لباس تراشکاری چه ویژگی هایی دارد؟

تراشکاری یا هنر شکل دادن فلزات با استفاده از دستگاه‌های مخصوص تراش، یکی از صنایع پایه است. چرا که بسیاری از اجزای مورد استفاده در ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی و غیرصنعتی با استفاده از روش تراشکاری ساخته می‌شوند. این هنر زیبا به دلیل سروکار داشتن به فلزات و لزوم شکل دادن به آن‌ها نیازمند تجهیزات ایمنی مخصوص به خود است. آشنایی با ویژگی های لباس تراشکاری و سایر تجهیزات مورد نیاز این حرفه میتواند از بروز خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

سفارش کار تراشکاری | لباس کار تراشکاری

انتخاب نقش مهمی در تامین امنیت فرد تراشکار بازی می‌کند. چنانچه ویژگی های لباس تراشکاری، مناسب نباشند و یا تجهیزات محافظتی فرد کیفیت لازم را نداشته باشند، جان فرد تراشکار هر لحظه در خطر است. پس بیایید با هم نگاهی به معیارهای انتخاب لباس کار تراشکاری، استاندارد لباس کار تراشکاری، شرایط انتخاب لباس کار تراشکاری و مواردی از این دست بیاندازیم.

پوشش فرد تراشکار در هنگام کار باید کامل باشد. به عبارتی باید تمام بدن فرد از سر تا پا کاملاً پوشیده باشد. زیرا هر لحظه امکان دارد براده‌های داغ فلز به سمت بدن او پرتاب شوند. از این رو معمولاً لباس کار تراشکاری به صورت یکسره یا کاپشن و شلوار است.

در ضمن فرد در هنگام تراشکاری باید عینک، دستکش، کفش ایمنی و حتی کلاه مناسب به همراه داشته باشد. از این رو در اینجا علاوه بر اهمیت لباس کار مناسب تراشکاری، انتخاب تجهیزات ایمنی مناسب نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تراشکری یکی از مشاغل صنعت بوده که به سبب کار با فلزات و لزوم فرم دهی به آن‌ها خطرات مخصوص به خود را دارد. استفاده از تجهیزات ایمنی و توجه به استانداردهای لازم در کار و تهیه تجهیزات خطرات ناشی از این حرفه را تا حد زیادی کاهش میدهد. در ادامه به بررسی و شرح مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب بهترین لباس تراشکاری میپردازیم.

شرکت tpn-co.com به فکر سازماندهی یک تیم پشتیبانی متخصص و مجرب بوده است و چنین تیمی را برای ارائه خدمات پشتیبانی، مشاوره و فروش در زمینه تجهیزات ایمنی گرد هم آورده است

جنس پارچه لباس کار تراشکاری

جنس مهم‌ترین فاکتور در انتخاب لباس برای مشاغلی است که اشتغال به آن‌ها فرد را در عرض خطرات جسمی قرار میدهد.از آنجایی که تراش‌کاری با حرارت بالا سروکار دارد، جنس پارچه لباس کار تراشکاری باید از الیافی باشد که در مقابل حرارت مقاوم باشند.

زیرا افرادی که با دستگاه تراش کار می‌کنند، همواره در معرض براده‌های داغ فلز قرار دارند و در صورتی که جنس لباس از الیاف بی‌کیفیت مصنوعی باشد، باعث سوختگی‌های شدید می‌شوند. به همین دلیل غالباً در هنگام انتخاب لباس کار مناسب تراشکاری، باید پارچه‌ای انتخاب شود که دارای درصد بالایی از الیاف طبیعی، خصوصاً پنبه باشد. از این رو جنس پارچه لباس کار تراشکاری معمولاً از جنس کتان کجراه انتخاب می‌شود.

پارچه کتان

پارچه کتان در اصل یک نوع پارچه نخی یا پنبه‌ای است که در درصدهای مختلف تولید می‌شود. اما در حالت کلی درصد الیاف پنبه در پارچه کتان باید بسیار بالاتر از الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر باشد. معمولاً در یک پارچه کتان مناسب لباس تراشکاری، باید حداکثر 90% از الیاف پارچه کتان از جنس پنبه‌ای باشند.

پارچه کتان، قابل تنفس و راحت و در برابر گرما انعطاف‌پذیر است. پارچه کتان در هنگام سوختگی مثل الیاف مصنوعی به بدن شخص نمی‌چسبد. به همین دلیل انتخاب مناسبی برای لباس تراشکاری است. در ضمن از آنجایی که قابل تنفس است، باعث می‌شود گرمای زیاد دستگاه تراش چندان فرد را اذیت نکند و امکان خشک شدن عرق بدن فرد را فراهم می‌کند.

پارچه کجراه

جنس پارچه لباس کار تراشکاری برخی اوقات از پارچه کجراه هفتاد سی است. هفتاد سی به این معنی است که 70% الیاف پارچه از جنس پنبه و 30% آن از جنس الیاف مصنوعی است. پارچه کجراه بافت و ساختار محکمی دارد و به همین دلیل برای لباس کار تراشکاری بسیار مناسب است. در عین حال به دلیل اینکه قسمت اعظم الیاف این لباس از جنس پنبه است براده‌های داغ فلز را به خوبی دفع می‌کند و مانع از سوختگی بدن فرد می‌شود. در ضمن پارچه کجراه هفتاد سی نیز مانند پارچه کتان، قابل تنفس است و مانع از تعریق بیش از حد بدن فرد می‌شود.

کیفیت لباس کار تراشکاری

کیفیت لباس کار تراشکاری به جنس پارچه لباس کار تراشکاری، ساختار و نحوه دوخت آن بستگی دارد، که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم:

جنس پارچه

هر چه جنس پارچه مرغوب‌تر باشد، کیفیت لباس کار تراشکاری بالاتر است. از این رو بهتر است در هنگام انتخاب لباس کار مناسب تراشکاری، به درصد پنبه در الیاف پارچه و ساختار پارچه دقت کنید. توجه داشته باشید که تنها درصد بالای الیاف پنبه، تضمین کیفیت بالای پارچه نیست. بلکه ساختار و نحوه بافت پارچه نیز باید استحکام لازم را داشته باشد، به همین دلیل پارچه‌های کجراه و کتان مرغوب بهترین گزینه برای انتخاب هستند.

دوخت مناسب یکی از مهم‌ترین ویژگی های لباس تراشکاری

معمولاً از دوخت دو سوزنه یا سه سوزنه برای دوخت لباس کار تراشکاری استفاده می‌شود. این دوخت‌ها به دلیل اینکه شامل چند لایه دوخت هستند، استحکام لباس را به حداکثر می‌رسانند. از این رو در هنگام انتخاب لباس کار مناسب تراشکاری، باید حتماً به نحوه دوخت و درزبندی آن توجه کنید.

دکمه و زیپ

دکمه یا زیپ لباس کار تراشکاری نیز باید کیفیت مناسبی داشته باشد. به عنوان مثال دکمه لباس کار تراشکاری باید در برابر حرارت بالا مقاوم باشد و استحکام لازم را داشته باشد. همین اصل در مورد زیپ لباس نیز صدق می‌کند.

جیب‌

در انتخاب لباس کار مناسب تراشکاری، وجود جیب‌های متعدد یک مزیت محسوب می‌شود. در واقع بهتر است لباس کار تراشکاری دارای جیب‌های متعدد بزرگ و کوچک باشد، تا فرد تراشکار بتواند ابزارهایی را که مرتباً به آنها نیاز دارد همواره همراه خود داشته باشد. همه این جیب‌ها باید دارای زیپ باشند، در غیر این صورت ممکن است ابزار تراشکاری در حین کار از جیب فرد بیافتند که بسیار خطرناک است. همان‌طور که در بالا گفتیم کیفیت زيپ لباس هم مهم است و باید به آن دقت شود.

 

اندازه لباس مناسب تراشکاری

همان طور که گفتیم در هنگام تراشکاری باید کل بدن فرد پوشیده باشد تا احتمال بروز خطر به حداقل برسد. اما در این میان توجه به اندازه لباس مناسب تراشکاری نیز بسیار مهم است. از جمله ویژگی های لباس تراشکاری می‌توان به آستین‌دار بودن لباس و پوشیده شدن دست‌ها تا مچ دست اشاره کرد. در ضمن یقه لباس کار تراشکاری باید کاملاً پوشیده باشد، در غیر این صورت ممکن است برخورد براده‌های آهن به گردن فرد باعث سوختگی او شوند.

به علاوه اندازه لباس مناسب تراشکاری باید متناسب با سایز بدن فرد باشد. اگر لباس کار تراشکاری کوچک‌تر از سایز فرد باشد، فرد در هنگام کار آزادی عمل لازم را نخواهد داشت، به همین دلیل راندمان کاری او پایین می‌آید. ضمناً اگر لباس کار تراشکاری بزرگتر از سایز فرد باشد، ممکن است در هنگام کار برای او مزاحمت ایجاد کند و موجبات بروز خطر را فراهم کند. علاوه بر این، اگر اندازه لباس مناسب نباشد، ممکن است فرد از لباس استفاده نکند و در معرض آسیب قرار بگیرد.

مدل لباس مناسب تراشکاری

لباس کار مناسب تراشکاری معمولاً در مدل‌های دو تکه، یکسره و دوبنده تهیه می‌شود. شرایط انتخاب لباس کار تراشکاری به شرایط محل کار نیز بستگی دارد. به عنوان مثال رنگ لباس کار تراشکاری معمولاً به صورت قرمز سرمه‌ایی، سرمه‌ایی نارنجی و طوسی نارنجی است. اما گاهی اوقات ملزومات کارگاهی محل کار، رنگ لباس کار تراشکاری را تعیین می‌کنند.

لباس کار دو تکه

لباس کار دو تکه تراشکاری شامل شلوار و کاپشن یا شلوار و پیراهن است. شلوار و کاپشن برای فصول سرد سال و شلوار و پیراهن برای فصول گرم سال مناسب است. شلوار لباس کار تراشکاری باید کاملاً راحت و پوشیده باشد و از استاندارد لباس کار تراشکاری تبعیت کند. به همین دلیل بهتر است هرگز از شلوار عادی به عنوان شلوار کار تراشکاری استفاده نکنید. پیراهن لباس کار تراشکاری نیز باید آستین‌دار و کاملاً پوشیده بوده و دارای یقه مناسبی باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا