اقتصادی

آرامش بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟

تقریباً دو ماه است که بازار مسکن به ثبات قیمت و سقوط معاملات رسیده است و نظرسنجی های غیررسمی نشان می دهد که سقوط ماهانه تهران از 1.1 درصد در دسامبر به 3.5 درصد در ژانویه رسیده است. خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند. با این حال ، به گفته کارشناسان ، تغییرات در بازار مسکن به دلیل ماهیت آن کند است.

به گزارش خبر روزانه ، در ماه های اخیر بازار مسکن آرام شده است. البته آرامش رکود غیر تورمی. تجارت در تهران با 2555 قلم کالا به حدود یک دهم روند معمول بازار رسیده است ، این بدان معناست که معاملات مسدود شده است. قیمت ها نیز کاهش یافته است. از 6 نوامبر تا 12 ژانویه ، بر اساس نرخ های تعیین شده در آگهی های املاک و مستغلات ، قیمت های پیشنهادی در تهران حدود 22 درصد کاهش یافت و نرخ رشد نهایی ماهانه ، طبق اعلام بانک مرکزی در دسامبر ، یک درصد کاهش یافت. شنیده می شود که افت ماهانه قیمت ها برای 20 روز اول ژانویه به 3.5 درصد رسیده است.

وزیر: ما اجازه نمی دهیم سرمایه های سرگردان وارد بازار مسکن شوند

کارشناسان عواملی مانند ثبات نرخ ارز ، کاهش انتظارات ، عدم امکان متقاضیان واقعی ، تعلیق معاملات سوداگرانه و تأثیر رویدادهای سیاسی را بر رکود بازار مسکن نسبت می دهند. وزیر راه و شهرسازی گفت: چندین ماه است که بازار مسکن آرام شده و اجازه ورود سرمایه های سرگردان به این بازار را نمی دهیم. محمد اسلامی نیز s قیمت ها را در تبلیغات در سایت قرار دهید وی با این ممنوعیت که سه روز قبل و هشت ماه بعد وضع شده مخالف است و گفت ما از دادستانی خواستیم مانع این اقدام شود.

ثبات نسبی در بازار مسکن در شرایطی حاکم بود که بیشتر کارشناسان معتقدند این روند حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران ادامه خواهد داشت. مصطفی گلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات ، می گوید برخی از بنگاه های املاک و مستغلات آنها 10 میلیون تامان در هر متر را کاهش می دهند و هیچ کس خرید نمی کند.

در سمت تقاضا ، انتظار می رود قیمت مسکن کاهش یابد و بازار مصالح ساختمانی از سال گذشته رشد کرده است. اگرچه ساخت و سازها در نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در سراسر کشور افزایش یافته است ، اما به نظر می رسد شروع برنامه اقدام ملی در افزایش پروانه های ساختمانی مثر بوده است. زیرا در تهران در نیمه نخست امسال ، صدور پروانه های ساختمانی نسبت به شش ماهه سال گذشته 14 درصد کاهش نشان می دهد.

این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه مسکن تأثیر بگذارد. به گفته تولیدکنندگان ، قیمت آرماتور از 4200 تامان در هر کیلوگرم در سال گذشته به 14000 به 15،000 درام ، و سیمان از هر بسته از 10،000 به 26،000 به 29،000 و گاهی 31،000 به افزایش رسیده است.

وام های بانکی بی اثر هستند

در هر صورت بازار مسکن با رکود روبرو است و وام های بانکی کمکی به رکود اقتصادی نمی کنند. با تسهیلات 160 میلیون تومانی مسکن اول که بابت پس انداز یکساله به یک زن و شوهر تهران پرداخت شد ، در تهران فقط حدود شش متر خانه را می توان خریداری کرد. اما سپرده جدیدی برای دریافت این وام حدود یک ماه پیش توسط سیستم بانکی خاتمه یافت. دیروز ، در آستانه سالگرد بانک و دهه مبارک فجر ، بانک مسکن به منظور تقویت قدرت خرید متقاضیان ، طرحی را تصویب کرد که به متقاضیان اجازه می دهد با خرید TSE و نیمه دیگر بدون خرید اوراق قرضه ، نیمی از وام 200 میلیون تومانی را خریداری کنند. و وام را به مدت پنج سال بازپرداخت کنید. در حالی که طبق برنامه قبلی با سررسید 12 سال ، اقساط ماهانه حدود 4 میلیون و 300 هزار تن بوده و البته اقساط وام جدید نیز به حدود دو برابر خواهد رسید.

گواهی حاشیه اولویت حق تقدم زوجین در تهران 200 میلیون تومان است که با جعل وام به 240 میلیون تومان می رسد. در مراکز استانها و شهرها ، جایی که بیش از 200000 نفر زندگی می کنند ، جمعیت 160 میلیون تامان و در سایر شهرها – 120 میلیون تامان است. متقاضیان دریافت این تسهیلات در مدت مذکور می توانند حداکثر 50٪ از مبلغ تسهیلات را تا سقف معینی بدون ودیعه از تسهیلات دریافت کنند.

بازار مسکن تغییر جهت داده است

مهدی روانشادنیا ، کارشناس بازار مسکن ، با اشاره به کاهش 1.1 درصدی ماهانه قیمت مسکن در تهران در ماه دسامبر ، گفت: “اگرچه این کاهش در مقابل افزایش ماهانه بیش از 10 درصد قابل توجه نیست ، اما نشانه ای از تغییر جهت بازار از رشد افسار گسیخته است. به یک دوره ثبات نسبی.

وی اظهار داشت: به تعبیری پیش بینی های ماه های نوامبر و دسامبر محقق شده و به نظر می رسد قیمت ها وارد مرحله ای از نوسانات و تثبیت كوچك شده و از تورم اصلی دور مانده اند و حداقل تا شش ماه دیگر با چنین بازاری روبرو خواهیم شد.

روانشادنیا ابراز امیدواری کرد با تسهیل روند مجوز ساخت و ساز ، بهبود فضای کسب و کار صنعت ساختمان ، حمایت دولت و تغییر رویکردها ، از کاهش بیشتر این ساخت و ساز و مسکن و التهابات بعدی در بازار جلوگیری شود.

با این حال ، بیت الله ستاریان ، کارشناس اقتصاد مسکن ، اظهار داشت: من معتقدم بازار مسکن در مسیر رکود اقتصادی نیست زیرا طی 50 سال گذشته ما همیشه با کمبود مسکن روبرو بوده ایم. من اعتراف نمی کنم که برخی از مقامات نیز می گویند قیمت خانه در حال جوش است. آخر این چه نوع حبابی است که طی 50 سال تخلیه نشده است؟

ستاریان با بیان اینکه در میان مدت و بلند مدت نمی توان انتظار کاهش یا حتی ثبات قیمت مسکن را داشت ، تأکید کرد: من معتقدم تغییراتی در سطح بین المللی ایجاد شده است که در آینده اقتصاد ایران به یکی از مهمترین اقتصادهای جهان تبدیل می شود. توجه به زیرساختهای این توسعه خصوصاً در بخش مسکن ضروری است.

سایه تورم ساختاری در بازار املاک و مستغلات

همچنین مهدی سلطان محمدی – یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز – گفت که روند نزولی قیمت ها برای اولین بار به صورت معاملات نزولی نمایان می شود که اکنون شاهد آن هستیم. سایه تورم ساختاری به دلیل سیاست های پولی و مالی نامناسب ، اقتصاد کشور را در میان مدت و بلند مدت تهدید می کند. در لایحه بودجه 1400 ، حتی می بینیم که آنها قصد دارند آن را قبل از رشد درآمدهای نفتی هزینه کنند ، که بازتاب آن در قیمت کالاها ، از جمله مسکن ادامه خواهد داشت.

مسکن در تهران 26.9 میلیون تن در هر متر مربع است

به گزارش خبر روزانه ، دسامبر 2016. متوسط ​​قیمت مسکن در تهران طبق معاملات ماه مذکور هر مترمربع 26 میلیون و 910 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 1.1 درصد کاهش و 98.9 درصد افزایش داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی ، تعداد معاملات در دسامبر سال 1399 حدود 6/2 هزار معامله بوده که نشان دهنده کاهش 73.2 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در تهران ، بر اساس عمر مفید ، نشان می دهد که بیشترین سهم دارای بلوک تا پنج سال ساخت با سهم 39.1٪ است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا