افزایش صادرات غیرنفتی/رشد حدود ۵ درصدی بخش صنعت

وجود دارد /چال وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اثربخشی سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم، از رشد 19 درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تداوم این روند، با اقدامات انجام شده شاهد تراز مثبت صادرات و واردات خواهیم بود.

سید رضا فاطمی امین شامگاه پنجشنبه 24 دی ماه در نشست با فعالان اقتصادی استان فارس که در محل اتاق بازرگانی و صنایع فارس در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک، حجم صادرات غیرنفتی کشور در 19 دی ماه 42 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد رشد نشان می دهد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: در این مدت، واردات کشور بیش از 43 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش نشان می دهد، یعنی کسری تجاری ایران به 1.3 میلیارد دلار رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه صادرات نفت و درآمدهای حاصل از آن از دو جهت بر اقتصاد اثرگذار است، گفت: یکی از آثار آن در بودجه کشور و دیگری در حوزه تامین واردات کشور است. اکنون سهم نفت از واردات کشور تنها 1.3 درصد است و امیدواریم در سال آینده تراز تجاری بدون نفت ما مثبت شود.

افزایش صادرات غیرنفتی/رشد حدود 5 درصدی در بخش صنعت

واردات سال گذشته 53 میلیارد دلار بوده است

فاطمی امین همچنین گفت: کل واردات کشور در سال گذشته 52 میلیارد دلار بوده و کل درآمدهای ارزی ما در سال جاری بدون احتساب پول بلوکه شده و ذخایر بانک مرکزی به بیش از 80 میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر صامت گفت: کل واردات کشور در سال جاری کمتر از 55 میلیارد دلار خواهد بود و اگر 20 میلیارد دلار قاچاق را در نظر بگیریم به حدود 75 میلیارد دلار می رسد که تراز کشور پنج میلیارد دلار مثبت است.

فاطمی امین گفت: 39 درصد واردات کشور به صورت درهم و 11 درصد به صورت رنمینبی است اما سهم رنمینبی در صادرات ما بیشتر است و اگر بتوانیم این ناهماهنگی های جزئی را برطرف کنیم، دخل و خرج ارزی کشور متعادل می شود. .

لزوم ثبات قیمت ارز

وی با بیان اینکه افزایش بی رویه قیمت ارز آسیب بیشتری به اقتصاد کشور وارد می کند، گفت: عدم ثبات قیمت ارز بسیاری از تولیدکنندگان را مجبور به تعویق ثبت سفارش، افزایش تقاضا و افزایش قیمت مواد اولیه می کند. قیمت مواد اولیه و هزینه تولید نیز افزایش خواهد یافت.

رشد اقتصاد کشور

فاطمی امین همچنین با اشاره به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار، گفت: در شش ماهه نخست امسال رشد اقتصادی در کل کشور 3.3 درصد و رشد بخش صنعت 4.9 درصد بوده است که این رقم در 6 ماهه نخست امسال بوده است. از آن جهت حائز اهمیت است که صنعت نقش عمده و مؤثرتری در اشتغال دارد و این رشد اقتصادی بالا در بخش صنعت پیام خوبی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی در 6 ماهه امسال سرمایه گذاری در حوزه مهندسی 15 درصد رشد داشته که نسبت به هشت سال گذشته یک رکورد محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم هدایت منابع بانکی به سرمایه در گردش برای سرمایه گذاری های خرد، تاکید کرد: این اقدام در سرمایه گذاری های کلان اشتباه فاحشی تلقی می شود و به بنگاه های کوچک آسیب می رساند.

ساختارهای چرخشی برای مشاغل کوچک

فاطمی امین گفت: برای اینکه بتوانیم وجوه بانکی، سرمایه در گردش و وام های مستقیم را مدیریت کنیم، سال گذشته در وزارت حراست دو کار را انجام دادیم که یکی از آنها واریز وجوه پرداختی برای تولید به حساب فروشنده بود. منابع به سوی چیز دیگری پرت نشوید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در حال توسعه سامانه ای به نام آذر است که تا 1 تا 2 ماه آینده برای جلوگیری از انحراف منابع آماده می شود.

لزوم مدیریت مصرف گاز

وی با بیان اینکه مصرف روزانه گاز در صنعت، پتروشیمی و نیروگاه 65 میلیون مترمکعب و در بخش خانگی بیش از 620 میلیون مترمکعب در روز است، افزود: نزدیک به 80 میلیارد دلار برای چرخش صنعت نیاز است. کاهش گاز در زمستان، این نادرست است، سرمایه گذاری و ما باید مصرف بسیار بالایی را که در بخش خانگی وجود دارد مدیریت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به آخرین جلسه ستاد اقتصادی دولت و توافقات مربوط به خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال حداقل 15 تا 20 میلیارد دلار صادرات فنی و مهندسی داشته باشیم. در سال‌هایی مانند 90 تا 4 میلیارد دلار، خدمات فنی مهندسی داشتیم که برآورد می‌شود امسال به بیش از پنج میلیون دلار برسد.

فاطمی امین با اشاره به سابقه تجارت ایران و آفریقا از افزایش 50 درصدی صادرات ایران به کشورهای آفریقایی خبر داد و پیش بینی کرد این میزان تا پایان سال به 1.2 میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبر روزانه، در این نشست فعالان اقتصادی، مسئولان و اعضای نمایندگان فارس در شورای اسلامی به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

افزایش صادرات غیرنفتی/رشد حدود 5 درصدی در بخش صنعت

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا