فرسودگی بیش از ۲۰ درصد مدارس کل کشور

فرسودگی بیش از ۲۰ درصد مدارس کل کشور

دبیر انجمن نگهداری و تعمیرات ایران گفت؛ براساس آمار سال ۱۴۰۲ سازمان نوسازی مدارس، بیش از ۲۰ درصد مدارس کل کشور فرسوده هستند که بودجه سنگینی برای بازسازی و نوسازی آنان نیاز است و طبعا باعث کاهش راندمان حوزه آموزش و پرورش برای کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان می‌گردد.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ‌نوید نصر دبیر انجمن نت ایران با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جایزه ملی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های ایران  در روز ۱۷ آنلاین در پژوهشگاه صنعت نفت تهران، اظهار داشت؛ انجمن نگهداری و تعمیرات ایران، هفتمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی را امسال با اعتباردهی رسمی سازمان ملی بهره‌وری ایران و ارتقای مدل بومی در این حوزه، برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در این جایزه بدنبال تحقق اهداف کلانی هستیم بعنوان مثال امسال مدنظر داریم سازمان‌ها بتوانند از اهتمام ویژه به مقوله مهندسی نگهداشت، حفظ و صیانت از دارایی‌های خود را به بهترین شکل اجرایی نموده و منجر به خلق ارزش افزوده بیشتر و ارتقای بهره‌وری در صنایع شوند.

نصر افزود: امید است تا بتوانیم با فرهنگ سازی صحیح و اصولی حوزه نگهداشت، آنچه که بعنوان دارایی فیزیکی در اختیار داریم، به بهترین شکل ممکن استفاده  نموده و راندمان و خروجی بالاتری را کسب نماییم تا این دارایی‌ها همواره بتوانند برای سهامداران بعنوان مالکان اصلی دارایی‌ها، سود آفرین باشد.

دبیر انجمن نت ایران، اضافه کرد: این موضوع قطعا مستلزم درک معنا و مفهوم صحیح نگهداشت است.   در مقوله تعیین سیاست‌های نگهداشت مهم است بتوان سطح تناسب تحقق رکورد تولید را با عمر و عملکرد تجهیزات  به نحوی تعیین نمود تا بهینه‌ترین سطح عملکرد دارایی‌ها را داشته باشیم.

وی گفت: کشور ایران با بیش از ۴ دهه تحریم مواجه است و ارتقای تکنولوژی و به روز کردن ماشین آلات و تجهیزات عملا اتفاق نمی‌افتد لذا استفاده از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در کشور در راستای ارتقای نظام بومی‌سازی، خودکفایی و ساخت داخل بسیار می‌تواند کمک کننده باشد تا از ارزبری در کشور جلوگیری کرده و بتوانیم ضمن حفظ و ارتقای عملکرد دارایی‌ها، تکنولوژی‌هایی که سایر کشور‌ها به دلیل تحریم به ما انتقال نمی‌دهند، را بومی کرده و با هزینه پایین‌تر از آنان بهره‌مند شویم.

وی افزود: امسال و در این جایزه، نسبت به معرفی توانمندی‌ها و دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و معرفی محصولات و خدمات آنان نیز، اقدام خواهیم کرد.

نصر، تصریح کرد: آنچه در کشور ما حائز اهمیت است و سازمان‌ها و صنایع باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، موضوع بهینه سازی مصرف انرژی و توجه بیشتر به تولید سبز است. ناگزیر هستیم به سمت آزادسازی حامل‌های انرژی و تعیین قیمت منصفانه آن از طریق بورس انرژی حرکت کنیم، لذا با توجه به فرسوده بودن صنایع، مهم است یکی از اقداماتی که در حوزه نگهداشت انجام می‌دهیم، توجه بیشتر بر روند پایش و کنترل مصرف انرژی دارایی‌ها و بهینه سازی آن با اقدامات صحیح و اصولی نگهداشت باشد تا بتوانیم با تحقق این امر و کاهش و مدیریت پسماند و ضایعات تولید، بهای تمام شده محصولات و خدمات خود را در سطح رقابتی حفظ کنیم.

وی بیان کرد: مفهوم مدیریت دارایی فیزیکی مفهومی عام است که محدود به صنایع تولیدی نبوده و برای سازمان‌های خدماتی و همچنین تمام نهاد‌های عمومی نیز مطرح می‌باشد لذا توجه ویژه به این حوزه می‌تواند منجر به خلق ارزش و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گردد. یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در کشور  نظام آموزش و پرورش است. براساس آمار سال ۱۴۰۲ سازمان نوسازی مدارس، بیش از ۲۰ درصد مدارس کل کشور فرسوده هستند که بودجه سنگینی برای بازسازی و نوسازی آنان نیاز است و طبعا باعث کاهش راندمان حوزه آموزش و پرورش برای کودکان و نوجوانان کشور عزیزمان می‌شود.

دبیر جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های ایران افزود: درباره ابنیه چند چالش اساسی داریم؛ شناسایی و تفکیک مدارس خطرپذیر و مدارسی که به دلیل فرسودگی، منابع مورد نیاز را برای بالابردن بهره‌وری آموزشی ندارند. در این بخش اگر بر آموزش اصولی و فرهنگ سازی نگهداری و تعمیرات در نظام آموزش و پرورش کشور تمرکز کنیم، می‌توانیم به بالا بردن راندمان آموزش و پرورش و حفظ و صیانت از دارایی‌های این حوزه کمک شایانی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: آنچه برای ما در جایزه ملی تعالی نگهداشت و  مدیریت دارایی‌های ایران حائز اهمیت است، جلب توجه مدیران ارشد و دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی به ضرورت ورود بر حکمرانی مدیریت دارایی‌های فیزیکی در کل کشور است تا با نهادینه نمودن این امر و توجه به زیرساخت‌ها و بازنگری قوانین در این حوزه بتوانیم با صیانت از دارایی‌های خود، بهره‌وری کل را در سطح ایران عزیزمان، ارتقا بخشیم.

دکمه بازگشت به بالا