تمرکز بانک مرکزی موفقیت هدف گذاری تورم، ثبات بازارها و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد است

وی گفت: “محوریت اصلی بانک مرکزی بر موفقیت برنامه هدفگذاری تورم ، ثبات بازار و پیش بینی اقتصاد است.”

عبدالناصر همتی در مصاحبه با خبر روزانه ، به سؤالات مختلفی در مورد هدفمندی تورم ، حراج اوراق بهادار دولت ، وضعیت بازار ارز و غیره پاسخ داد که متن آن به شرح زیر است:

آقای دکتر ، این هفته بانک مرکزی اوراق بهادار دولتی را به حراج گذاشته است. این را چگونه ارزیابی میکنید؟

همانطور که گفتم باید تورم را برای همیشه از اقتصاد ایران ریشه کن کرد تا راه را برای رشد هموار کند. تورم به عنوان یک مانع مانع از رشد اقتصادی می شود و افراد را به طور پیش بینی و در یک محیط آرام مانع می کند. به همین دلیل است که برای کنترل تورم باید اقدام کنیم. چند روز پیش در مجلس گفتم که اولین قدم در این جهت اصلاح ساختار بودجه کسری بودجه با استفاده از ظرفیت نقدینگی موجود است. با کمک دولت ، برای اولین بار بانک مرکزی با افتتاح حراج اوراق بهادار دولت گام بزرگی در این راستا برداشته است. اگر حراج اوراق قرضه هفته آینده ادامه یابد ، این روند ادامه خواهد داشت. من مطمئن هستم که با ادامه این مسیر نه تنها کسری بودجه دولت تضمین می شود بلکه جریان بانک ها را نیز اصلاح می کند و نابرابری آنها کاهش می یابد.

نقش بانک مرکزی در این چیست؟

همانطور که می دانید ، بانک مرکزی علاوه بر نقش سیاست گذاری و نظارت ، تولید کننده اصلی اقتصاد در همه کشورها از جمله کشور ما است. ما در بازار و حراج های اصلی دخالت نمی کنیم ، اما در بازار ثانویه ، در عملیات بازار آزاد نرخ بهره بین بانکی را کنترل می کنیم تا به هدف تورم اعلام شده برسیم. هرچه بیشتر پیش برویم ، عواقب این اقدام بهتر خواهد بود و امیدواریم که واقعاً تورم را کند کرده و آن را در مسیری که اعلام کردیم قرار دهد. البته ، انضباط مالی دولت یک عامل اساسی است و من مطمئن هستم که با تأکید رئیس جمهور محترم ادامه خواهد یافت.

با این اقدامات بازار ارز چه خواهد کرد؟

اینها فردی نیستند. ثبات ، آرامش و پیش بینی در بازار پول برای ادامه بازار ضروری است. آینده بسیار روشن است. در کنار تلاش های ما برای کنترل تورم ، با تداوم تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو ، کالاهای اساسی ، مواد اولیه ، تجهیزات تولید و ایجاد تعامل بیشتر بین صادرکنندگان و واردکنندگان ، آرامش و ثبات را در بازار ارز تضمین خواهیم کرد. ما اقتصاد کشور را ادامه خواهیم داد. تأکید می کنم ، واضح است که نظارت ما بر بانکها و مسیریابی و متوقف کردن پولشویی روز به روز در حال افزایش است و منجر به کاهش شدید گمانه زنی های عمده در بازارهای تحت کنترل بانک مرکزی می شود.

برنامه بانک مرکزی برای رشد تولید و جهش چیست؟

رشد اقتصادی محصول محتاطی و عقلانیت اقتصادی و استفاده از حداکثر تجربه و توانایی های فنی کشور در حوزه اقتصاد است و بانک مرکزی به همراه دولت تمام زور را در این جهت به کار می گیرند تا مردم احساس آرامش اقتصادی و پیش بینی کنند. محور اصلی من و همکاران زحمتکش در بانک مرکزی ادامه برنامه است که موفقیت سیاست تمرکز تورم و حفظ آرامش در بازار را بدون در نظر گرفتن حاشیه نشینی اعلام کرد و من در این باره جدی هستم. این علیرغم تحریم های شدید ایالات متحده ، راهی برای یک سال رونق اقتصادی خواهد داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا