مجازات تبعی شامل چه مواردی است؟ راهنمای کامل مصادیق و آثار

مجازات تبعی شامل چه مواردی است
مجازات تبعی به محرومیت از برخی حقوق اجتماعی گفته می شود که به دنبال محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، به صورت خودکار و بدون نیاز به ذکر در حکم دادگاه، بر محکوم علیه تحمیل می گردد. این مجازات ها شامل فهرست مشخصی از حقوق اجتماعی هستند که فرد به مدت معینی از آن ها محروم می شود و هدف آن محدود کردن فعالیت های اجتماعی فردی است که مرتکب جرم شده است.
در نظام حقوقی ایران، مجازات ها به سه دسته اصلی، تکمیلی و تبعی تقسیم می شوند که هر یک جایگاه و ویژگی های خاص خود را دارند. در این میان، مجازات تبعی یکی از جنبه های مهم و کمتر شناخته شده است که تأثیرات گسترده ای بر زندگی اجتماعی افراد محکوم می گذارد. بسیاری از شهروندان از جزئیات و مصادیق دقیق این نوع مجازات بی اطلاعند، در حالی که آگاهی از آن می تواند در فهم پیامدهای قانونی یک محکومیت نقش حیاتی ایفا کند. در ادامه، به تفصیل به بررسی ابعاد مختلف مجازات تبعی، شامل تعریف، شرایط اعمال، مصادیق دقیق حقوق اجتماعی محروم شده و مدت زمان آن، خواهیم پرداخت تا تصویری جامع و روشن از این مفهوم حقوقی ارائه شود.
مجازات تبعی چیست؟ تعریف و مبانی قانونی
مجازات تبعی، از جمله ضمانت اجراهای کیفری است که در پی ارتکاب جرایم عمدی و به صورت قهری بر مرتکب تحمیل می شود. این نوع مجازات به معنای محرومیت از حقوق اجتماعی برای مدت زمان مشخصی است که به تبع محکومیت قطعی کیفری اعمال می گردد. به عبارت دیگر، فرد مجرم، علاوه بر مجازات اصلی که در حکم دادگاه ذکر شده است، به صورت خودکار و بدون نیاز به تصمیم قاضی، از برخی حقوق اجتماعی خود محروم می شود.
مبنای قانونی اصلی مجازات تبعی در جمهوری اسلامی ایران، ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی است. این ماده به صراحت بیان می دارد که هر کس به دلیل ارتکاب جرم عمدی به مجازات تعزیری درجه یک تا پنج محکوم شود، پس از اتمام اجرای حکم اصلی، برای مدت زمان معینی از برخی حقوق اجتماعی که در ماده ۲۶ همین قانون برشمرده شده اند، محروم خواهد شد. این ماهیت خودکار و الزامی، مجازات تبعی را از سایر انواع مجازات متمایز می کند.
ویژگی های کلیدی مجازات تبعی
برای درک عمیق تر مجازات تبعی، لازم است به ویژگی های منحصربه فرد آن توجه کنیم:
- خودکار بودن: یکی از مهم ترین ویژگی های مجازات تبعی، عدم نیاز به ذکر آن در دادنامه است. قاضی در زمان صدور حکم، مجازات تبعی را تعیین نمی کند؛ بلکه این مجازات به محض قطعی شدن محکومیت اصلی و با اراده قانون گذار، به صورت خودبه خودی اعمال می شود.
- الزامی بودن: قاضی یا دادگاه هیچ اختیاری در حذف، تخفیف یا تشدید مدت مجازات تبعی ندارد. این مجازات از پیش توسط قانون تعیین شده و اجرای آن اجباری است.
- فقط در جرایم عمدی: مجازات تبعی منحصراً در جرایم عمدی اعمال می شود و شامل جرایم غیرعمدی نمی گردد، مگر در موارد استثنایی که مجازات جایگزین حبس برای جرایم غیرعمدی اعمال شود و به تبع آن، آثار مجازات تبعی نیز متوجه محکوم علیه گردد.
- محدود به درجات خاص تعزیری: این مجازات تنها برای محکومیت های تعزیری درجات یک تا پنج اعمال می شود. سایر محکومیت های تعزیری مانند شلاق، جزای نقدی و حبس درجه شش به بعد، مجازات تبعی را به دنبال ندارند.
تفاوت با مجازات تکمیلی
مهم است که مجازات تبعی با مجازات تکمیلی اشتباه گرفته نشود، زیرا تفاوت های اساسی بین آن ها وجود دارد:
ویژگی | مجازات تبعی | مجازات تکمیلی |
---|---|---|
نیاز به ذکر در حکم | خیر، خودکار است | بله، باید در حکم قاضی ذکر شود |
اختیار قاضی | قاضی اختیاری در تعیین یا تغییر آن ندارد | قاضی اختیار تعیین و مدت آن را دارد |
انواع جرایم | فقط در جرایم عمدی (جز استثنائات) | در جرایم عمدی و غیرعمدی قابل اعمال است |
ماهیت | محرومیت از حقوق اجتماعی | محدودیت های متنوع (اقامت اجباری، ممنوعیت از شغل و …) |
شرایط اعمال مجازات تبعی: چه زمانی مجرم با محرومیت اجتماعی روبرو می شود؟
اعمال مجازات تبعی منوط به تحقق شرایط خاصی است که قانون گذار تعیین کرده است. این شرایط، چهارچوب مشخصی را برای اجرای این نوع مجازات ترسیم می کنند:
محکومیت قطعی کیفری
اولین و اساسی ترین شرط برای اعمال مجازات تبعی، وجود یک محکومیت قطعی کیفری است. منظور از قطعی شدن حکم این است که تمامی مراحل اعتراض و تجدیدنظر خواهی به پایان رسیده باشد و حکم صادر شده، قابلیت اجرا پیدا کرده باشد. تا زمانی که حکم قطعی نشده باشد، هیچ گونه مجازات تبعی نیز اعمال نخواهد شد. این موضوع اهمیت ویژه ای در حفظ حقوق متهمین دارد، زیرا تا پیش از قطعیت حکم، فرد هنوز مجرم شناخته نمی شود و از تمام حقوق اجتماعی خود برخوردار است.
ارتکاب جرم عمدی
همان طور که پیش تر اشاره شد، مجازات تبعی اساساً برای جرایم عمدی در نظر گرفته شده است. جرایم غیرعمدی، نظیر قتل یا جرح ناشی از تصادف رانندگی، به طور مستقیم مجازات تبعی را به دنبال ندارند. تنها استثنا در این خصوص، مواردی است که در جرایم غیرعمدی، قاضی به جای حبس، مجازات های جایگزین حبس را تعیین کند و این مجازات ها به گونه ای باشند که مطابق با قانون، آثار تبعی را در پی داشته باشند.
نوع مجازات اصلی
مجازات تبعی تنها در صورتی اعمال می شود که مجازات اصلی تعیین شده برای جرم، از نوع تعزیری و درجات یک تا پنج باشد. بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات های تعزیری به هشت درجه تقسیم می شوند که شدت آن ها از درجه یک (شدیدترین) تا درجه هشت (خفیف ترین) متغیر است. بنابراین، اگر فردی به حبس درجه شش، جزای نقدی یا شلاق محکوم شود، مجازات تبعی شامل او نخواهد شد. این محدودیت به منظور جلوگیری از اعمال تبعات سنگین برای جرایم سبک تر در نظر گرفته شده است.
مبدأ شروع مجازات تبعی
مبدأ شروع مجازات تبعی نیز دارای اهمیت است و در تبصره ۳ ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است. بر اساس این تبصره، مدت مجازات تبعی از تاریخ اتمام اجرای حکم اصلی، یا شمول مرور زمان بر اجرای آن، یا عفو از مجازات و یا اتمام مدت آزادی مشروط محاسبه می شود. این یعنی تا زمانی که مجازات اصلی (مثل حبس) به طور کامل اجرا نشده باشد، یا فرد مشمول عفو یا آزادی مشروط قرار نگرفته باشد، دوره مجازات تبعی آغاز نخواهد شد. این رویکرد تضمین می کند که فرد محکوم به طور همزمان با مجازات اصلی و تبعی مواجه نشود و پس از اتمام دوره مجازات اصلی، دوران محرومیت از حقوق اجتماعی آغاز شود.
مجازات تبعی به صورت خودکار و بدون ذکر در حکم، به دنبال محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی با مجازات اصلی تعزیری درجات یک تا پنج اعمال می شود و مدت آن پس از اتمام مجازات اصلی محاسبه می گردد.
مصادیق دقیق محرومیت از حقوق اجتماعی: مجازات تبعی شامل چه مواردی است؟ (بر اساس ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی)
بر اساس ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی، موارد محرومیت از حقوق اجتماعی که به واسطه مجازات تبعی بر فرد محکوم تحمیل می شود، به صورت حصری (به معنای شمارشی و محدود) بیان شده اند. این بدان معناست که نمی توان افراد را از حقوق اجتماعی دیگری که در این ماده ذکر نشده اند، محروم کرد. شناخت دقیق این مصادیق برای عموم مردم و متخصصین حقوقی از اهمیت بالایی برخوردار است:
فهرست کامل و تشریح هر یک از بندهای ماده ۲۶:
الف) محرومیت از داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا: این بند از مهم ترین مصادیق محرومیت سیاسی و اجتماعی است که فرد محکوم را از مشارکت در فرآیندهای انتخاباتی به عنوان نامزد محروم می کند. این محرومیت نشان دهنده سلب صلاحیت فرد برای تصدی مناصب عمومی و حساس کشور است.
ب) محرومیت از عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیئت دولت و تصدی سمت معاونت رئیس جمهور: این بند نیز به سلب صلاحیت فرد برای قرار گرفتن در مناصب عالی و تصمیم گیرنده کشور اشاره دارد. شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت دولت، نهادهای مهمی هستند که عضویت در آن ها نیازمند بالاترین سطح اعتماد عمومی و صلاحیت های اخلاقی و حقوقی است.
پ) محرومیت از تصدی ریاست قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و سایر مناصب قضایی: افرادی که مرتکب جرم عمدی شده اند، صلاحیت لازم برای تصدی مناصب قضایی را از دست می دهند. این امر به دلیل اهمیت حفظ عدالت و بی طرفی در سیستم قضایی است که انتظار می رود متصدیان آن از هرگونه سابقه کیفری پاک باشند.
ت) محرومیت از عضویت در هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی یا هیئت های انضباطی دانشجویان و طلاب: این محرومیت شامل پست هایی می شود که فرد در آن ها مسئول قضاوت و تصمیم گیری درباره تخلفات دیگران است. سابقه کیفری می تواند بی طرفی و اعتبار فرد را در چنین جایگاه هایی زیر سؤال ببرد.
ث) محرومیت از خدمات دولتی و عمومی، از قبیل استخدام در وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، شهرداری ها، بانک ها و شرکت ها و مؤسسات اعتباری غیردولتی: این بند از گسترده ترین مصادیق محرومیت است و فرد را از بسیاری از فرصت های شغلی در بخش های دولتی و عمومی محروم می کند. این امر به منظور حفظ سلامت اداری و جلوگیری از ورود افراد دارای سابقه کیفری به مناصب حساس عمومی است.
ج) محرومیت از عضویت در هیئت مدیره شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی: این محرومیت نیز با هدف حفظ منافع عمومی و جلوگیری از سوءاستفاده در مدیریت نهادهای مهم دولتی و عمومی اعمال می شود.
چ) محرومیت از هرگونه فعالیت شغلی و حرفه ای در حرفه هایی که نیاز به پروانه یا گواهینامه دارند، در صورت ارتکاب جرم مربوط به همان شغل یا حرفه: این مورد خاص تر است و تنها زمانی اعمال می شود که جرم ارتکابی ارتباط مستقیم با شغل یا حرفه فرد داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک پزشک به دلیل ارتکاب جرمی مرتبط با حرفه پزشکی محکوم شود، ممکن است از داشتن پروانه طبابت محروم شود.
ح) محرومیت از تأسیس، اداره یا عضویت در هیئت مدیره احزاب، جمعیت ها، انجمن ها و گروه های سیاسی و صنفی: این بند به منظور حفظ نظم اجتماعی و جلوگیری از سوءاستفاده از جایگاه های حزبی و صنفی توسط افراد دارای سابقه کیفری در نظر گرفته شده است.
خ) محرومیت از عضویت در هیئت امنای سازمان ها و مؤسسات خیریه و عمومی و اداره آنها: این محرومیت برای حفظ اعتماد عمومی و جلوگیری از سوءاستفاده از منابع مالی و معنوی مؤسسات خیریه و عمومی اعمال می شود.
د) محرومیت از داشتن گواهینامه رانندگی یا کارت بازرگانی یا گذرنامه در صورتی که جرم ارتکابی با استفاده از آن ها انجام شده باشد یا در خصوص آن ها باشد: این مورد نیز مانند بند چ دارای شرط ارتباط جرم با مدرک مربوطه است. به عنوان مثال، اگر فردی با استفاده از گواهینامه رانندگی مرتکب قتل عمد شود، علاوه بر مجازات اصلی، از داشتن گواهینامه رانندگی نیز محروم خواهد شد.
ذ) محرومیت از داشتن سلاح سرد یا گرم: این بند به طور خاص به بحث امنیت جامعه و جلوگیری از دسترسی افراد سابقه دار به ابزارآلات خشونت بار می پردازد.
ر) محرومیت از تأسیس یا اداره شرکت ها و مؤسسات خصوصی در مواردی که جرم با استفاده از این سمت یا فعالیت ارتکاب یافته است: این بند نیز بر ارتباط جرم با فعالیت تجاری یا مدیریتی فرد تأکید دارد و هدف آن جلوگیری از تکرار جرم در بستر فعالیت های اقتصادی است.
باید مجدداً تأکید کرد که این لیست حصری است و نمی توان فرد محکوم را از سایر حقوق اجتماعی که صراحتاً در ماده ۲۶ ذکر نشده اند، محروم کرد. همچنین، این محرومیت ها با حقوق اساسی افراد، مانند حق رأی دادن، متفاوت هستند و حقوق اساسی قابل سلب نیستند.
مدت زمان اعمال مجازات تبعی: چند سال محرومیت؟ (با استناد به ماده ۲۵)
مدت زمان اعمال مجازات تبعی نیز همانند مصادیق آن، به صورت دقیق در قانون مجازات اسلامی و به ویژه در ماده ۲۵ این قانون مشخص شده است. این مدت زمان بستگی به درجه مجازات تعزیری اصلی دارد که فرد به آن محکوم شده است.
بر اساس درجات تعزیری:
بر اساس بندهای ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، مدت زمان محرومیت از حقوق اجتماعی به شرح زیر است:
- الف) هفت سال در محکومیت به مجازات های تعزیری درجه یک: این دسته شامل شدیدترین مجازات های تعزیری می شود، نظیر حبس بیش از ۲۵ سال، جزای نقدی بیش از یک میلیارد ریال و مصادره کل اموال. افرادی که به این مجازات ها محکوم می شوند، پس از اتمام حکم اصلی، به مدت هفت سال از حقوق اجتماعی محروم خواهند شد.
- ب) سه سال در محکومیت به مجازات های تعزیری درجه دو، سه و چهار: این درجات شامل مجازات هایی مانند حبس بیش از پنج تا ۲۵ سال، جزای نقدی از ۱۸۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال، شلاق یا تبعید می شود. محکوم شدگان در این دسته ها، پس از اجرای مجازات اصلی، به مدت سه سال از حقوق اجتماعی محروم می شوند.
- پ) دو سال در محکومیت به مجازات های تعزیری درجه پنج: این دسته شامل مجازات های سبک تری مانند حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی از ۶۰ میلیون ریال تا ۱۸۰ میلیون ریال و شلاق تا ۹۹ ضربه می شود. محرومیت از حقوق اجتماعی برای این افراد، پس از اجرای حکم اصلی، دو سال خواهد بود.
نحوه محاسبه در موارد خاص:
محاسبه مدت مجازات تبعی در برخی شرایط خاص، نیازمند دقت بیشتری است:
- عفو خاص و عام: تبصره ۳ ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد که در صورتی که فرد مشمول عفو یا آزادی مشروط قرار گیرد، مبدأ مجازات تبعی از تاریخ اتمام مدت عفو یا آزادی مشروط محاسبه خواهد شد. تفاوت مهم بین عفو عام و عفو خاص این است که عفو عام، وصف مجرمانه را از بین می برد و تمامی آثار محکومیت کیفری، از جمله مجازات تبعی را محو می کند. اما عفو خاص، صرفاً مجازات اصلی را تخفیف یا لغو می کند و علی الاصول تأثیری بر مجازات تبعی ندارد، مگر اینکه در متن دستور عفو صراحتاً به شمول آثار تبعی نیز اشاره شده باشد.
- آزادی مشروط: اگر محکوم علیه مشمول آزادی مشروط شود، مدت مجازات تبعی پس از اتمام موفقیت آمیز دوره آزادی مشروط آغاز می گردد.
- گذشت شاکی در جرایم قابل گذشت: در جرایمی که با شکایت شاکی خصوصی آغاز می شوند و قابلیت گذشت دارند (مانند توهین یا قذف)، اگر شاکی از شکایت خود بگذرد، تعقیب یا مجازات متوقف می شود و به تبع آن، آثار تبعی نیز از بین می رود.
- تعدد جرایم: اگر فردی مرتکب چندین جرم شود که هر کدام مجازات تبعی جداگانه دارند، مدت مجازات های تبعی با یکدیگر جمع نمی شوند، بلکه فقط مجازات تبعی اشد (شدیدترین) اعمال خواهد شد. این موضوع در تبصره ۲ ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی تصریح شده است. با این حال، بر اساس بند «ح» ماده ۱۲ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری (مصوب ۱۳۹۹)، در شرایطی که مجازات اشد آثار تبعی نداشته باشد اما جرم خفیف تر دارای آثار تبعی باشد، مجازات تبعی جرم خفیف تر نیز اعمال می شود.
- ملاک مجازات قضایی (دادنامه) و نه مجازات قانونی: ملاک برای تعیین درجه و مدت مجازات تبعی، مجازاتی است که توسط قاضی در دادنامه قید می شود (مجازات قضایی)، نه مجازاتی که در قانون برای آن جرم تعیین شده است. برای مثال، اگر جرم مربوط به درجه سه باشد اما قاضی با اعمال تخفیف، مجازات را به درجه پنج تقلیل دهد، مدت مجازات تبعی بر اساس مجازات درجه پنج محاسبه خواهد شد.
نکات کلیدی و کاربردی پیرامون مجازات تبعی
آگاهی از جزئیات و ظرایف مجازات تبعی برای هر شهروندی که به نوعی با نظام حقوقی در ارتباط است، بسیار مهم است. در اینجا به چند نکته کاربردی و حائز اهمیت اشاره می شود:
عدم ذکر در دادنامه و ثبت در سوابق کیفری
یکی از نکاتی که مکرراً باید به آن توجه شود، این است که مجازات تبعی در متن دادنامه و حکم صادر شده توسط قاضی، ذکر نمی شود. این عدم ذکر به معنای عدم وجود آن نیست؛ بلکه به دلیل ماهیت خودکار و الزامی این مجازات است که قانون گذار آن را به تبع محکومیت اصلی، بار می کند. با این حال، مراتب محکومیت و اعمال مجازات تبعی در سوابق کیفری فرد، در سامانه های مربوطه ثبت می گردد. این ثبت اطلاعات، مبنای محرومیت های اجتماعی بعدی قرار می گیرد.
گواهی عدم سوء پیشینه و مجازات تبعی
موضوع گواهی عدم سوء پیشینه برای بسیاری از افراد، به ویژه هنگام استخدام یا انجام امور اداری، اهمیت حیاتی دارد. بر اساس تبصره ۱ ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، در گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، فقط محکومیت های مؤثر قید می گردند. محکومیت مؤثر، به محکومیتی گفته می شود که منجر به اعمال مجازات تبعی گردد. بنابراین، اگر فردی به مجازات تعزیری درجات یک تا پنج محکوم شده و مجازات تبعی بر او اعمال شده باشد، این سابقه در گواهی عدم سوء پیشینه او درج خواهد شد و می تواند بر فرصت های شغلی و اجتماعی او تأثیر بگذارد. پس از اتمام دوره مجازات تبعی، این سابقه از گواهی عدم سوء پیشینه پاک می شود.
قابلیت اعاده حیثیت
خبر خوب برای افرادی که به مجازات تبعی محکوم شده اند، این است که این محرومیت ها دائمی نیستند. پس از پایان یافتن کامل مدت زمان مجازات تبعی که بر اساس درجه مجازات اصلی تعیین شده است، حقوق اجتماعی سلب شده به فرد بازگردانده می شود. این فرآیند به عنوان اعاده حیثیت شناخته می شود و به فرد امکان می دهد تا مجدداً از حقوق اجتماعی خود بهره مند شود و زندگی عادی خود را از سر گیرد.
نقش قاضی در مجازات تبعی
همان طور که قبلاً ذکر شد، قاضی هیچ نقشی در تعیین، تخفیف، تشدید یا حذف مجازات تبعی ندارد. این مجازات به طور مستقیم و از پیش توسط قانون گذار تعیین شده است. این موضوع به این معناست که حتی اگر قاضی مایل به تخفیف مجازات باشد، اختیار تغییر مدت مجازات تبعی را ندارد و این امر باید توسط قانون گذار یا از طریق فرآیندهای خاص مانند عفو عام صورت گیرد.
تغییرات قانون و تفسیرهای مهم
قوانین، به ویژه قوانین کیفری، ممکن است در طول زمان دستخوش تغییر و تحول شوند. به عنوان مثال، قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹، تغییراتی را در برخی از مجازات ها ایجاد کرد که به تبع آن، ممکن است در تعیین درجات مجازات و به طبع آن در مدت مجازات تبعی نیز تغییراتی حاصل شود. آگاهی از آخرین به روزرسانی ها و تفسیرهای حقوقی، برای اطمینان از صحت اطلاعات و اقدامات قانونی ضروری است.
تفاوت حقوق اجتماعی با حقوق اساسی
مهم است که بین حقوق اجتماعی که در مجازات تبعی سلب می شوند و حقوق اساسی تفاوت قائل شد. حقوق اساسی، مانند حق رأی دادن (به عنوان رأی دهنده)، از جمله حقوقی هستند که حتی با محکومیت های کیفری نیز قابل سلب نیستند و از اصول بنیادین قانون اساسی محسوب می شوند. مجازات تبعی، فرد را از داوطلب شدن در انتخابات محروم می کند، اما حق رأی دادن او را از بین نمی برد.
نتیجه گیری
مجازات تبعی، بخش جدایی ناپذیری از نظام حقوق کیفری ایران است که با هدف محدود کردن فعالیت های اجتماعی فردی که مرتکب جرایم عمدی شده، اعمال می شود. این مجازات بدون نیاز به تصریح در حکم دادگاه و به صورت خودکار، پس از محکومیت قطعی به مجازات های تعزیری درجات یک تا پنج، بر فرد تحمیل می گردد.
مصادیق دقیق محرومیت از حقوق اجتماعی، به صورت حصری در ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی برشمرده شده اند که شامل مواردی از قبیل محرومیت از داوطلب شدن در انتخابات، تصدی مناصب دولتی و قضایی، عضویت در هیئت مدیره شرکت ها و فعالیت در برخی مشاغل حساس می شود. مدت زمان این محرومیت نیز بر اساس درجه مجازات اصلی و از هفت سال برای شدیدترین جرایم تا دو سال برای جرایم سبک تر، متغیر است.
شناخت دقیق ماهیت، شرایط اعمال و مصادیق مجازات تبعی برای شهروندان، دانشجویان حقوق و متخصصان، از اهمیت بالایی برخوردار است. آگاهی از این مجازات، نه تنها به درک بهتر پیامدهای قانونی یک محکومیت کمک می کند، بلکه می تواند افراد را در تصمیم گیری های مهم زندگی شغلی و اجتماعی شان یاری رساند. با اتمام دوره مجازات تبعی، فرد می تواند با اعاده حیثیت، مجدداً از حقوق اجتماعی خود بهره مند شود. در هر حال، در مواجهه با پرونده های پیچیده و برای کسب اطلاعات دقیق تر و متناسب با شرایط خاص، همواره توصیه می شود با وکیل یا مشاور حقوقی متخصص مشورت شود.