تولید پتروچاینا پاک می‌شود – خبر روزانه

غول نفت و گاز دولتی پتروچاینای چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۳، از نیروی پاک در تمام فعالیت‌های حفاری و پالایش خود استفاده کند و امسال ظرفیت عظیم انرژی تجدیدپذیر را نصب خواهد کرد.

به گزارش خبر روزانه، درست زمانی که شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی شروع به عقب‌نشینی از برخی جاه‌طلبی‌های انرژی پاک خود کرده‌اند، این شرکت چینی متعهد شده است که فعالیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت کند.

به عنوان مثال، شرکت شل در اوایل ماه میلادی جاری، مجددا بر تصمیم خود برای تبدیل شدن به یک شرکت انرژی با آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰ تاکید کرد، اما هدف خود برای کاهش شدت کربن تا سال ۲۰۳۰ را تعدیل کرد زیرا از فروش برق پاک به مشتریان خرده‌فروشی، فاصله گرفته است.

در مقابل، آن طور که بلومبرگ گزارش کرد، مدیران پتروچاینا در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه اعلام کردند این شرکت متعهد شده است تا ۳۰ گیگاوات  ظرفیت انرژی تجدیدپذیر را در سال میلادی جاری نصب کند.

به گفته مدیران پتروچاینا، این شرکت همچنین قصد دارد در تولید هیدروژن، جذب کربن و انرژی زمین گرمایی سرمایه گذاری کند.

دای هولیانگ، رئیس پتروچاینا، در این نشست گفت: هدف غول انرژی دولتی اکنون این است که تمام فعالیت‌های حفاری و پالایش با استفاده از انرژی پاک تا سال ۲۰۳۳ انجام شود. هدف جدید، بسیار زودتر از برنامه های اولیه برای بهره برداری از انرژی سبز تا سال ۲۰۵۰ است.

با وجود کاهش قیمت نفت و گاز بین‌المللی، پتروچاینا در اوایل هفته جاری، رکورد سود بالایی را برای سال ۲۰۲۳ گزارش کرد. این غول نفت و گاز از افزایش تقاضای چین برای گاز طبیعی و افزایش فروش داخلی سوخت، سود برد. فروش گاز طبیعی پتروچاینا در چین نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶.۱ درصد افزایش یافت، در حالی که سود عملیاتی حاصل از تجارت گاز طبیعی، سه برابر شد.

تقاضای چین برای گاز طبیعی و ال‌ان‌جی در سال گذشته، نسبت به سال ۲۰۲۲ که این کشور هنوز تحت قرنطینه‌های کرونا بود و این وضعیت بر مصرف محصولات انرژی توسط مصرف کنندگان خانگی و تجاری تاثیر ‌گذاشت، دوباره بهبود یافت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال، مجموع درآمدهای پتروچاینا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، کاهش هفت درصد یافت زیرا قیمتهای بین‌المللی نفت و گاز پایین تر بود و این موضوع، بر درآمدهای بالادستی پتروچاینا تاثیر گذاشت. اما از نظر سود خالص شرکت، کسب و کار پایین دستی، تاثیر قیمت پایینتر نفت و گاز را کاملا جبران کرد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا