تحریم‌ها چه بر سر صادرات ایران به اروپا آورد؟

اگرچه کشورهای اروپایی طی سه سال گذشته سعی در اجرای برجام داشته اند ، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که تجارت مشترک بین دو کشور طی سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبر روزانه ، اتاق بازرگانی تهران در آخرین گزارش خود روند تجارت مشترک بین ایران و اروپا طی 10 سال گذشته را بررسی کرده و برآوردها نشان می دهد در سال های اخیر حجم تجارت مشترک بین طرفین به شدت کاهش یافته است.

طبق آمار رسمی ، در سال 2011 گردش مالی مشترک ایران و اروپا بالغ بر 27 میلیارد یورو بوده است که حدود 17 میلیارد یورو مربوط به صادرات ایران بوده و حدود 10 میلیارد یورو نیز برای واردات از کشورهای اروپایی اختصاص یافته است. بنابراین تراز تجاری ایران با اروپا 7 میلیارد یورو مثبت بود.

با این حال ، از سال 2012 ، این آمار رو به کاهش بوده و به پایین ترین سطح در سال های اخیر رسیده است. گردش مالی کل دو طرف در سال 2012 به حدود 13 میلیارد یورو رسید و پس از آن در سال 2013 به شدت کاهش یافت و به شش میلیارد یورو رسید.

در سال های بعد ، این تعداد دوباره افزایش یافت و قبل از بازگشت تحریم های ایالات متحده ، در سال 2017 ، دوباره از 20 میلیارد یورو فراتر رفت. با این حال ، این تعداد طی دو سال گذشته به شدت کاهش یافته و به رقم بسیار پایین 4.4 میلیارد یورو در سال 2020 رسیده است که البته شعله ور شدن تاج را نیز کاهش داده است.

پس از سال 2011 ، تراز تجاری ایران با اروپا هرگز مثبت نبوده و تنها در سال 2017 به صفر رسیده است. در سال 2020 ، تراز تجاری منفی بود و سه میلیارد یورو بود.

از نظر صادرات ، بیشترین تعداد از سال 2011 به سال 2017 برمی گردد ، زمانی که ایران حدود 10 میلیارد یورو به اروپا صادر کرد. سال گذشته این رقم حتی به یک میلیارد یورو هم نرسید.

در زمینه واردات ، رکورد حدود 10.5 میلیارد یورو در سال 2017 ، و در سال 2020 کل واردات از اروپا به کمتر از چهار میلیارد یورو رسیده است.

طی دهه گذشته ، تغییرات عمده ای بین صادرات ایران به اروپا ایجاد شده است. در سال 2011 ، ایتالیا ، اسپانیا ، یونان ، فرانسه و هلند واردکنندگان اصلی کالا از ایران بودند ، اما در سال 2020 آلمان ، هلند ، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب وارد کنندگان اصلی کالا از ایران بودند.

با این حال ، واردات تغییرات کمتری داشت. در سال 2011 ، ایران بیشترین واردات را به ترتیب از آلمان ، ایتالیا ، فرانسه و سوئد داشت و 10 سال بعد آلمان و ایتالیا هنوز بیشترین صادرات را به ایران داشتند و فقط هلند از فرانسه در رتبه سوم قرار داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا