سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی تا ۱۴۰۵ افزایش می‌یابد

دستیار معاون علمی رئیس جمهور:

سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی تا ۱۴۰۵ افزایش می‌یابد

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از افزایش سهم فناوری در تولید ناخالص داخلی خیر دادو گفت: قرار است این سهم تا سال ۱۴۰۵ به ۸ درصد برسد.

سید جواد صدری آنلاین دستیار معاون علمی رئیس جمهور به خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: در حال حاضر شاهد بلوغ فناوری در کشور هستیم به طوریکه از نمایشگاه‌های فناوری‌ از حالت نمایشی فاصله می‌گیرند و به سمت فناوری می‌روند تا خروجی ان در بازار دیده شود.

وی گفت: به این واسطه محصول دانش بنیان به وجود می‌آید و نقش خود را در اقتصاد و GDP پیدا می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد حضور شرکت‌های فناور در نمایشگاه‌ها جدی‌تر می‌شود چرا که احساس می‌کنند جایی است که می‌توانند محصول شان را ارائه کنند و وارد چرخه اقتصاد شوند تا مشتری یابی صورت گیرد.

وی افزود: اینکه می‌گویم فناوری نمایشی، به معنی انتقاد از گذشته نیست؛ به هر حال در قسمتی از زمان باید این فرهنگ سازی اتفاق می‌افتاد. اکنون در حال گذر از مجموعه‌هایی که آمدند و آزمون و خطا کردند هستیم و به مجموعه‌هایی می‌رسیم که سهمی واقعی در GDP دارند. 

صدری آنلاین تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ میلیون دلار صادرات فناوری بوده که سال گذشته هم به دو میلیارد دلار رسید. این قدم به قدم رشد نقش فناوری در اقتصاد و GDP را نشان می‌دهد که هر چقدر جدی‌تر باشد این مجموعه‌ها و نمایشگاه‌ها هم رونق می‌گیرد. 

دستیار معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: هدف گذاری که در معاونت علمی شده این است که بتوانیم تا سال ۱۴۰۵ حدود ۸ درصد GDP را به خود اختصاص دهیم، این رشد از ۳ درصد به ۸ درصد رشد سریعی خواهد بود.

وی تاکید گرد: قبلا زیرساخت‌ها ایجاد شده و نیاز به ایجاد ساخت نداریم بلکه باید سعی کنیم سهم این زیرساخت‌ها را در اقتصاد بالا ببریم. در سال‌های گذشته در کشور نزدیک به ۵۰۰ شتاب دهنده ایجاد شده و بسیاری شکست خوردند.

سهم دانش بنیان ها در GDP افزایش می‌یابد 

وی ادامه داد: بیش از این تعداد مراکز نوآوری ایجاد شده است؛ حدود ۲۰ کارخانه نوآوری و ۷۰ پارک علم و فناوری داریم. اینها زیرساخت‌های ایجاد شده است که باید سعی کنیم سهم شان را در اقتصاد زیاد کنیم و که امیدواریم تا ۱۴۰۵ به سهم ۸ درصدی برسیم.

فعالیت جدی ۴۰ شتاب‌دهنده در شرایط کنونی

وی در ادامه تصریح کرد: قبلا ۵۰۰ شتاب دهنده بود و حمایت‌هایی هم می‌گرفتند در بررسی گواهی صلاحیت به ۴۰ شتاب دهنده رسیدیم و ۴۰ شتاب دهنده گواهی صلاحیت دریافت کردند، حمایت تعریف شده اینها بیش از ده، پانزده برابر شده است.

به گفته وی، هدف مان این است مجموعه‌هایی که در این مساله کار کردند رشد کنند و آنها به عنوان لوکوموتیو کشنده بقیه مجموعه‌ها باشند. 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا