندازی کرده است. در رادیو و تلویزیون کشورمان منتشر شد ، حتی به عنوان ایده ای برای راه اندازی کانال ویژه “تاج”.

با این وجود ، در تعریف رسانه ، رسانه ای مانند رادیو را “رسانه بحران” می نامند و ایستگاه های رادیویی که از این تعریف سنتی پیروی می کنند ، معتقدند که رادیو هرگز مخاطب خود را از دست نخواهد داد. زیرا هنوز سریعترین ، مقرون به صرفه ترین و ارزان ترین رسانه است. علاوه بر این ، به لطف آشنایی مردم و طبیعت گرم این رسانه ها ، رادیو می تواند رسانه ای م criticalثر در شرایط بحرانی باشد و با پخش اطلاعات موثر ، می تواند نقش مهمی در آرامش و کاهش استرس روانی در مواقع بحرانی داشته باشد.

همه این تعاریف درست است؛ همچنین نمی توان از نقش رادیو در مهمترین وقایع تاریخی ایران مانند کودتای 28 اوت ، دوره جنگ تحمیلی و برخی بحرانها مانند زلزله و سیل در سالهای اخیر چشم پوشی کرد. اما در زمانی که این کشور بیش از یک سال با یک بحران عظیم تاج مانند دست و پنجه نرم می کند و این ویروس کشنده ، خواه ناخواه ، زندگی ما را به شدت کدر کرده است ، آیا نمی توانستیم هوای این موضوع را داشته باشیم روز؟ و حتی شبکه های تلویزیونی ، آیا باید کانالی به نام کرونا اختصاص دهیم؟!

با این حال ، در این دوره ، شبکه های بهداشتی تخصصی در رادیو و تلویزیون سعی کردند بار اطلاعات آموزشی و اطلاعاتی را تا حدودی همراه با شبکه های دیگر به دوش بکشند و بسیاری از برنامه های آنها در فضای تاج قابل انعطاف بود. با توجه به تعریفی که نسل سوم شبکه های رادیویی خود صادق آزادی و همچنین استانداردهای جهانی اعمال شده در شبکه های رادیویی و تلویزیونی جهانی ارائه داده اند ، می توانیم خیلی زودتر کانال را برای تاج راه اندازی کنیم.

امروزه ، بر اساس جایگاه رسانه ها در بین مردم جهان ، بسیاری از کشورها ضروری می دانند که شبکه ای مانند کرونا و محتوای این شبکه ها را با برنامه هایی در مورد آخرین تحولات جهان در مورد کرونا ، واکسیناسیون ، تشویق مردم به در خانه بمانید و ماسک بزنید.

و البته اجرای چنین راه حلی در رسانه ها ، علاوه بر تأکید بر اهمیت پیشگیری از ویروس تاج برای مردم کشور از دید مردم آن ، آنلاین تأیید چنین موضعی از رسانه است به عنوان رادیو و از این رسانه باستانی با مخاطبانش حمایت می كنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا