تاثیر ویتامین k بر سلامت قلب

گزارش ها و نقل قول های شفاف از STDمطالعات اخیر دانشمندان استرالیایی نشان داده است افرادی که از رژیم غذایی غنی از ویتامین K پیروی می کنند 34 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین هستند.

در این مطالعه، محققان داده های بیش از 50000 نفر را که در یک مطالعه 23 ساله درباره رژیم غذایی دانمارکی، سرطان و سلامت شرکت کرده بودند، بررسی کردند.

آنها می خواستند دریابند که آیا افرادی که ویتامین K بیشتری مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین قرار دارند یا خیر.

دو نوع ویتامین K در غذاهایی که می خوریم وجود دارد: ویتامین K1 که عمدتاً در سبزیجات برگ سبز و روغن های گیاهی یافت می شود و ویتامین K2 در گوشت، تخم مرغ و غذاهای تخمیر شده مانند پنیر یافت می شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین ویتامین K1 را دریافت کردند، 21 درصد کمتر به دلیل بیماری قلبی عروقی مرتبط با آترواسکلروز در بیمارستان بستری شدند. ویتامین K2 نیز 14 درصد کمتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان بود.

مصرف ویتامین K با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین، به ویژه بیماری شریان محیطی مرتبط است. بیماری شریان محیطی به معنای باریک شدن شریان های محیطی است. در این بیماری شریان های مرکزی مانند رگ های قلب یا مغز آسیب نمی بینند.

دکتر نیکولا بوندونا، محقق دانشگاه آدیس آبابا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف بیشتر ویتامین K نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی در افراد دارد.

به گفته محققان، اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این فرآیند مورد نیاز است، اما ما معتقدیم که ویتامین K با محافظت در برابر تجمع کلسیم در شریان‌های اصلی بدن که منجر به کلسیفیکاسیون عروقی می‌شود، نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی ایفا می‌کند. .

دکمه بازگشت به بالا