انواع صفحه نمایش لمسی

نکات مهم در نگهداری از دستگاه کارتخوان

برای استفاده صحیح از کارتخوان باید با نحوه استفاده صحیح و نگهداری از آن آشنا باشید. با استفاده صحیح از کارتخوان دیگر مجبور به پرداخت هزینه تعمیرات کارتخوان نمی شوید. استفاده صحیح از کارتخوان اهمیت زیادی دارد زیرا هر گونه مشکل جانبی در کارتخوان منجر به بروز اختلال در سیستم مالی و شغلی شما می شود. برخی از کسب وکارها به شدت به کارتخوان وابسته اند به گونه ای که با خراب شدن دستگاه، خرید و فروش شان متوقف می شود به همین خاطر توصیه می شود قبل از استفاده از دستگاه نحوه استفاده صحیح از آن را آموزش ببینید. برای آشنایی با نکات مهمی که هنگام استفاده از کارتخوان باید در نظر داشته باشید با همراه باشید.

هنگام تحویل کارتخوان قطعات آن را چک کنید

هنگام خرید کارتخوان حتما تمامی قطعات آن را چک کنید تا مطمئن شوید سالم است.

از تعمیر سرخود دستگاه خودداری کنید

کارتخوان به شبکه مالی کل کشور وصل است و اطلاعات مهمی در آن است به همین خاطر امینت بالایی دارد. هر گونه دستکاری یا بازکردن پیچ های دستگاه منجر به قفل شدن سیستم آن می شود. در صورتی که دستگاه هر گونه مشکلی پیدا کرد از تعمیر سرخود آن خودداری کنید.

کارتخوان را در جایگاه مناسبی قرار دهید تا ضربه نبیند

کارتخوان حساسیت بالایی دارد به همین دلیل کوچک ترین ضربه به آن باعث قفل شدن سیستم آن می شود. دستگاه کارتخوان خود را در جای مناسبی قرار دهید تا ضربه یا آسیب نبیند. هنگام خراب شدن دستگاه از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید از آن جایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است کارتخوان را از شرکتی خریداری کنید که پشتیبانی دائمی داشته باشد تا بتوانید به محض خراب شدن دستگاه از آن ها کمک بگیرید و مشکل تان در سریع ترین حالت ممکن رفع شود.

Types of touch screens

همانطور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی استفاده از نمایشگرهای لمسی بسیار رایج شده است. صفحه نمایش های لمسی موجب شده تا کاربر بتواند با یک لمس ساده، با صفحه نمایش دستگاه خود ارتباط برقرار کند. این نوع از صفحات، در اکثر لوازم الکترونیکی از جمله ، ، نمایشگرهای خودرو و … کاربرد دارد. در این مقاله می خواهیم به معرفی انواع صفحه نمایش های لمسی بپردازیم. این فناوری در واقع محل لمس انگشت یا قلم را تشخیص داده و متناسب با آن واکنش نشان می دهد. صفحه نمایش های لمسی مختلفی بر اساس تکنولوژی ساخت وجود دارد و شامل موارد زیر می باشد:

تکنولوژی صفحه نمایش لمسی مقاومتی (Resistive):

صفحه های لمسی مقاومتی به 5 دسته تقسیم می شوند که شامل دسته های های 4، 5، 6، 7 و 8 سیمی می باشند.

در ساخت صفحه نمایش های لمسی مقاومتی مدل 4 سیمی از ساده ترین فناوری استفاده می شود. در این نوع، از هر دو لایه رویی و زیرین برای تعیین کردن مکان های محور که شامل مختصات X و Y است استفاده می شود. در زمان اعمال فشار، لایه رویی به لایه زیرین تماس پیدا کرده و باعث افت ولتاژ می شود. سپس تغییر صورت گرفته توسط کنترل کننده شناسایی شده و با تغییر سیگنال ولتاژ، مختصات X و Y نقطه لمس شده محاسبه می شود.

تفاوتی که صفحه نمایش های لمسی مقاومتی 5 سیمی با 4 سیمی دارد این است که در نمایشگر لمسی مقاومتی 5 سیمی تمام الکترودها در لایه زیرین قرار دارند و لایه رویی به عنوان یک واحد سنجشی جهت اندازه گیری ولتاژ عمل می کند. همچنین از لایه شیشه ای به جای لایه انعطاف پذیر استفاده می شود. یک سیم به لایه رویی و 4 سیم دیگر آن به 4 قسمت لایه زیرین وصل شده است. نمایشگر لمسی مقاومتی 5 سیمی، دقیق تر و با دوام تر از تکنولوژی صفحه نمایش های لمسی 4 و 8 سیمی می باشد و همچنین رایج ترین نمایشگر لمسی نیز محسوب می شود.

در صفحه نمایش های لمسی مقاومتی 6 سیمی، در پشت لایه شیشه ای لایه ای اضافی قرار دارد در حالی که در صفحه نمایش های لمسی مقاومتی 7 سیمی، دو لاین حساس در زیر لایه وجود دارد . صفحه نمایش لمسی مقاومتی 8 سیمی جایگزینی برای صفحه نمایش لمسی مقاومتی 4 سیمی است که دقت و پایداری صفحه تاچ را با اضافه کردن 4 نقطه حسگر دیگر افزایش می دهد.

نمایشگر لمسی خازنی توسط ماده ای شیشه ای احاطه شده و یک ماده رسانا به نام اکسید قلع ایندیوم آن را پوشش داده است. هنگام تماس با صفحه، یک بار الکترواستاتیکی ایجاد می شود که اطلاعات را به کنترلر لمسی می فرستد و عمل متناسب با آن انجام می شود. این نوع از صفحه نمایش ها از وضوح خوبی برخوردارند. نسبت به کوچکترین لمس، حساسیت از خود نشان می دهند و همچنین دارای دوام بالایی می باشند. گوشی موبایل های iPhone 4 ، و دارای این نوع از صفحه نمایش لمسی هستند.

این نوع از صفحه های لمسی از دیودها و سنسورهای نوری استفاده می کند و از یک آرایش افقی و عمودی از گیرنده های مادون قرمز تشکیل شده است. دیودهایی که نور را ساطع می کنند در یک طرف و تعدادی سنسور که نور را دریافت می کنند در طرف دیگر قرار گرفته اند. در این نوع، لایه ای جهت محافظت از صفحه وجود ندارد. زمانی که نمایشگر را لمس می کنید در نقطه لمس شده وقفه ای در دریافت نور ایجاد می شود. از تغییر به وجود آمده در سنسورهای دریافت کننده می توان برای به دست آوردن مختصات نقطه لمس شده استفاده کرد. نمایشگرهای لمسی مادون قرمز نسبت به بقیه صفحه های لمسی دقیق تر هستند، دوام بالایی دارند و همچنین در برابر آب و گرد و غبار مقاوم می باشند. این نوع صفحه لمسی در ابزارهای نظامی استفاده می شود.

تصویربرداری نوری یکی دیگر از تکنولوژی صفحه نمایش لمسی نسبتاً جدید است. این صفحه نمایش لمسی از دوربین های مادون قرمز و نور جهت پیدا کردن نقطه لمس شده استفاده می کند. همچنین این نمایشگر چند لمسی (Multi-Touch) بوده و دارای سایز 19 تا 100 اینچ است. چون تشخیص لمس روی این صفحه نمایش ها با تصویر برداری صورت می گیرد، از انگشت، قلم و دستکش برای لمس این نمایشگرها می توان استفاده نمود. این تکنولوژی اغلب در صفحه نمایش های بزرگ کاربرد دارد و از طول عمر بالایی نیز برخوردار است. این تکنولوژی در سال 2002 معرفی شده که با لمس نمایشگر، از گیرنده هایی برای تشخیص انرژی مکانیکی استفاده می کند. با تفسیر اطلاعات توسط الگوریتم های پیچیده، محل دقیقی از نقطه لمس شده مشخص می گردد. در این نوع صفحه لمسی، از قلم می توان استفاده کرد. این نمایشگر لمسی در رستوران ها و مکان های بازی کودکان کاربرد دارد.

تکنولوژی صفحه نمایش چند لمسی (Multi-Touch):

در فناوری مولتی تاچ یا چند لمسی، کاربر می تواند همزمان دو یا چند محل را به وسیله ی انگشت، لمس کرده و امروزه که تکنولوژی و دنیای گوشی ها پیشرفت بسیاری کرده است، انتظار داریم که هزینه ای که تقریبا زیاد هم است برای یک گوشی هوشمند پرداخت می کنیم، بهترین ها را در قاب خود جای داده باشد. در گذشته قبل از هوشمند شدن گوشی ها بحث پردازنده 8 هسته ای، باتری 5000 میلی آمپری و یا نمایشگر و دوربین قدرتمند نبود؛ مهمترین چیز در گوشی های گذشته داشتن نمایشگر رنگی و حداقل پشتیبانی از دو سیم کارت بود.
اما در گوشی های هوشمند حالا هر عضوی از سخت افزار گوشی حائز اهمیت است و هر کدام نقش مهمی را در قالب یک گوشی هوشمند ایفا می کنند. یکی از قسمت هایی که از گذشته مهم بوده و در چند سال اخیر رقابت زیادی بر سر آن بوده، نمایشگر است. نمایشگر از گذشته مورد اهمیت قرار داشته و تاکنون هم این رقابت بر سر تولید و استفاده از بهترین نمایشگر روی گوشی هوشمند ادامه دارد.

مدل های بسیاری از نمایشگرها تولید شده اند و هرکدام یک ویژگی مخصوص خود را دارند، شاید همین ویژگی های مخصوصشان است که تا کنون این رقابت و کل کل بین انواع نمایشگر ها وجود دارد. پس نمی توانیم بگوییم کدام نمایشگر بهترین است، اما می توانیم بگوییم کدام نمایشگر در چه شرایطی بهتر عمل می کند تا بتوانیم را برای شما لذت بخش کنیم؛ همراه مجله تکنولایف باشید.

انواع نمایشگرها

پس این فناوری LCD است که با تغییر و ارتقاء در بخش های مختلف آن، به تکنولوژی های جدیدی در نمایشگرها دست پیدا می کنند؛ مگر اینکه از تکنولوژی متفاوت OLED استفاده کنند که رقیب اصلی LCD است و بسیار بهتر از آن عمل می کند.
حالا بیایید نگاهی به برخی از این اصطلاحات مورد استفاده در صفحه نمایش گوشی های هوشمند بیندازیم و آن ها را رمزگشایی کنیم.

نمایشگرهای LCD

LCD به معنای صفحه نمایش کریستال مایع است و نام آن به مجموعه ای از کریستال های مایع اشاره دارد که توسط نور پس زمینه روشن می شوند؛ همچنین نمایشگرهای LCD به دلیل این که تکنولوژی ساده و قدیمی ای هستند، به قیمت معقولانه و تولید انبوه رسیده اند، پس ارزش خرید و مصرف بسیار بالایی دارند.
نمایشگرهای LCD زیر نور مستقیم خورشید بسیار خوب عمل می کنند، زیرا کل صفحه نمایش از پشت روشن می شود، اما در نمایش دقیق رنگ ها خیلی خوب عمل نمی کنند، زیرا یک صفحه نوری به پیکسل ها می تابد و نمایشگر روشن می شود، اما در LED ها اینگونه نیست. در تلفن های هوشمند، تاکنون چند نوع نمایشگر با فناوری LCD تولید شده که TFT، IPS، PLS نام دارند.

نمایشگرهای IPS-LCD

این نوع از نمایشگرهای LCD مشکل نمایشگرهای TFT را حل می کنند، در نمایشگرهای IPS دیگر شاهد به هم ریختگی رنگ ها نیستیم و تولید رنگ به خوبی افزایش داشته است. در پنل های IPS، کریستال های مایع با صفحه نمایش تراز می شوند و در نتیجه زاویه دید بهتری وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی های صفحه نمایش IPS در مقایسه با سایر فناوری های LCD، تولید رنگ برتر است و همین ویژگی دلیل بر استفاده از چنین پنل هایی در مانیتورهایی است که برای کارهای ویرایش تصویر در نظر گرفته می شوند. امروزه از نمایشگرهای IPS در مانیتورهای ارزان و گران قیمت و همچنین گوشی های اقتصادی و یا قاتل پرچمدار استفاده می شوند.

نمایشگرهای PLS-LCD

اگر این روزها قصد خرید تبلت برای فرزند دانش آموز خود را دارید، مطلب زیر را بخوانید:

تفاوت نمایشگرهای LCD و LED چیست؟

همانطور که گفتیم همه نمایشگرها از فناوری LCD ساخته شده اند، حتی فناوری LED هم یک نوع LCD است تنها با این تفاوت که LCD نیاز به یک منبع نور در پشت پیکسل ها دارد اما نمایشگرهای LED به خودیه خود نور تولید می کنند و نیاز به منبع نور جداگانه ندارند، به همین دلیل است که گوشی های با نمایشگر LED باریکتر از گوشی های با نمایشگر LCD هستند.
LED ها این مزیت را دارند که انرژی بسیار کمی را مصرف می کنند، اما در مورد تلفن های هوشمند این انرژی نسبت به اندازه صفحه نمایش کاهش می یابد. سایز استاندارد صفحه موبایل تقریبا 5 تا 6.5 اینچ است و در این رنج LED ها بهترین بازدهی را در نمایشگر گوشی ها ارائه می دهند. از سوی دیگر، عملکرد نور پس زمینه باعث می شود که صفحه نمایش های LCD و LED میزان کنتراست قابل رقابت با نمایشگرهای OLED را نداشته باشند، زیرا کنترل نور توسط هر پیکسل جداگانه انجام نمی شود، بلکه توسط منابع نوری روی صفحه نمایش انجام می شود.

در بخش تراکم پیکسل، این یکی از نکات برجسته اپل در سال 2010 زمان عرضه iPhone 4 بود. این شرکت به لطف صفحه نمایش LCD پیشرفته (LED ، TFT و IPS) نمایشگر استفاده شده در گوشی هوشمندش را به عنوان صفحه نمایش شبکیه چشم نامگذاری کرد. وضوح پنل مورد استفاده توسط اپل برای آیفون 4، 960 در 640 پیکسل بود که در آن زمان برای صفحه نمایش 3.5 اینچی یک وضوح تصویر شگفت انگیز بود.

دکمه بازگشت به بالا