نصب پمپ‌های فشار قوی شیرین‌ساز آب دریا در سواحل جنوبی کشور

آب آشامیدنی مورد نیاز جزایر هرمز و ابوموسی از طریق پمپ های شیرین سازی آب دریا با فشار زیاد تهیه شده توسط شرکت های دانش بنیان تأمین می شود.

به گزارش خبر روزانه ، به دنبال امضای تفاهم نامه سه جانبه بین کارگروه تخصصی آب ، خشکسالی ، فرسایش و فناوری های زیست محیطی ، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دو شرکت دانش بنیان و طبق قرارداد با مرکز ملی پروژه های فناوری ملی ، 8 پمپ فشار کشورها باید یک نیروگاه شیرین سازی قدرتمند آب دریا را نصب و به بهره برداری برسانند.

بر این اساس ، در آزمایشات اخیر دو پمپ در جزیره هرمزگان و یک پمپ در جزیره ابوموسی با نمونه های خارجی در فرآیند های نمک زدایی جایگزین شده اند.

این پمپ ها توسط شرکتی واقع در پارک علم و فناوری خراسان توسعه یافته و در اختیار صنعت قرار می گیرند. پیش از این ، پمپ های شیرین سازی آب دریا با فشار بالا در کشورهای دیگر خریداری می شد ، اما به دلیل تحریم ها فروش این پمپ ها به کشور متوقف شد.

از نظر کیفیت و کارایی بالا ، این محصول با محصولات اروپایی قابل رقابت است و سالانه بیش از 5 میلیون دلار صرفه جویی می کند. سه نیروگاه آب شیرین کن در جزیره هرمز با ظرفیت کلی 1500 متر مکعب در روز آب 1860 مشترک جزیره را تأمین می کند. یک ماه پیش یک پمپ آب شیرین کن در جزیره ابوموسی برای آزمایش نهایی به بهره برداری رسید.

تأمین آب جزایر استان هرمزگان توسط دستگاه های آب شیرین کن انجام می شود و به دلیل جمعیت کم و پراکندگی این جزایر ، بیشتر دستگاه های موجود با ظرفیت کم ساخته شده اند ، بنابراین در صورت بروز مشکلات فنی ، همه ظرفیت از زنجیره تولید خارج نمی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا