ایمپلنت چند مرحله دارد

هرکسی که قصد کاشت دندان با روش ایمپلنت را داشته باشد، قطعا میخواهد از مراحل ایمپلنت دندان اطلاع داشته باشد. مراحل مختلفی دارد از کشیدن دندان آسیب دیده تا قرار دادن تاج دندان. این روش به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و قبل از اینکه بتوانید به مرحله بعدی بروید، بدن شما یک دوره بهبودی را طی می‌کند. مراحل ایمپلنت دندان آسیاب، دندان نیش و دندان جلو شامل 3 گام اصلی کاشت ایمپلنت، بهبود و رشد استخوان، قرار دادن تاج و دندان مصنوعی است اما ممکن است بنا به شرایط بیمار در این بین مراحل اضافه تری نیز طی شود. اگر بیماران با مراحل ایمپلنت دندانی آشنا باشند، کمتر دچار تردید می شوند زیرا می دانند که ایمپلنت دندان چند مرحله دارد و در هر مرحله چه اتفاقاتی می افتد.

مراحل قبل از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جراحی است و مانند هر عمل جراحی دیگری باید پیش از آن اقداماتی مانند مراجعه به متخصص ایمپلنت و انجام مشاوره، بررسی عکس های رادیوگرافی توسط دندانپزشک، کشیدن دندان و انجام جراحی پیوند استخوان (در صورت نیاز) از جمله مراحلی هستند که پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام می گیرند. در ادمه مهم ترین مراحل پیش از کاشت دندان با روش ایمپلنت را توضیح میدهیم.در این مقاله از سایت میخواهیم مراحل ایمپلنت دندان را به طور کامل برای شما توصیف کنیم.

  • مشاوره اولیه: قبل از انجام هر کاری ابتدا باید با متخصص ایمپلنت مشاوره انجام دهید. متخصص ایمپلنت دندان که یک دندانپزشک عمومی است که در کاشت و ترمیم ایمپلنت آموزش ویژه دیده است، تعیین می کند که آیا شما کاندیدای واجد شرایط برایکاشت دندان هستید یا خیر.
  • معاینه جامع: دندانپزشک دندان شما را به دقت معاینه کرده تا سابقه آن را بررسی کند. او همچنین از لثه‌ها و دندانهای بیمار به‌علاوه ناحیه‌ای که دندان از دست رفته در آن است، با اشعه ایکس عکس برداری میکند.
  • سی تی اسکن از دهان: همچنین مواردی وجود دارد که در آن اسکن توموگرافی کامپیوتری (که به عنوان CAT یا سی تی اسکن نیز شناخته می شود) از دهان بیمار لازم است تا دندانپزشک به طور کاملا دقیق فرآیند کاشت دندان را انجام دهد. مثلا سی تی اسکن به متخصص ایمپلنت کمک میکند که مقدار استخوان فک که برای کاشت دندان نیاز است را تعیین کند. یا اینکه تشخیص دهد آیا بیمار به جراحی پیوند استخوان نیاز دارد یا خیر. اعصاب و سینوس ها: سی تی اسکن همچنین به مکان یابی ساختارهایی مانند سینوس ها و اعصاب کمک می کند که در حین انجام جراحی ایمپلنت باید از آنها اجتناب کرد. مطمئننا هیچ بیماری دلش نمیخواهد که دچار آسیب های عصبی شود یا سینوس های او آسیب ببیند. هرگز فراموش نکنید که قرار نیست با حل یک مشکل، یک مشکل دیگر اضافه شود.

مهم ترین مرحله قبل از ایمپلنت دندان، بررسی وضعیت دندان ها، سلامت لثه ها و انسجام و استحکام استخوان های فک و آرواره است. مراحل ایمپلنت دندان کاملا مشابه نحوه انجام ایمپلنت دندان جلو و دندان نیش میباشد، در نتیجه مراحلی که در ادامه ذکر می شوند هم برای ایمپلنت دندان جلو و هم برای سایر دندان ها کاربرد دارد. همان طور که میبینید قیمت ایمپلنت مشهد برای دندانهای فک پایین و بالا با هم متفاوت است . دندانپزشکان کلینیک و سابقه لازم برای کاشت دندان های فک پایین با روش ایمپلنت را دارند. برای گرفتن نوبت آنلاین به این لینک مراجعه کرده و یا با شماره تماس بگیرید.

مراحل ایمپلنت فوری

ایمپلنت دندان به صورت فوری تنها در یک جلسه انجام می شود. در این روش ریشه دندان در یک جلسه کشیده شده و در همان جلسه کاشت ایمپلنت به صورت همزمان انجام می شود. معمولاً برای کاشت دندان های جلو و تنها در صورتی که استخوان فک از سلامت کامل برخوردار باشد استفاده می شود. در جلسه بعدی یک روکش موقت روی ایمپلنت نصب شده و پس از تکمیل فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک، با یک روکش دائمی جایگزین خواهد شد. تمامی مراحل کاشت ایمپلنت فوری درست شبیه به ایمپلنت معمولی است. با این تفاوت که کلیه مراحل حداکثر در دو جلسه انجام می شود.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

ایمپلنت دندانی چقدر طول میکشد؟ این یکی از سوالات رایجی است که متخصصان کلینیک ایرانمهر همه روزه با آن رو به رو می شوند. ایمپلنت دندان یک متد زمانبر بوده و روند بهبودی آن ممکن است حتی تا 1 سال نیز طول بکشد. به طور خلاصه می توان گفت مراحل اجرای ایمپلنت دندان شامل موارد زیر بوده و مدت زمان مشخصی برای هر یک از آن ها نیاز است.

  1. مرحله اول مراجعه به دندانپزشک و انجام مشاوره است که طی آن تمامی عکس های رادیوگرافی بیمار با دقت توسط پزشک بررسی شده و بهترین روش برای درمان او انتخاب می شود.
  2. مرحله دوم صرف کشیدن دندان و انجام جراحی پیوند استخوان (در صورت نیاز) می شود. در صورت انجام پیوند استخوان مدت زمانی بین 4 تا 12 ماه برای بهبود کامل نیاز است.
  3. مرحله سوم کاشت ایمپلنت در استخوان فک است. این جراحی حدود 2 ساعت زمان لازم داشته و بهبودی آن حدود 5 تا 7 ماه زمان می برد.
  4. مرحله چهارم صرف قرار دادن healing cap می شود. مدت زمان باقی ماندن آن روی لثه حدود 2 هفته است.
  5. در این مرحله نوبت به قرار دادن اباتمنت روی پایه ایمپلنت می رسد. در این مرحله از یک تاج موقت به مدت 4 الی 6 هفته استفاده می شود تا بافت نرم به طور کامل بهبود یافته و فک آماده قالب گیری شود.مرحله ششم مرحله ساخت و نصب روکش دائمی است که ساخت آن حدود دو هفته زمان نیاز دارد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت دندان

قالب گیری یکی از مراحل مهم ایمپلنت دندان است که اگر به درستی انجام نشود، نتیجه دلخواه خود را نخواهید گرفت. در این مرحله زمانی که دندانپزشک از ایمپلنت قالب بگیرد، باید این قالب به صورت کاملا درست به لابراتوار منتقل شوند تا پروتز و روکش مخصوص بیمار ساخته شود. بعد از انتخاب روش قالب گیری ایمپلنت، باید مواد قالب گیری و تجهیزات دیگر مانند پیچ گوشتی، کلاهک های پایه و … انتخاب شوند. 2 روش کلی برای قالب گیری ایمپلنت دندان وجود دارد؛ تری باز و تری بسته که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم. یکی از وجوه تمایز میان این دو روش مدت زمان قالب گیری ایمپلنت دندان است که معمولا در روش تری بسته این مدت زمان لازم برای قالب گیری بیشتر است.

مراحل ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در این روش پایه‌های فلزی و پیچ مانند جایگزین ریشه دندان طبیعی می‌شوند. ایمپلنت‌ها انواع مختلفی داشته و از نظر ظاهری تفاوت‌هایی با هم دارند. اما به طور کلی روکش آنها بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی است. ایمپلنت ثابت بوده و دوام بالایی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از پروتز‌های دندان مصنوعی یا از این روش استفاده کنند.قالب گیری با روش تری باز (OPEN Trey) روش تری باز که به روش قالب گیری مستقیم نیز مشهور است، با بالاترین درصد موفقیت همراه است، زیرا تمامی اقدامات به صورت کاملا صحیح و اصولی انجام میگیرد. مراحل قالب گیری ایمپلنت به روش تری باز عبارتند از:

پایه فلزی ایمپلنت باید با جراحی درون استخوان فک قرار بگیرد. این پایه از تیتانیوم و سایر مواد ساخته شده است. در طول چند ماه استخوان اطراف پایه فلزی رشد کرده و این پایه را محکم در فک نگه می‎دارد. سپس روکش روی این پایه فلزی قرار گرفته و جای خالی دندان به طور کامل پر می‌شود. در ادامه مراحل ایمپلنت دندان را به طور کامل به شما توضیح می‌دهیم تا بدانید در طول این جراحی چه اقداماتی انجام می‌شود. قبل از انجام مراحل ایمپلنت دندان موارد زیر انجام می‌شوند:

  • معاینه جامع دندانپزشکی: دندانپزشک سلامت دهان و دندان شما را از نظر وضعیت دندان‌ها، لثه و استخوان فک ارزیابی می‌کند. اشعه ایکس یا سی تی اسکن نیز برای ارزیابی تراکم استخوان و شناسایی هر گونه مشکل اساسی گرفته می‌شود.
  • برنامه‌ریزی درمان: بر اساس نتایج معاینه، دندانپزشک یک برنامه درمانی شخصی شامل تعیین تعداد و جایگذاری ایمپلنت‌ها، انتخاب نوع و اندازه مناسب ایمپلنت تعیین می‌کند و تصمیم‌گیری در مورد نیاز به روش‌های اضافی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس را انجام می‌دهد.
  • مراحل آماده سازی: در صورت لزوم، اقدامات آماده‌سازی مانند کشیدن دندان، درمان بیماری لثه یا پیوند استخوان ممکن است قبل از عمل ایمپلنت دندان انجام شود.
  • بحث در مورد انتظارات بعد از عمل ایمپلنت: دندانپزشک در مورد نتایج مورد انتظار عمل ایمپلنت دندان، خطر یا عوارض احتمالی و هر گزینه درمانی جایگزین با شما صحبت خواهد کرد.

کاشت دندان شامل چندین مرحله بوده که می‌توانید در تصویر زیر این مراحل را مشاهده کنید. پس از مشاوره و جراحی‌های جانبی مانند کشیدن دندان یا جراحی پیوند استخوان پایه فلزی ایمپلنت درون فک قرار می‌گیرد. با بهبود استخوان‌های مجاور پایه محکم شده و می‌توان اباتمنت و روکش را روی آن قرار داد .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا