خضریان: هرچه سریع‌تر آیین‌نامه افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی تصویب شود

نماینده مردم تهران، ری، شمیران، اسلام شهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزرای علوم و بهداشت و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور، پیشنهاد تغییرات در ضوابط افزایش پذیرش پزشکی را داد. تاکید کرد که قوانین باید هر چه سریعتر بازنگری و تصویب شود. امکان پذیرش کادر پزشکی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو.

به گزارش خبر روزانه، متن نامه سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی به وزرای علوم و بهداشت و علی هزریان رئیس سازمان سنجش و آموزش به شرح زیر است:

دکتر زلفی گل عزیز
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیأت سنجش و پذیرش دانشجو

جناب آقای دکتر عین اللهی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب دکتر پورعباس
رئیس افتخاری سازمان سنجش و آموزش کشور، دبیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو

عصر بخیر

بر اساس آمار و شواهد میدانی، نظام سلامت کشور به شدت به پزشک نیاز دارد و با توجه به پیری جمعیت در 20 سال آینده، در صورت عدم تغییر روند ثبت نام، دسترسی به پزشک را با بحران مواجه خواهد کرد.

در پاسخ به این نیاز کشور ماده واحده «ارتقای ظرفیت پزشکی مقطع عمومی» وجود داشت که در جلسات 851 و 852 شورای عالی انقلاب فرهنگی در 23 آذر و 10 آنلاین 1400 به تصویب رسید. .

بر اساس تنها ماده «ارتقای ظرفیت پزشکی به طور کلی» مصوب هشتصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 21 آذر 1300، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است نسبت به برنامه ریزی ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و دانشگاه ها اقدام کند. . در مجموع تاسيسات پزشكي از سال 1401 به مدت حداقل چهار سال 20 درصد در سال نسبت به سال قبل افزايش يافته است.

همچنین بر اساس تبصره یک این ماده واحده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است ظرف مدت یک ماه پس از تصویب مصوبه این ماده واحده نسبت به تنظیم میزان و نحوه تعهدات اقدام کند. هیئت سنجش و پذیرش دانشجو.

بنا به درخواست واصله از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با گذشت بیش از 3 ماه از تاریخ قانونی تصویب این ماده واحده، این آیین نامه به تصویب نرسید. از سوی دیگر متن پیشنهادی وزارت بهداشت ایرادات بسیار جدی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسئولان فعلی وزارت بهداشت در جلسات کارشناسی دلیل عدم تخصیص ظرفیت مناطق فرسوده در سال‌های اخیر را کاستی‌های قانون عدالت آموزشی می‌دانند اما در عمل در آیین‌نامه جدید همین موضوع مطرح شده است.

مواردی مانند 21 سال کار طولانی مدت و ممنوعیت ادامه تحصیل در این رشته تخصصی تا 10 سال با وجود کمبود جدی پزشک متخصص در مناطق محروم، از مهم ترین کاستی های آیین نامه پیشنهادی است. وزارت بهداشت.

از طرفی فرصت اعمال این افزایش ظرفیت به سرعت از دست می رود و کمتر از یک ماه به آزمون سراسری باقی مانده است.

با توجه به موارد فوق، لازم است مفاد افزایش ظرفیت پزشکی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو در اسرع وقت بررسی و تصویب شود. همچنین پیشنهاد می شود آیین نامه ای برای افزایش ظرفیت پذیرش های پزشکی اصلاح شود.

1. کاهش زمان خدمات در مناطق محروم

2. ترویج ادامه تحصیل دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی به دلیل کمبود شدید متخصصان در مناطق محروم.

3. تعیین معیار مشخص برای ظرفیت سازی در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور جلوگیری از عدم همکاری دانشگاه های علوم پزشکی در ارتقای ظرفیت.

4. «توانمندسازی سازمان سنجش و آموزش کشور برای اعمال افزایش ظرفیت سالانه در صورت قصور وزارت بهداشت در این خصوص».

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا