آثار ناآرامی‌های اخیر بر سلامت روان در بلند مدت / ضرورت پوشش بیمه‌ای ویزیت روانشناسان

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر سلامت روان و با بیان اینکه شاید بخشی از ناآرامی های اخیر می تواند مربوط به موضوع کرونا باشد، گفت: ناآرامی به خودی خود می تواند در درازمدت تأثیر روانی بر افراد بگذارد. مقدار دقیق آن نیاز به بررسی و تحقیق دقیق دارد.

به گزارش خبر روزانه، دکتر پیرمرادی، رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت روان برگزار شد، با اشاره به اینکه شعار امسال سازمان جهانی بهداشت، ایجاد سلامت روان همه است، گفت: و رفاه یک اولویت جهانی» انتخاب شده است «آن را بده». وی گفت: سلامت روان بسیار مهم است اما کمتر مورد توجه قرار می گیرد. 85 میلیارد سلول در جمجمه ما وجود دارد که مسئول سلامت روان ما هستند، اما این موضوع کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه زوجین از همان لحظه ای که تصمیم به بارداری می گیرند می توانند در سلامت روان کودک نقش داشته باشند، گفت: به عنوان مثال اگر زوجی تصمیم به داشتن تنها یک فرزند داشته باشند می توانند در آینده برای سلامت روان کودک مشکل ایجاد کنند. ; زیرا تک فرزندی می تواند یکی از مشکلاتی باشد که سلامت روانی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. از طرفی وضعیت سلامت روحی و جسمی والدین در ابتدای بارداری بسیار مهم است. اگر والدین مشکلات روحی و روانی داشته باشند می توانند در آینده کودک موثر باشند و مهمتر از آن در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری مادر نباید از دارو استفاده کند و اگر قرار است دارو مصرف کند حتما باید مصرف شود. با تجویز متخصص؛ پس از همه، آینده کودک قطعا به آن بستگی دارد. بسیاری از داروها، مانند داروهای صرع، می توانند برای کودکان مضر باشند، به این معنا که حتی اگر والدین مجبور به مصرف آن ها می شوند، تأثیر روانی طولانی مدت بر کودک می گذارد. بنابراین فصل بارداری در تعیین زندگی و سلامت روان کودک اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش اکسیژن در بدو تولد می تواند عواقب روحی و روانی برای کودک داشته باشد و کودک در طول زندگی دچار اختلالات روانی شود، تصریح کرد: وقوع این اتفاق می تواند مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات عقب ماندگی ذهنی یا غیره ایجاد کند. عواقب در طیف اوتیسم بیماری های … داشته باشد

وی تاکید کرد: کودکان در طول یکی دو سال عواطف را تجربه می کنند و با دنیا آشنا می شوند و مهمترین محور ارتباط کودک در این سن مادر است و امنیت او توسط مادر تامین می شود. گفته شده است که اگر کودکی در این سن از مادر یا مراقب نزدیک خود جدا شود، ممکن است وابستگی ناایمنی در او ایجاد شود که در دراز مدت می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود و این امر برای بسیاری از مادران شاغل مهم است که از این موضوع آگاه باشند. توجه داشته باشید که وقتی کودک به دلیل غیبت مادر یک ساعت بدون او زندگی می کند یا در این مدت تحت مراقبت افراد مختلف قرار می گیرد، این کودک دچار مشکلات روحی و روانی می شود.

وی افزود: کودکان در سه یا چهار سالگی دچار کابوس یا توهم و خواب هیولا و … می شوند و مهم است که والدین به مشکل این کودک توجه کافی داشته باشند و کودک و احساسات او را درک کنند. این برای بچه ها طبیعی است و باید برای آنها توضیح داده شود تا دچار مشکلات ثانویه نشوند.

پیر مرادی با اشاره به حضور کودک در مهدکودک تصریح کرد: این دوره از زندگی نیز بسیار مهم است، زیرا کودکان با طیف رفتاری متفاوت در کنار یکدیگر قرار می گیرند. قرار دادن کودک نجیب در کنار کودکان بیش فعال می تواند باعث انزوا، گوشه گیری یا افسردگی کودک شود و در سنین بالاتر شروع به جویدن ناخن، خیس کردن تخت و … کند و مهم است که اگر والدین مجبور به فرستادن کودک شوند. به مهدکودک باید مهدکودک را چک کنند، خدای نکرده فرزندشان در کنار این بچه ها نباشد.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوال خبر روزانه در خصوص جزئیات خدمات رایگان مراکز تحت پوشش این دانشگاه برای بیماران، اظهار کرد: دانشکده دارای سیستم بیمه ای و عمومی است. خدمات اما همانطور که می دانید خدمات روانشناسی گسترده ارائه می شود روانشناسان بیمه نیستند و ما سعی کردیم استاندارد نرخ ها و خدمات پزشکی را تثبیت کنیم و به سمتی رفتیم که خدمات روانشناختی روانشناسان بیمه شود. البته در سطح دانشکده با کمک خیرین توانستیم نرخ خدمات روانشناختی را برای همکاران روانشناس تغییر دهیم تا این نرخ به طور رسمی مورد پذیرش شرکت های بیمه قرار گیرد و اخیرا جلساتی را با شرکت های بیمه در این زمینه برگزار کردیم. توجه. خدمات روانشناسی در همه کشورها گران است اما امیدواریم با این مشاهدات به نتایج خوبی برسیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبر روزانه مبنی بر تاثیر کرونا بر سلامت روان گفت: ویروس کووید-19 به طور مستقیم درصد کمی از اثرات روانی را در بیماران ایجاد کرد. اما به طور غیرمستقیم به دلیل مشکلات ارتباط دوطرفه بین مردم، مشکلات اقتصادی و … مشکلاتی ایجاد کرد و می توان گفت بخشی از ناآرامی های اخیر را می توان به مشکل کرونا نسبت داد. مردم و کودکان در طول دو سال و نیم تاج در خانه ماندند و این در زمانی بود که تحرک جسمانی که ممکن بود به آرامش روحی کودک منجر شود از او سلب شد. در خانه ماندن، بازی های رایانه ای خشن، عدم تعامل با همسالان و… می تواند اثرات روانی شدیدی بر روی کودکان داشته باشد که برخی از آنها می تواند در آشفتگی های خیابانی ظاهر شود. در درازمدت، خود شورش ها ممکن است اثرات روانی بر مردم داشته باشد که میزان دقیق آن مستلزم بررسی و تحقیق دقیق است.

وی افزود: بیماری های شدید روانی در جوامع حدود 1 تا 3 درصد و حدود 20 درصد نیز اختلالات روانی شایع است. اما درصد قابل توجهی را کسانی تشکیل می دهند که سالم هستند، اما به دلیل داشتن علائم بیماری نیاز به مشاوره دارند. در مورد افراد مبتلا به اختلالات روانی، افراد باید بتوانند هزینه های درمانی را با بیمه پرداخت کنند.

در ادامه این نشست خبری دکتر بنفسه کاراییمعاون آموزشی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تعریف سلامت روان به طور کلی و تعیین مرز بین سلامت و بیماری دشوار است، اما برای نوجوانان این موضوع پیچیده‌تر و پیچیده‌تر است. مسئله دشوار.چون نوجوانی پیچیدگی های خاص خود را دارد.اصطلاح نوجوانی با ‘ نتیجه جوامع پیشرفته است زیرا در جوامع ابتدایی انسان به طور ناگهانی از کودکی به بزرگسالی گذر کرده است.نوجوانی مرحله انتقالی از کودکی به بزرگسالی است.نوجوانی دوران بسیار حساسی است زیرا این بخشی از هرج و مرج و تغییرات در نوجوان به دلایل فیزیولوژیکی و جسمی است. جامعه از او در بزرگسالی انتظار دارد، اما از طرف دیگر استقلال کامل به او نمی دهد و ممکن است نوجوان فرصت ابراز احساسات خود را نداشته باشد. .

وی افزود: مرز دقیق تعریف سلامت روان و بیماری برای نوجوانان پیچیده است و بسیاری از روانشناسان می گویند ممکن است نوجوان در این دوره از زندگی علائم بیماری روانی را تجربه کند. این در حالی است که این دوره بیماری نیست و باید صبر کرد و بعدا بیماری را تشخیص داد و در این دوره آنقدرها در تشخیص و انگ زدن نیستیم. البته وقتی یک نوجوان آرام آرام از این مرحله عبور می کند، نمی گوییم که شرایط ایده آل پشت سر گذاشته شده است; زیرا از نوجوانان انتظار داریم که به سؤالات «من کیستم» پاسخ دهند. خود را پیدا کن پس از گذراندن این دوره، نوجوان آرام می شود، خود را کشف و شناسایی می کند.

کارایی تاکید کرد: انتظار داریم که فرد معمولاً تا 18 سالگی به رشد شناختی دست یابد. اما لزوماً همه افراد پس از گذراندن دوران نوجوانی به مرحله کسب هویت نمی رسند و ممکن است بحران هویت آنها ادامه داشته باشد و این مشکلی است که می تواند تحت تأثیر خانواده قرار گیرد. سوال اول این است: آیا ما به عنوان والدین به اندازه کافی بالغ هستیم که بتوانیم الگوهای خوبی باشیم و با صبر و حوصله موقعیت فرزند نوجوان خود را مدیریت کنیم؟ حضور نوجوان در خانواده انرژی زیادی از خانواده می گیرد و مهم است که وقت کافی را با کودک بگذرانید.

بعد، دکتر نجات ظفرکندی مدیر گروه تحقیقات اعتیاد دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: همه می دانیم که اعتیاد زیبایی کشور ما نیست، اما این پدیده از جمله آسیب های اجتماعی است که گریبانگیر همه کشورهای جهان شده است. جهان، از جمله ما. اندیشیدن به جامعه ای عاری از اعتیاد بسیار خوب است، اما تجربه نشان می دهد که تحقق آن غیرممکن و دشوار است. بنابراین باید معضل اعتیاد را مدیریت کرد و چند بعدی به آن نگاه کرد.

وی افزود: معضل اعتیاد به مواد مخدر نیاز به رسیدگی دارد و در کشور ما طی سالیان متمادی سیاست به نگاه به اعتیاد با نگاه به ابعاد مختلف آن روی آورده است. در نظر گرفتن وابستگی بدون در نظر گرفتن شاخص های اقتصادی به وضوح نادرست است. برای ترک اعتیاد باید آسیب های اجتماعی دیگر را در نظر گرفت. در هر کشوری که مردم از فقر، فحشا، جرم و جنایت و … رنج می برند، اعتیاد نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آمار اعتیاد ایران در مقایسه با آمارهای جهانی چندان جدی نیست، گفت: آمار اعتیاد ایران به مواد مخدر در وسط دنیا قرار دارد و وضعیت بدتری نسبت به دنیا نداریم. یقیناً برخی از اقدامات سیاستمداران ما باعث شده است که روند مصرف مواد مخدر از کم خطر به پرخطر تبدیل شود که این یک هشدار جدی است که به سرعت متوجه این موضوع شدند و سعی در اصلاح این روند داشتند. اگر امروز در جایی از کشور دوباره این تصور شکل گرفته که معضل اعتیاد با روش اجباری معتاد قابل حل است، این درست نیست و تکرار روش های قبلی است.

وی افزود: شیوع اعتیاد به مواد مخدر در ایران در سنین 15 تا 65 سال کمتر از 5 درصد است که تقریباً برابر با میانگین جهانی است. طبق آمار یکی از مهم ترین دلایل روی آوردن افراد به اعتیاد، اختلالات اضطرابی- افسردگی است و خود اعتیاد این مشکل را دو چندان می کند.

در ادامه مطلب دکتر اصغر نژادفرید _ هیات آموزشی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت “پیشگیری” از بیماری های رفتاری گفت: از هر دو نفری که فقط یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده اند، یک نفر معتاد می شود. . مهم این است که به فرزندان خود نحوه حل مشکلات را بیاموزیم تا بدانند با برخوردهای عاطفی نمی توانند مشکلات خود را حل کنند. در این زمینه مدرسه، خانواده و رسانه نقش مهمی دارند. «صبر، فکر کردن، سپس عمل کردن» مهم ترین توصیه به کودکان برای حل مشکلات است.

وی افزود: با بروز آسیب های اجتماعی، بعد از رفتار عاطفی، انگ آن رفتار تا سال ها در ذهن او باقی می ماند و مهم این است که از بروز آن جلوگیری شود. توانایی حل مسئله و مهارت های ذهنی افراد باید تقویت شود تا تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.

بعد، دکتر کاظم زادهدانشجویی و معاون فرهنگی دانشکده علوم رفتاری و بهداشت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص سلامت جنسی و روانی توضیح داد: این حوزه یکی از مهمترین ابعاد سلامت انسان است که شامل جنبه های جسمی، اجتماعی و روانی است. .

وی با اشاره به موضوع سلامت جنسی تاکید کرد: امروزه شیوع اختلالات جنسی به طور متوسط ​​بیش از 30 درصد است. بر اساس آخرین آمار، فراوانی اختلالات روانی از 23 تا 30 درصد است، اما اختلالات جنسی بیش از 30 درصد است. بخش دیگر اهمیت سلامت جنسی بر اساس رویکرد سیستمی به فرزندآوری است. زیرا اغلب اختلالات جنسی می تواند یکی از دلایل بچه دار نشدن زوجین باشد.

وی با اشاره به اینکه اختلالات جنسی می تواند منجر به مشکلات جسمی و سپس اجتماعی شود، تاکید کرد: باید دانش در این زمینه به صورت سیستماتیک افزایش یابد. یعنی آموزش این مسائل باید در آموزش رسمی گنجانده شود و با توجه به موقعیت و سن فرد و با توجه به فرهنگ جامعه ما ارائه شود. متاسفانه در کشور ما آموزش مداومی در این زمینه وجود ندارد و گاهی افرادی وارد این رشته می شوند که ممکن است آموزش کافی ندیده باشند. مشکلات ناهنجاری های جنسی فقط زوجین را نگران نمی کند و برخی از مشکلات در سنین مختلف مربوط به دوران قبل از ازدواج است که در صورت عدم توجه به آن میزان آسیب افزایش می یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا