انتشار اوراق بدون ضامن در بازار سرمایه

برای اولین بار انتشار اوراق ضمانت براساس رتبه بندی شرکت های رتبه بندی اعتباری در بازار سرمایه بود.

به گزارش خبر روزانه ، رضا آیوازلو – مدیرعامل رتبه بندی پایا – در یک کنفرانس مطبوعاتی که در بازار خارج از بورس برگزار شد ، با بیان اینکه امروز در بازار سرمایه یک رویداد مهم بود ، گفت: دارایی اصلی که امروز برای انتشار اوراق بهادار صنعت معدن گل گهر این است که شرکت توسعه مالی آنلاین آیندگان 700 میلیارد تن با انتشار اوراق بهادار تأمین مالی می کند. اولین اوراق بهادار بدون ضامن با رتبه بندی اعتباری امروز در بازار خارج از بورس قرار گرفت تا شرکت ها بتوانند بدون ضامن و تنها با اعتماد به رتبه بندی اعتباری بازار مالی را تأمین کنند.

با توجه به انتشار اوراق بهادار بدون ضمانت ، ایوازلو توضیح داد: در اوایل سال 1999 ، سازمان بورس و اوراق بهادار به شرکت های صرافی و فرابورس اجازه داد در صورت دریافت رتبه بندی اعتباری بدون ضامن اوراق بهادار منتشر کنند. پیش از این سازمان های بورس ، بورس و فرابورس مجبور بودند اوراق قرضه منتشر کنند و بانک را به عنوان ضامن معرفی کنند که این امر باعث طولانی شدن روند تأمین مالی و افزایش نرخ تأمین مالی در بازار می شود. از طرف دیگر ، انتخاب ضامن برای بورس اوراق بهادار و شرکت فرابورس در گذشته به دلیل نیاز به یک ستون پشتیبانی دشوار بوده و مشکلات خود را داشته است.

وی در مورد معیارهای رتبه بندی شرکت ها گفت: شرکت هایی که با رتبه بندی سر و کار دارند براساس روش اعتبار شرکت ها (ناشران) و اوراق بهادار آنها براساس روش و اصولی که برای عموم افشا کرده اند عمل می کنند. رتبه بندی اعتباری بیانیه موسسه رتبه بندی درباره امکان انجام به موقع تعهدات شرکت ها (ناشران) یا امکان انجام به موقع تعهدات ناشی از انتشار اوراق بهادار است. در واقع آژانس های رتبه بندی اعتباری بازار را در معرض خطر اعتباری ناشران برای ورود به بازار و فروش بدون نسخه قرار می دهند. رتبه بندی اعتبار باعث شفافیت بیشتر شرکت ها به ویژه از نظر ریسک می شود.

ایوازلو در پاسخ به این س ،ال که اوراق منتشر شده در صورت ورشکستگی چه اتفاقی می افتد؟ وی توضیح داد: پیش بینی می شود که یک کمیته پیش فرض در سازمان بورس تشکیل شود و اگر رتبه اعتباری شرکت به طور قابل توجهی کاهش یابد و از حد معینی فراتر رود. ضمانت ها یا ضمانت نامه هایی برای این شرکت ها تعیین می شود و این اوراق بهادار با پشتوانه ضامن یا گواهی سهام تبدیل می شوند.

در این نشست ، معیتبا تگی پور مدیر عامل شرکت تأمین مالی سرمایه نیز با اشاره به اینکه امروز یک ابزار جدید تأمین مالی در بازار سرمایه ایران به مرحله انتشار رسیده است ، گفت: اولین انتشار اوراق ناامن در بازار سرمایه در کشور انتشار اوراق قرضه شرکت توسعه مالی آنلاین آیندگان و رتبه بندی اعتباری آن توسط شرکت رتبه بندی پایا ارائه شده و به مرحله تصویب رسیده است.

تگی پور ادامه داد: اولین موضوع اوراق بدون ضمانت که امروز به اجرا درآمد ، آغاز یک سفر طولانی است ، البته باید توجه داشت که در جهان ، آژانس های رتبه بندی اعتباری نقش بسیار فعالی در تأمین مالی بازارها دارند. این همچنین بر اساس انتشار اوراق بهادار بر اساس رتبه بندی اعتباری است که بخش قابل توجهی از بودجه را در بازارهای جهانی تشکیل می دهد.

وی با اشاره به ابزارهای معروف اجاره سهام توضیح داد: در گذشته سهام بازار سرمایه را اجاره می کردیم و این ابزار جدیدی نیست ، در واقع اجاره سهام با ضامن بانکی یا وثیقه انجام شد اما امروز برای اولین بار این ضامن ها “. او بانکی ندارد و سهام وثیقه او نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا