جزئیات طرح جایگزینی کمباین نو با فرسوده در گلستان

خبر روزانه/گلستان رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان، جزئیات طرح جایگزینی کمباین نو با فرسوده در استان را تشریح کرد و گفت: با اجرای این طرح کمباین‌های فرسوده از رده خارج می‌شوند.

مریم برزنونی در گفتگو با خبرنگار خبر روزانه از اجرای طرح جایگزینی کمباین‌های فرسوده با کمباین‌های نو خبر داد و اظهار کرد: این طرح در کشور آغاز شده که اجرای آن در گلستان نیز کلید خورده، در کشور چهار استان به عنوان پایلوت این طرح انتخاب شدند که گلستان از جمله آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شدند، تصریح کرد: این طرح موجب می‌شود کمباین‌های فرسوده از رده خارج شوند که به حفظ و صیانت از محصول کشاورزی کمک می‌کند.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان، کشاورز را اولین و بهترین ناظر مزرعه برشمرد و تأکید کرد: کشاورز باید تاریخ برداشت محصول خود را ارزیابی کند و سپس به سراغ کمباینی برود که از سلامت و شیوه صحیح برداشت آن مطلع باشد. از سویی دیگر حضور کشاورز در زمان برداشت محصول الزامی است و متأسفانه بسیاری از کشاورزان در زمان برداشت محصول در مزرعه حضور ندارند.

برزنونی با اشاره به شیوه تعیین استانداردهای لازم برای کمباین‌ها، توضیح داد: در استان گلستان حدود سه هزار دستگاه کمباین وجود دارد این میزان در سراسر کشور کمتر از ۱۸ هزار دستگاه است، در واقع یک ششم کمباین‌های کشور در گلستان فعالیت دارند.

وی افزود: عمده تولید کمباین در کشورمان توسط شرکت کمباین‌سازی ایران انجام می‌شود اما تعداد محدودی از کمباین‌ها وارداتی هستند که طی سنوات اخیر به مجموعه ناوگان برداشت کشور اضافه شده‌اند.

رئیس اداره مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گلستان گفت: برداشت محصولات کشاورزی در استان گلستان از دهه آخر اردیبهشت آغاز می‌شود که در همین راستا معاینه فنی کمباین‌ها از اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و کارشناسان طی دو الی سه مرحله به کمباین‌داران هر شهرستان مراجعه می‌کنند.

برزنونی با اشاره به ریزش محصول در برخی از کمباین‌ها، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال زراعی جاری با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اعطای تسهیلات بانکی برای خرید قطعات و بازسازی کمباین‌ها به فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفته و هنوز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تسهیلات اعطایی به کمباین‌داران با کارمزد چهار درصد است و برای ۱۰ درصد از کمباین‌های استان پیش‌بینی شده، افزود: ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت پنج ساله برای این امر پیش‌بینی شده و کمباین‌دارانی که برای خرید قطعات دستگاه خود با مشکل مواجه هستند، می‌توانند برای دریافت آن به جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه مراجعه کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا