اقتصادی

مازوت سوزی نیروگاه تبریز تا ۴ سال آینده حذف می‌شود

خبر روزانه/آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی از امضای طرح بازتوانی نیروگاه تبریز با اعتباری حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: در این طرح، کوره‌های بخار به سیکل ترکیبی تبدیل شده و تا چهار سال آینده راندمان تولید برق افزایش و مصرف مازوت در نیروگاه کاملاً حذف خواهد شد.

سید محسن موسوی، سه شنبه، سوم مردادماه در نشست خبری مشترک مدیران عامل صنعت برق آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انرژی برق تحت مدیریت شرکت مدیریت برق در استان تولید شده و توسط شبکه انتقال به شهر و روستاها می‌رود. مبدا تولید برق نیز نیروگاه است.

به گزارش خبر روزانه، وی خاطرنشان کرد: تولید برق از جمله فعالیت‌های سخت کاری محسوب می‌شود به خصوص وقتی تجهیزات مربوطه مستهلک شوند. اکنون ۱۰ هزار نفر در صنعت تولید برق کشور فعال هستند و تا حد توان تلاش می‌کنند تا از واحدهای موجود نیروگاهی، برق را تولید کرده و به مردم برسانند.

وی ادامه داد: سه نیروگاه بزرگ استان آذربایجان شرقی شامل نیروگاه تبریز با ۷۰۰ مگاوات، سهند با ۶۵۰ مگاوات و صوفیان با ۶۰ مگاوات در مجموع ۱۴۰۰ مگاوات در زیرمجموعه شرکت مدیریت تولید برق استان با همان ظرفیت زمان تاسیس خود در حال فعالیت هستند و زحمات بسیاری برای پایداری این ظرفیت کشیده می‌شود.

موسوی گفت: نیروگاه حرارتی تبریز دارای برج خنک کن تر است و این برج مصرف آب بالایی دارد. به ازای هر مگاوات برق، نزدیک به دو مترمکعب آب استفاده می‌شود. در نیروگاه سهند اما از تکنولوژی جدیدی استفاده شده و دارای برج خشک است و مصرف آب آن نیز یک دهم مصرف نیروگاه تبریز است.

وی با اشاره به زحمات پرنسل صنعت تولید برق استان، افزود: در لحظه پیک مصرف، حتی یک مگاوات هم یک مگاوات است و همکاران به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا در زمان پیک بتوانیم وضعیت را به بهترین نحو مدیریت کنیم. ما روزهای تعطیل هم نداریم و افتخار می‌کنیم که همکاران ما در لحظات پیک مصرف که همه به برق نیاز دارند، در حال فعالیت هستند تا حداکثر تولید را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: وقتی یکی از واحدهای تولید از مدار خارج می‌شود، باید کوره‌ها آب شوند. همکاران ما به خاطر این‌که این کوره‌ها حتی یک ساعت زودتر به لحظه پیک برسند، صبر نمی‌کنند تا کوره‌ها خنک شوند بلکه در دمای ۶۵ درجه وارد کوره شده و کارهای مربوطه را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که نیروگاه حرارتی تبریز علی رغم نیاز به مصرف بالای آب، امسال در حد توان صرفه جویی می‌کند، ادامه داد: شرکت‌های آب مسئول هستند تا ساعتی ۹۰۰ مترمکعب آب به این نیروگاه برسانند ولی با توجه به وضعیت خشکسالی و کمبود بارش‌ها، این نیروگاه امسال بیشتر از ۳۰۰ مترمکعب را طلب نمی‌کند و تا حد امکان نیز سعی دارد تا شب‌ها، آب را ذخیره کند و به لحظه پیک برساند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا