ثبت ۸ نوع جزئیات از خودرو در جاده به پلیس با سامانه ایرانی

ثبت ۸ نوع جزئیات از خودرو در جاده به پلیس با سامانه ایرانی

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایران موفق به طراحی و ساخت یک ربات برای دوربین‌های ترافیکی شهری و جاده‌ای شدند که مشخصات تردد‌های وسایل نقلیه در جاده‌های کشور شامل تاریخ، زمان، تصویر خودرو، تصویر پلاک خودرو، شماره پلاک خودرو، سرعت خودرو، نوع خودرو و لاین حرکتی خودرو را ثبت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آنا، یکی از حوزه هایی که پژوهشگران ایران توانسته اند در آن به خوبی بدرخشند در ارتباط با هوش مصنوعی است به طوری که محققان  یکی از شرکت‌های دانش بنیان که در زمینه توسعه ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت دارند، محصول سامانه ثبت هوشمند عبور و مرور جاده‌ای را تولید کرده‌اند که مشخصات تردد‌های وسایل نقلیه در جاده‌های کشور شامل تاریخ، زمان، تصویر خودرو، تصویر پلاک خودرو، شماره پلاک خودرو، سرعت خودرو، نوع خودرو و لاین حرکتی خودرو را ثبت می کند.

سامانه این شرکت هم اکنون به روی بیش از ۱۲۰۰ دوربین جاده‌ای کشور با موفقیت نصب و راه‌اندازی شده است. همچنین عملکرد این محصول با کیفیت بسیار بالا مورد تأیید پلیس راهور و سازمان راهداری قرار گرفته است. این محصول بر اساس تست‌های پلیس، دقت پلاک خوانی حداقل ۹۸ درصدی، دقت سرعت سنجی حداقل ۹۷ درصدی، دقت تشخیص نوع خودرو حداقل ۹۸ درصدی و دقت تشخیص لاین حدود ۱۰۰ درصدی دارد.

تحقق شهر هوشمند به شرط استفاده از دوربین‌های ترافیکی

دکتر هادی عاشری، عضو کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه تهران و مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره این سامانه گفت: بحث شهر‌های هوشمند از جمله موضوعاتی است که طی چند سال اخیر در دنیا بسیار داغ شده است. شهر هوشمند یک سری المان‌هایی دارد. یکی از مهمترین المان‌های آن بحث دوربین‌هایی است که در سطح شهر پخش هستند؛ دوربین‌های کنترل ترافیک و سطح تردد که می‌توان با استفاده هوشمندانه از آنها ترافیک شهر را مدیریت و کنترل کرد.

دکترای مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی افزود: یکی از المان‌های شهر هوشمند همین بحث هوشمندسازی مدیریت ترافیک است. سالهاست که در این حوزه ایران ورود پیدا کرده است و موضوع ثبت تردد و ثبت تخلف خودرو‌ها را با جدیت دنبال می‌کند. بالغ بر ۲۱۰۰ دوربین ثبت تردد جاده‌ای داریم که کار پلاک خوانی خودرو‌ها در جاده‌ها را انجام می‌دهند. در شهر تهران شبکه‌ای دوربین‌ها وجود دارند که تردد خودرو‌ها و تخلف‌ها را ثبت می‌کنند. اکنون با ایجاد این بستر در کشور ارزیابی می‌شود در کدام نقطه از شهر تهران و در کدام جاده‌های کشور بیشترین تردد‌ها انجام می‌شود. حجم ترافیک و سرعت جریان ترافیک به چه میزان است.

وی اظهارکرد: اکنون این فناوری و بستر در کشور وجود دارد و کمک می‌کند تا بتوانیم برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک کشور داشته باشیم. به عنوان مثال با استفاده از این ربات‌ها، جریان‌های ترافیکی شهر تهران تسهیل می‌شود به شرط اینکه شهرداری تهران سرمایه گذاری مناسبی در بکارگیری از این فناوری داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر زیرساخت‌های استفاده از این ربات‌ها در کشور وجود دارد، زیرا سالهاست که در این حوزه تلاش شده است. اگر شهرداری‌ها و راهداری‌ها استفاده از این دوربین‌ها را در جاده‌ها و خیابان‌ها گسترش دهند و از خروجی آنها به خوبی استفاده کنند و با یک منطق درستی این ربات‌ها استفاده شوند، به خوبی می‌توانیم جاده‌ها و خیابان هایمان را مدیریت کنیم.

پتانسیل ایران در بکارگیری از دوربین‌های ترافیکی

وی عنوان کرد: در همه دنیا این زیرساخت‌ها فراهم نیست. ایران از معدود کشور‌هایی است که پتانسیل زیادی در این حوزه دارد و ظرفیت زیادی به این مسئله اختصاص داده است. در دنیا این حجم از دوربین‌ها در جاده‌ها نصب نشده است و به تازگی برای اجرای بحث شهر هوشمند نصب تعدادی دوربین در جاده‌ها و خیابان هایشان را مطرح کرده‌اند تا از خروجی آنها برای پردازش کلان‌تر این زیرساخت‌ها استفاده کنند.

عضو کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه تهران یادآورشد: خدمتی که این ربات‌ها انجام می‌دهند پیش از این وجود نداشت؛ خدمات به صورت دستی انجام می‌شد، اما اکنون این خدمات به صورت اتوماتیک و به صورت نرم افزاری انجام می‌شود. خدمتی که تاکنون از خارج از کشور خریداری نشده است. برای واردات این ربات‌ها فقط برای شهر تهران باید یک میلیون دلار هزینه صرف شود. اگر برای شهر‌های دیگر هم از این ربات‌ها استفاده کنیم باید هزینه هنگفتی بپردازیم.

وی بیان کرد: هرچند شهر هوشمند، موضوع جدیدی است، اما زیرساخت‌های خوبی در ایران داریم. دانش نرم افزاری ایران خوب است. فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروی انسانی بسیار خوبی داریم که می‌توانیم نسبت به کشور‌های دیگر در زمینه هوش مصنوعی عقب نمانیم.

نیروی انسانی ایران باید تقویت و حفظ شود

به گفته وی، دانش نرم افزاری و نیروی انسانی مان خوب است و از دنیا عقب نیستیم، اما باید این نیروی انسانی را حفظ و تقویت کنیم و پرورش دهیم. کیفیت خروجی دانشگاه‌های دولتی مان در هوش مصنوعی و نرم افزاری بسیار خوب است. امیدواریم در بقیه پارامتر‌ها و عوامل مهم هم نیز در کنار نیروی توانمند بتوانیم با فناوری هوش مصنوعی به جهش کشور کمک کنیم.

وی یادآورشد: هرچند از نظر زیرساخت شبکه دوربین‌های کشور و نیروی انسانی از وضعیت خوبی برخودار هستیم، اما زیرساخت محاسباتی‌مان وضعیت خوبی ندارد. اکنون در هوش مصنوعی دو زیرساخت نیاز داریم. یک، ظرفیت پردازشی کارت‌های گرافیکی که مختص این موضوع است و باید برای بحث هوش مصنوعی در حجم وسیعی در کشور توسعه داده شود، زیرا ما نمی‌توانیم در کشورمان تولید کنیم. اگر قصد داریم هوش مصنوعی در کشور توسعه یابد باید زیرساخت‌های پردازشی را فراهم کنیم. در حال حاضر این زیرساخت در کشور فراهم نیست.

عاشری گفت: بحث دوم مربوط به داده است. اکنون در کشوری زندگی می‌کنیم که سازمان‌های دولتی و حاکمیتی به شدت نسبت به انتشار داده هایشان مقاومت نشان می‌دهند و ما شرکت‌های دانش بنیان نیاز به دسترسی به این داده‌ها داریم. هوش مصنوعی یکی از زمینه‌های ورودش شهر هوشمند است بنابراین اگر شهرداری تهران دسترسی داده هایش را باز کند، یک راه حلی توسعه پیدا می‌کند، اما متاسفانه مقاومت زیادی می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا