تولید دارویی که همانند ورزش بر عضلات و استخوان‌ها اثر مثبت می‌گذارد

خبر روزانه/ خراسان رضوی یک برنامه ورزشی منظم می تواند به شما کمک کند ظاهر و احساس خوبی داشته باشید، اما آیا می دانستید که ورزش به حفظ عضلات و استخوان های شما نیز کمک می کند؟ کسانی که قادر به ورزش نیستند، ضعف عضلانی و استخوانی را تجربه می کنند. وضعیتی که به عنوان ضعف حرکتی شناخته می شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان ژاپنی اخیرا داروی جدیدی کشف کرده اند که می تواند با ایجاد اثراتی مشابه ورزش به درمان اختلالات حرکتی کمک کند.

فقدان فعالیت بدنی می تواند منجر به ضعیف شدن عضلات (معروف به سارکوپنی) و ضعیف شدن استخوان ها (معروف به پوکی استخوان) شود. ورزش این ضعف ها را برطرف می کند. قدرت عضلانی را افزایش می دهد و باعث تشکیل استخوان می شود و در عین حال از دست دادن استخوان را سرکوب می کند. با این حال، ورزش درمانی در همه موارد بالینی استفاده نمی شود. درمان دارویی ممکن است در درمان سارکوپنی و پوکی استخوان مفید باشد. به خصوص برای بیماران مبتلا به بیماری عروق مغزی، زوال عقل یا اگر قبل از درمان در بیمارستان بستری شده اند، اما هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند هر دو را همزمان درمان کند.

در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو (TMDU) در ژاپن یک سیستم غربالگری دارویی جدید را برای شناسایی ترکیباتی که باعث تغییرات ناشی از ورزش در عضلات و استخوان می شوند، توسعه داده اند. این ترکیب قادر به تحریک رشد سلول های ماهیچه ای و سلول های استخوان ساز (استئوبلاست ها) بود. سرکوب رشد سلول های جذب کننده استخوان (استئوکلاست ها).

هنگامی که لوکومیدازول مشتق آمینوایندازول به صورت خوراکی روی موش تجویز شد، بدون هیچ گونه عوارض جانبی ظاهری با موفقیت به جریان خون منتقل شد.

تاکهیتو اونو، محقق ارشد این مطالعه، گفت: ما خوشحالیم که متوجه شدیم موش‌هایی که این ترکیب را دریافت می‌کنند، عرض فیبر عضلانی بیشتر، حداکثر قدرت عضلانی، سرعت تشکیل استخوان سریع‌تر و فعالیت تحلیل استخوان کمتری را نشان می‌دهند.

این تیم تحقیقاتی نحوه عملکرد لوکومیدازول، مشتق آمینو ایندازول را بیشتر مورد بررسی قرار داد و دریافت که ترکیب مذکور از مسیرهای سیگنالینگ کلسیم و PGC-1α (تنظیم کننده کلیدی متابولیسم انرژی) تقلید می کند. این ترکیبات در حین ورزش فعال می شوند و مولکول هایی را تحریک می کنند که در حفظ عضلات و استخوان نقش دارند.

توموکی ناکاشیما محقق این تحقیق گفت: مصرف خوراکی و زیر جلدی این دارو باعث بهبود عضلات و استخوان های موش های مبتلا به ضعف حرکتی شد.

به طور کلی، یافته‌های تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که لوکومیدازول مشتق از آمینو ایندازول یک درمان بالقوه شبیه‌سازی ورزش برای ضعف حرکتی است.

نتایج این مطالعه در مجله Bone Research منتشر شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا