فرهنگ و هنر

الزام دستگاه‌ها برای عمل به نظرات «سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح وظیفه «کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» پرداخت و گفت: طبق قانون دستگاه‌ها باید نظر کمیسیون را اعمال کنند،‌ درغیر این صورت با توجه به اینکه در این کمیسیون از قوه قضاییه رئیس دیوان عدالت اداری و از مجلس شورای اسلامی ئیس کمیسیون فرهنگی حضور دارند اقدامات لازم بلافاصله انجام خواهد شد.

به گزارش خبر روزانه، محمدمهدی اسماعیلی پس از شرکت در «کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، گفت: ماموریت اصلی این کمیسیون کمک به برقراری شفافیت در حوزه‌های مختلف حکمرانی کشور است.

وی با بیان اینکه این کمیسیون نهادی فراقوه‌ای مشتمل از سه قوه است و نمایندگان تام الاختیاری در سطوح عالی در آن حضور دارند، افزود: در این کمیسیون مواردی که بین استعلام و درخواستی که شهروندان عادی از دستگاه‌ها دارند اختلاف به وجود می‌آید بررسی و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاکید کرد: امروز هشت مورد از این قبیل بررسی و در موردشان تصمیم‌گیری شد. رویه ما در کمیسیون این است که  به سمت توجه جدی بیشتر دستگاه‌ها در مسأله شفافیت حرکت کنیم به همین دلیل با همکاری سازمان امور استخدامی که عضو این کمیسیون است ارزیابی دستگاه‌ها بر مبنای شفافیت و ماده ۱۸ انجام می‌گیرد.

وی افزود: از سال آینده به صورت ماهانه و فصلی دستگاه‌هایی که همکاری مطلوب و یا کمی در این زمینه داشتند اعلام خواهد شد تا دستگاه‌ها موضوع شفافیت را به عنوان فرهنگ در همه سازه‌های تصمیم‌گیری خود حاکم کنند.

اسماعیلی گفت: با اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفته فضا برای همکاری بیشتر ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌های دولتی، تمام مجموعه‌های متصل به مجلس شورای اسلامی، بیش‌ از هزار شهرداری و بخش‌هایی از دستگاه قضایی در این سامانه حضور دارند که باید سایر بخش‌های قوه قضائیه هم که مشکلاتی برای حضور در این عرصه دارند به سامانه بپیوندند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: دو وزارتخانه و سازمان دولتی، دستگاه‌هایی بودند که بیشترین همکاری را در این زمینه داشتند و انشاالله جمع‌بندی آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ گفت: در قانون برای دستگاه‌هایی که همکاری نکنند موارد بازدارنده‌ای در نظر گرفته شده است، طبق قانون دستگاه‌ها باید نظر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را اعمال کنند و در صورتی که رویه دیگری اتخاذ شود با توجه به اینکه در این کمیسیون از قوه قضاییه رئیس دیوان عدالت اداری و از مجلس شورای اسلامی رئیس کمیسیون فرهنگی حضور دارند، اقدامات لازم بلافاصله انجام خواهد شد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سی و یکمین جلسه «کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» امروز سه شنبه (۱۵ اسفند) با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر اعضا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

معنا و زیبایی را به یکجا می‌برم و با قلمی شیرین، نثر و شعر را به هم می‌آمیزم.
دکمه بازگشت به بالا