تفاهمات تهران – پکن در گفت‌وگوی یک‌ساعته رؤسای جمهور ایران و چین

رؤسای جمهور ایران و چین در گفت وگوی تلفنی یک ساعته خود در خصوص رویدادهای مهم بین المللی و منطقه ای گفت و گو و بر تقویت هر چه بیشتر همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

به گزارش خبر روزانه، سیدابراهیم رئیسی بعدازظهر جمعه (18 مرداد) در گفت و گوی تلفنی با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها را ادامه سیاست مخرب دانست. رژیم یکجانبه در کشور که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است.

رئیس جمهور اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها دانست و در این زمینه حمایت از سیاست “چین واحد” را نهایی و اساسی خواند. خط مشی. جمهوری اسلامی ایران.

تاکید بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه روابط با چین بدون توجه به رویدادهای بین المللی، همکاری های مستقل مبتنی بر منافع ملی کشورهای مستقل، الگوی صحیح حکمرانی در سطح منطقه و بین المللی و تاکید بر ضرورت عدالت و انصاف در نظم بین‌الملل در حال شکل‌گیری، هرگونه تلاش آمریکا برای تکرار مدل جنگ سرد در جهان را نشانه ضعف و زوال آن می‌دانست.

وی در پاسخ به ارزیابی عالی رئیس جمهوری خلق چین از سیاست توسعه روابط و همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و همسایگان و دستاوردهای آن، تاکید کرد: این رویکرد جمهوری اسلامی ایران موجب شده است بستر لازم برای امنیت و توسعه جمعی در غرب آسیا است و می تواند الگویی برای تقویت اعتماد توسعه سیاسی و اقتصادی منطقه شود.

رئیسی در همین چارچوب بر تلاش ایران برای تامین امنیت دریایی و انتقال انرژی تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین با بررسی مذاکرات رفع تحریم ها، بر لزوم اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی طرف آمریکایی به عنوان ناقض برجام و لزوم اقدامات مناسب این کشور برای رفع تحریم های غیرقانونی ایران و طرف های ثالث تاکید کرد.

رئیسی از گسترش همکاری های اقتصادی چندجانبه در چارچوب سازوکارهای منطقه ای و فرامنطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس استقبال کرد.

رئیسی و شی جین پینگ همچنین در خصوص راهبرد توسعه و تسریع در روند اجرای برنامه جامع همکاری 25 ساله توافق کردند و ابتکاراتی را برای توسعه همکاری ها پیشنهاد کردند و از توسعه روابط و افزایش شدید مبادلات تجاری بین دو کشور در طول سال های گذشته ابراز خرسندی کردند. سال گذشته. .

همچنین شی جین پینگ رئیس جمهوری چین از همکاری های ایران و چین در عرصه بین المللی و حمایت متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر در عرصه منطقه ای و بین المللی در چارچوب دومین گفت وگوی بین المللی قدردانی کرد. رهبران دو کشور کشورها به عنوان بخشی از 13 دولت

وی با اشاره به اهمیت حفظ ثبات در منطقه و نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، تاکید کرد که چین با سیاست فشار و یکجانبه گرایی مخالف است.

رئیس جمهور چین با تاکید بر اهمیت راهبردی روابط چین و ایران و تلاش کشورش برای تقویت و توسعه روابط و همکاری های راهبردی کلیدی دو کشور به ویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی گفت: اجرای سند جامع. در مورد همکاری 25 ساله دو کشور. این گام بزرگی در این راستا است و بر این اساس دستورات لازم را برای توسعه روابط راهبردی همه جانبه با ایران از جمله در حوزه اقتصادی می دهم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا