سردار جلالی: الگو‌های تهدید و حملات مبتنی بر هوش مصنوعی در حال افزایش است

سردار جلالی: الگو‌های تهدید و حملات مبتنی بر هوش مصنوعی در حال افزایش است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به ماهیت دوگانه تهدیدات سایبری-فیزیکی در دوره رواج هوش مصنوعی اشاره کرد و درباره تشدید حملات مبتنی بر این فناوری هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری آنا، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با بیان اینکه فناوری‌ها علاوه بر تسهیل زندگی بشر برای کنترل، اشراف و جمع‌آوری داده کاربرد دارند، تصریح کرد: این امر منجر به تسلیم ناخواسته افراد به اشراف اطلاعاتی می‌شود. با توجه به اینکه این فناوری‌ها از سوی اشخاصی بااراده و برنامه خاص توسعه داده می‌شوند، باید به انگیزه‌های پشت پرده آنها توجه کرد.

وی در «نشست تخصصی هم‌افزایی پدافند و امنیت سایبری» با اشاره به ماهیت دوگانه تهدیدات سایبری-فیزیکی در دوره رواج استفاده از هوش مصنوعی، اظهار کرد: در مواجهه با تهدیدات سایبری – فیزیکی که ماهیت سیال و پویا دارد، باید دفاعی هوشمند و روزآمد بکار گرفته شود.

 دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور پدافند غیرعامل با اشاره به برنامه سازمان پدافند غیرعامل بر استفاده از هوش مصنوعی با هدف رصد تهدیدات و کاهش آسیب‌پذیری‌های سایبری تاکید کرد و گفت: شهر هوشمند، نمونه‌ای از زیرساخت‌های شهری است که می‌تواند هدف مهمی برای حملات سایبری باشد؛ چرا که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از ۴۵ زیرساخت شهری، قابلیت حمله را دارند. پهپاد‌ها و حوزه‌های محلی کوچک، می‌توانند ارتباطات یک منطقه را قطع کنند. حمله به ساختمان‌ها از طریق ابزار‌های الکترونیکی جدید، ممکن است.

جلالی در ادامه با برشمردن انواع تهدیدات امنیت سایبری یادآور شد: اگر حملات سایبری در جهان را بررسی کنیم شاهد حملات ترکیبی هستیم که زنجیره تامین خدمات را هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین تمرکز ما باید بر تضمین تداوم کارکرد زیرساخت‌های حیاتی باشد.

وی با اشاره به پیامدمحور بودن حملات سایبری و راهبرد بزرگنمایی اثرات آن، تاکید کرد: در حملات سایبری-فیزیکی، هدف اصلی، ایجاد پیامدهاست؛ به همین دلیل زنجیره خاص خدمات مانند حوزه انرژی هدف حملات قرار می‌گیرد تا زندگی مردم را مختل کند. از همین‌رو بزرگنمایی اثر حملات، می‌تواند منجر به ایجاد جو روانی خاص در جامعه شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به چالش امنیتی مرتبط با ایمپلنت‌های سخت یا نرم‌افزاری، به‌ویژه در زمینه هوش مصنوعی و حملات مبتنی بر آن، گفت: الگو‌های تهدید و حملات مبتنی بر هوش مصنوعی در حال افزایش هستند و به این دلیل، شناسایی و رفع آسیب‌پذیری در سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها بسیار مهم است.

دکمه بازگشت به بالا