حراج ۲ شاهکار انتزاعی میلیون دلاری
یک دانشگاه در نیویورک دو تابلو نقاشی انتزاعی اثر «جوآن میچل» نابغه هیجان نمایی انتزاعی را به مزایده میگذارد که انتظار میرود که دهها میلیون دلار به فروش برسند.
به گزارش خبر روزانه، حراجی «کریستیز» دو تابلو نقاشی اثر «جوان میچل»، نقاش نامدار آمریکایی را از مجموعه هنری متعلق به «دانشگاه راکفلر» در جریان حراج آثار هنر قرن بیستم که نوزدهم نوامبر برگزار میشود، به مزایده میگذارند.
«آرتنیوز» نوشت، قیمت نقاشی «منظره شهر» (۱۹۵۵) بین ۱۵ الی ۲۰ میلیون دلار برآورد شده است و از دیگر نقاشی ابعاد بزرگتری دارد.
نقاشی بعدی یک نقاشی بدون عنوان است که در سال ۱۹۵۵ میلادی توسط «میچل» خلق شده است و پیشبینی میشود که به قیمت ۹ الی ۱۲ میلیون دلار به فروش برسد.
هر دو اثر مربوط به دورانی هستند که «میچل» به عنوان یکی از برجستهترین هنرمندان جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی در حال پیشرفت بود.
«دانشگاه راکفلر» از نظر مالی در تنگنای مالی قرار ندارد اما این دو نقاشی را با توجه به افزایش ارزش آثار این هنرمند و برای تامین بودجه تحقیقات زیستپزشکی آینده به فروش میرساند.
این آثار همچنین به ندرت توسط کسی بهجز کارکنان دانشگاه، بازدیدکنندگان و دانشمندان برجسته، از جمله ۲۶ برنده جایزه نوبل در پزشکی و شیمی دیده شده است.
این نخستین باری نیست که دانشگاه راکفلر یک اثر هنری را میفروشد. در سال ۱۹۷۷، این موسسه «ژاک لوئی داوید» متعلق به سال ۱۷۸۸ میلادی را فروخت. «چارلز رایتزمن»، صنعتگر نفت، این اثر را خرید و به موزه هنر متروپولیتن اهدا کرد. درآمد حاصل از فروش، حدود چهار میلیون دلار، برای اعطای دو کرسی استادی و چهار بورسیه تحصیلات تکمیلی مصرف شد.
سال گذشته، رکورد فروش آثار «میچل» با فروش رسیدن یک نقاشی بدون عنوان متعلق به سال ۱۹۵۹ میلادی به قیمت ۲۹.۲ میلیون دلار شکسته شد. رکورد قبلی گرانترین اثر این هنرمند به نقاشی «بلوبری» (۱۹۶۹) که در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۱۶.۶ میلیون دلار فروخته شده بود، تعلق داشت.
«جوآن میچل» در فوریه سال ۱۹۲۵ در شیکاگو متولد شد. او فرزند والدین ثروتمند و هنری بود و در نهایت به عنوان یک کودک خلاق و پرانرژی بزرگ شد. او ساعتهای بیشماری را به همراه خانوادهاش در گالریهای قرن نوزدهم موسسه هنری شیکاگو صرف میکرد و از آثار نقاشان چیرهدست پُست امپرسیونیسم لذت میبرد.
«میچل» به «کالج اسمیت» رفت و در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و سپس به نیویورک رفت تا به حرفه نقاشی ادامه دهد. در آنجا به سرعت به یکی از اعضای اصلی مکتب هنری نیویورک (گروهی متشکل از هنرمندان، نویسندگان و متفکران) تبدیل شد. با اینکه این هنرمند توسط دنیای هنر نیویورک پذیرفته شده بود، اما همچنان تقلا میکرد تا جایگاهش به عنوان معدود هنرمندان زن در یک جنبش مشهور را پیدا کند.
سفری به اروپا، امضای «میچل» در سبک انتزاعی را شکل داد و در نتیجه نقاشیهایی مملو از رنگهای سرزنده و شکلهای متمایز، به عناصر بارز نقاشیهای او تبدیل شدند. در اوایل دهه ۵۰ میلادی، «میچل» کم کم در نمایشگاههای گروهی کوچک از جمله «نمایشگاه خیابان نهم» که نقطه عطفی برای هیجاننمایی انتزاعی بود، شرکت کرد و به حدی مورد توجه قرار گرفت که به دنبال آن نخستین نمایشگاه انفرادیاش را در سال ۱۹۵۲ برپا کرد.
«میچل» نخستین نمایشگاه بزرگش در موزه را در سال ۱۹۷۲ با عنوان «پنج سال من در روستا» برگزار کرد. این نمایشگاه با استقبال خوب منتقدان مواجه شد و بسیاری از او به عنوان یکی از بهترین نقاشان آمریکایی قرن بیستم یاد کردند.
یک دهه بعد، «میچل» به نخستین زن آمریکایی تبدیل شد که نمایشگاه انحصاری را در «موزه هنر مدرن پاریس» برگزار کرده است. پس از مدت کمی سلامت او با مشکل مواجه و به سرطان مبتلا شد. در آثار اواسط دهه ۸۰ میلادی «میچل» میتوان تغییر وضعیت ذهنی او را متوجه شد.
«میچل» تا زمانی که توان داشت به نقاشی کردن ادامه داد و چندین نمایشگاه انحصاری در دهه ۸۰ میلادی برگزار کرد و در نهایت در اکتبر سال ۱۹۹۲ در بیمارستانی واقع در پاریس درگذشت.
انتهای پیام