تفاوت آزمون های تافل

آزمون تافل یکی از محبوب ترین آزمون های زبان انگلیسی است که سالانه داوطلبان زیادی در آن شرکت می کنند. تافل مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است. یک فرد غیر انگلیسی زبان می تواند با شرکت در این آزمون از مزایای مدرک تافل بهره مند شود. 3 نوع آزمون تافل وجود دارد: آنلاین، کتبی و کامپیوتری.

انواع آزمون تافل

این آزمون در سه قالب تافل اینترنتی iBT، تافل کتبی PBT و تافل کامپیوتری CBT برگزار می شود. جدای از تفاوت در انواع این آزمون ها، انواع مهارت ها و نمره گذاری ارزیابی شده در این آزمون ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

آزمون کتبی تافل PBT

آزمون کتبی یا کاغذی تافل از 4 بخش تشکیل شده است. نمرات این آزمون از 310 تا 677 برای بخش های اسپانیایی، خواندن و گوش دادن است. در حالی که نمره بخش کتبی به طور جداگانه محاسبه می شود، اکثر دانشگاه های سراسر جهان حداقل نمره 550 را در نظر می گیرند. آزمون TOEFL یا PBT کاغذی در بسیاری از کشورها گرفته نمی شود و تنها در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، آنگولا، قزاقستان، لیبی، سوریه و غیره که زیرساخت لازم برای انجام آنلاین تافل IBT را ندارند، برگزار می شود. دامنه نمرات مهارت در این آزمون به شرح زیر است.

آزمون تافل CBT در کامپیوتر

آزمون تافل هوم ادیشن کامپیوتری مشابه آزمون کتبی تافل است، با این تفاوت که در رایانه برگزار می شود. این نوع آزمون تافل در ایران برگزار نمی شود. نمرات تافل بین 0 تا 300 است.

آزمون اینترنتی تافل IBT

در سال های گذشته از آزمون تافل بیشتر در رایانه استفاده می شد. اما به تدریج با افزایش دسترسی افراد به اینترنت، شرایط مناسبی برای برگزاری این آزمون در اینترنت ایجاد می شود. در واقع در برخی از کشورهای بدون اینترنت، آزمون تافل به صورت کاغذی انجام می شود. نمره کل در آزمون آنلاین تافل 120 است و مهارت ها و انواع اصلی آنها در آزمون تافل IBT به شرح زیر است:

تفاوت بین آزمون تافل IBT و آزمون PBT و CBT

تفاوت اصلی تست iBT با دو تست قدیمی اضافه شدن بخش گفتگو و حذف بخش ساختار از آن است. سیاست سازمان برگزار کننده آزمون تافل این است که به تدریج آزمون IBT را با آزمون PBT جایگزین کند. روش ارزیابی در این آزمون بیشتر واقع بینانه است و هر 4 مهارت زبانی را مورد آزمون قرار می دهد. همه دانشگاه ها آزمون های PBT و IBT را می پذیرند، اما توصیه می کنیم کسانی که به دنبال موقعیت دستیار آموزشی هستند در این آزمون ها شرکت کنند زیرا نسخه آنلاین آزمون تافل دارای بخش اسپیکینگ است.

شرکت در آزمون آنلاین تافل دارای مزایای بسیاری از جمله ثبت نام های متعدد، مراکز آزمون متعدد در شهرهای مختلف و زمان کوتاه مورد نیاز برای تهیه نمرات و درخواست برای دانشگاه مورد درخواست می باشد. این نوع تافل برای کسانی که می توانند مهارت های خود را در شرایط مختلف آزمون به روش های مختلف نشان دهند، بسیار بهتر از تافل (PBT) خواهد بود.

آزمون جی آر ای  از 4 قسمت 30 امتیازی تشکیل شده و تقریباً 4 ساعت به طول می انجامد. نمره این آزمون حداکثر 120 است و نمره بالای 100 نمره عالی خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا