علمی و پزشکی

شاهکار مهندسی چین بر روی آب؛ مقاوم در برابر ۸ ریشتر زلزله/ مسیر دو ساعته را نیم ساعته طی کنید/ فیلم

تینا مزدکی: درست در نقطه‌ای که رودخانه مروارید به دریای چین جنوبی می‌ریزد، یکی از متراکم‌ترین نقاط جهان ‌دیده می‌شود، در این منطقه هنگ‌کنگ، ماکائو و ۹ شهر بزرگ در استان گوانگدونگ قرارگرفته است که به‌طورکلی، ۸۶ میلیون نفر را در خود جای‌داده است. این منطقه مدت‌ها است که با چالش‌هایی در حمل‌ونقل مواجه بوده است.

مسیر تازه افتتاح‌شده که استان‌های شِنژِن و ژونگشان را به یکدیگر متصل می‌کند، شامل یک تونل زیرآبی بین دو جزیره مصنوعی و پل‌هایی است که جزایر را به شهرها متصل می‌کند. این زیرساخت دارای هشت خط است که امکان سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کند. لین فیمینگ، رئیس اداره حمل‌ونقل استان گوانگدونگ، بر این باور است که بازسازی طرح‌بندی شبکه جاده‌ای رودخانه مروارید را تغییر می‌دهد و به‌طور قابل‌توجهی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی GBA تأثیر می‌گذارد.

این سازه زمان سفر را از دو ساعت به تنها ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد و به‌قدری هیجان‌انگیز بود که در روز افتتاحیه، وسایل نقلیه زیادی ظاهر شدند و کنجکاو بودند که ببینند پل‌ها و تونل‌های جدید پس از هفت سال طولانی کار ساخت‌وساز چگونه هستند.

شاهکار مهندسی چین، مقاوم در برابر ۸ ریشتر زلزله، مسیر دو ساعته را نیم ساعته کرد/ فیلم

بخش تونل زیرآب به طول ۶٫۸ کیلومتر سخت‌ترین و گران‌ترین بخش این پروژه مهندسی عظیم است که دارای سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای است. این سیستم‌های ایمنی شامل سیستم‌های اطفاء حریق و اگزوز دود پیشرفته و تیمی متشکل از ۱۴ روبات است که در تونل گشت زنی می‌کنند. این ربات‌ها بر لوله‌ها و کابل‌ها نظارت می‌کنند و حتی می‌توانند تصادفات اتومبیل را شناسایی کرده و به آن‌ها رسیدگی کنند.

علاوه بر این، یک سیستم نور با کد رنگی در امتداد دیواره‌های تونل می‌تواند شرایط ترافیکی را نشان دهد یا مردم را در مواقع اضطراری راهنمایی کند. از دو جزیره مصنوعی در این پروژه، جزیره غربی به شکل الماسی در دریا است. این در حالی است که قسمت شرقی مساحتی معادل ۴۸ زمین استاندارد فوتبال را در برمی‌گیرد.

شاهکار مهندسی چین، مقاوم در برابر ۸ ریشتر زلزله، مسیر دو ساعته را نیم ساعته کرد/ فیلم

مگا گذرگاه شِنژِن ژونگشان، آخرین مورد از رشته زیرساخت‌های موفق چینی است. در سال ۲۰۱۸، این کشور پلی ۲۰ میلیارد دلاری به طول ۵۵ کیلومتر افتتاح کرد که هنگ‌کنگ را به ژوهای متصل می‌کند. این طولانی‌ترین گذرگاه دریایی جهان است که تنها چند کیلومتر از کانال مانش در باریک‌ترین نقطه آن کوتاه‌تر است.

این پروژه که به پل هنگ‌کنگ ژوهای ماکائو (HZMB) معروف است، برای مقاومت در برابر زلزله ۸ ریشتری، طوفان شدید و حمل‌ونقل کشتی‌های باری فوق‌العاده طراحی‌شده است. این پل ۴۰۰۰۰۰ تن فولاد دارد که ۴.۵ برابر مقدار فولاد پل گلدن گیت سانفرانسیسکو است. HZMB مانند لینک شِنژِن ژونگشان، دارای یک تونل زیرآبی به طول ۶.۷ کیلومتر است.

شاهکار مهندسی چین، مقاوم در برابر ۸ ریشتر زلزله، مسیر دو ساعته را نیم ساعته کرد/ فیلم

پل جدید، همراه با ساختارهای موجود مانند پل هنگ‌کنگ ژوهای ماکائو، اکنون شبکه گسترده‌ای از گذرگاه‌های دریا و رودخانه را تشکیل می‌دهد که برای تقویت ارتباط بین شهرهای اطراف این خلیج طراحی‌شده است.

منیع: zmescience

۲۲۷۳۲۳

دکمه بازگشت به بالا