تشکیل سالانه ۳۵هزار پرونده پزشکی در کشور/۹ درصد شکایات در حوزه جراحی‌های زیبایی

جانشین رئیس پلیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سالانه 30 تا 35000 مورد پزشکی در کشور رخ می دهد ، تعداد شکایات مربوط به جراحی های زیبایی و نقض تعرفه ها را توضیح داد.

دکتر علی فتاحی در گفت وگو با خبر روزانهوی در مورد تعداد شکایات در زمینه جراحی زیبایی گفت: ما سالانه حدود 900 میلیون ویزیت پزشکی در سراسر کشور داریم و افراد به مراکز درمانی سرپایی یا بستری مراجعه می کنند. بر این اساس ، هر ایرانی 10.5 تا 11 بار در سال درمان می شود.

وی افزود: از این 900 میلیون حوزه کسب و کار که در زمینه های مختلف در حال شکل گیری است ، به 30،000 – 35،000 نزدیک می شود.

فتاحی با تأکید بر اینکه در سراسر دنیا همراه با مداخلات پزشکی یک عارضه داریم ، گفت: اکنون این یک عارضه است ؛ یا عارضه ای طبیعی یا غیرعمدی است که در اثر درمان یا به دلیل سهل انگاری بوجود می آید. آنها را متمایز کنید ، منجر به شکایت می شود.

وی افزود: در سراسر جهان ، سه درصد اقدامات پزشکی منجر به شکایت می شود که یک دهم درصد در ایران است. یعنی یک دهم از یک درصد مداخلات درمانی منجر به شکایت در مناطق مختلف می شود.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: بر این اساس افراد می توانند برای طرح شکایت در این موارد به دادگاه انقلاب ، دادگاه انتظامی نظام پزشکی یا سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کرده و یا در هر سه پرونده شکایت کنند. ” البته 30٪ از شکایات در این زمینه با هم همپوشانی دارند ، به این معنی که بیمار در هر سه مکان به او مراجعه می شود.

فتاحی گفت: “نحوه توزیع شکایات با شکایات پزشکی قانونی متفاوت است.” 9٪ از شکایات ما مربوط به زیبایی ، سلامتی و درمان های زیبایی است ، اما به نظر من ، آمار پزشکی قانونی بیش از این است. زیرا فردی که به دلیل اعمال زیبایی دچار مشکل می شود ، بیشتر جبران خسارت و آسیب می کند ، اما احکام ما به دلیل انضباطی و تنبیهی کمتر به ما می رسد.

وی در مورد احکام صادره برای سهل انگاری پزشکی گفت: مجازات ها به پرونده ، عارضه ای که رخ داده ، عود مجدد عارضه و سابقه پزشک بستگی دارد. از احکامی که می گیریم ، از اخطار و توبیخ گرفته تا احکام ایستاده.

وی همچنین در مورد وضعیت نقض تعرفه ها به خبر روزانه گفت: می توان گفت تقریباً 20 درصد شکایات ما شکایت از تعرفه ها است. البته طی این سالها افزایش شکایات تعرفه ای نداشته ایم و همیشه 15 تا 20 درصد شکایات شکایات تعرفه ای است.

فتاحی گفت: اگر در زمینه شکایات تعرفه ای به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کنیم ، مجازات مالی برای متخلف در نظر گرفته می شود و این پزشک یا بیمارستان سه تا چهار برابر تعرفه جریمه می شود. تصمیمات سازمان نظام پزشکی نیز از این نظر جنبه تنبیهی دارد. اخطار و توبیخ بسته به شدت و تکرار موضوع صادر می شود.

وی گفت: دادگاه های انتظامی سازمان نظام پزشکی در 208 شهر وجود دارد که در آنها سیستم پزشکی داریم و مردم می توانند برای طرح شکایت به آنها مراجعه کنند. در آنجا پرونده آغاز شده و سپس برای بررسی دعوت شده و در اتاق دادگاه قرار می گیرد. در صورت محکوم شدن ، کیفرخواست صادر خواهیم کرد. سپس کیفرخواست به هیأت بدوی متشکل از یک هیأت 13 نفره منتقل می شود که متشکل از نمایندگان مختلف مقامات پزشکی ، پرستاری ، قضایی و قضایی است که حکم آنها در حضور آنها صادر شده است.

فتاحی در خصوص بیشترین شکایات در حوزه پزشکی خاطرنشان کرد: در زمینه سرپایی بیشترین شکایات از دندانپزشکی و پزشکان عمومی و در زمینه بستری شدن در بیمارستان بیشتر شکایات مربوط به زنان و زایمان ، ارتوپدی و جراحی است. در زمینه تعرفه ها بیشتر از شاخه های زنان ، زنان و ارتوپدی شکایت دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا