هوش های چندگانه کودکان چیست؟

هوشهای چندگانه و ناتوانیهای یادگیری

بسیاری از معلمها و والدین مشاهده کرده اند که دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری استعدادی  باورنکردنی دارند که معمولاً ارزش آن شناخته نشده یا در برنامه های آموزشی مدارس ما به خوبی شکوفا نشده است.

طبق نظر هاوارد گاردنر انسانها حداقل دارای هفت نوع هوش متفاوت اند.

  •  هوش کمپلکس ششم مهروماه به کلمه‌ها و زبان گفتاری و نوشتاری و حساسیت نسبت به کارکردهای مختلف زبان مربوط می‌شود – یعنی خاص نویسندگان و شعرا .
  • هوش منطقی / ریاضی به توانایی های مربوط به تفکر کمی ، اعداد و الگو های منطقی اطلاق می شود – یعنی خصوصیت ریاضیدان ها و دانشمندان .
  •  هوش et ششم شامل توانایی تجسم اشیا و توانایی خلق تصورات و تصاویرذهنی درونی است – یعنی ویژگی هنرمندها ، معمارها و مهندسان .
  • هوش موسیقی / ریتم حساسیت به الگو های صوتی ، ریتم ها و بیان احساسات از طریق موسیقی را شامل می‌شود- یعنی خصوصیت موسیقیدان ها .
  • هوش بدنی / حرکتی با توانایی های مربوط به مهار کردن حرکات جسمانی ارتباط می یابند – یعنی ویژگی ورزشکارها و رقصندگان .
  • هوش میان فردی یا شامل مهارتهای برخورد با دیگران است – یعنی خاص فروشنده ها و سیاستمدار ها
  • هوش درونی فردی به حالت درونی وجود ، به خود اندیشیدن و شناخت از خویشتن خویش اصلاق می شود – یعنی خاص افرادی که خودشناسی دقیقی دارند.میزان پرورش هر یک از انواع هوش به تغییرهای زیادی وابسته است. مقدار اعظم یادگیری تحصیلی به هوش زبانی وا بسته است، یعنی دقیقاً همان زمینه بروز شکل برای بسیاری از افراد دچار ناتوانی های یادگیری. برخی از دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری به هنگام یادگیری خواندن با مشکل بزرگی مواجه می‌شوند اما واجد توانایی‌های فوق‌العاده ‌ای در حوزه های دیگری نظیر ریاضیات، موسیقی، ورزش یا هنر هستند این افراد ممکن است دارای خلاقیت زیاد و قدرت هوشی بالا و میزان شگفت آوری از ابتکار، بصیرت، دانش، شوخ طبعی و عواطف باشند .گاه استعداد این کودکان چونان فوق العاده است که تیز هوش و مستعد شناخته می ‌شوند. ویژگی های تیز هوشی شامل خود جوشی، کنجکاوی، قدرت تخیل، شور و ذوق بی حد و حصر و حساس بودن است و همین خصوصیات اغلب در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری مشاهده می‌شود. غالباً به نظر می رسد کودکانه دچاره ناتوانی یادگیری مانند کودکان تیزهوش ، نیاز به فعالیت زیادی دارند. ممکن است در نظر آنان محیط معمولی کلاس بدون جاذبه یا توجه کردن به آموزش کلاس درس مشکل باشد. اگر نیازهای یادگیری آنها را بر آورده نشود ممکن است با بی قراری، بی توجهی و حتی رفتارهای از هم گسیخته واکنش نشان دهند.   نکته ای که اهمیت ویژه ای دارد این است که شکست تحصیلی این کودکان نباید به دریغ داشتن فرصت های یادگیری از آنان و به سرخوردگی، شکست یا افسردگی آنها منتهی شود. معلم ها می توانند نیازهای منحصر به فرد دانش آموزانی را که نقاط قوت و استعدادهایشان فراتر از حوزه محدود دانش زبانی صرف است به طریق زیر بر آورند :
    • به دانش آموزان کمک کنند که با پرداختن به نقاط قوتشان نقایص خود را نادیده بگیرند .
    • تکالیف و برنامه درسی این دانش آموزان را طوری تغییر دهند که توانایی های واقعی آنها بارز شود.
    • محیطی ایجاد کنند که در آن خلاقیت شخصی و ویژگی های هوشی پرورش یابد

هوش درون فردی

هوش درون فردی در واقع استعداد آگاهی از احساسات ، عواطف و هیجانات خود است و استعداد جداسازی، شناسایی و به کارگیری آنها به عنوان وسیله ای برای درک و هدایت رفتارها را شامل می شود. شکل ابتدایی این هوش شامل استعداد، تشخیص، احساسات خوشایند از ناخوشایند و براساس آن تصمیم به درگیر شدن یا عقب نشینی کردن در یک موفقیت می باشد. در بالاترین سطح دانش درون فردی ، فرد می تواند مجموعه ای از احساسات متمایز را شناسایی و صورتی پیچیده و عالی نمادگذاری کند. این هوش به کودک شما کمک می کند تا به دقت به درون خود بنگرد و ببیند که چه باید بکند. علاوه بر آن این هوش به افراد کمک می کند تصمیم بگیرند که چه شیوه ای در زندگی برگزینند. کودکی که دارای هوش درون فردی باشد به احساسات و توانایی های خود واقف است.

 

انواع هوش در کودکان | تست هوش گاردنر برای کودکان رایگان | تست هوش هشت گانه گاردنر

هوش منطقی ریاضی

کودکانی که دارای هوش منطقی- ریاضی قوی هستند، معمولا در مسائل انتزاعی مانند ریاضیات یا فیزیک قوی هستند. این کودکان نسبت به دیگر همسالان خود، توانایی خوبی در فعالیت ­های ذهنی به ویژه بازی با اعداد و ریاضیات از خود نشان می­ دهند. آنها به علوم و مسائل علمی علاقه نشان می ­دهند و همواره دوست دارند تا سر درآورند که وسایل مختلف چگونه کار می­ کنند. لذا گاهی ممکن است شما را با خراب کردن انواع اسباب بازی ها و وسایل مختلف، عصبانی کنند. آنها معمولا عادت به شمردن و دسته بندی کردن اشیا دارند. این کودکان معمولا برای انجام کارها و فعالیت ­های خود راه و رسم ویژه­ و مخصوص به خود دارند. آنها معمولا کودکانی منظم و دقیق هستند و هر آنچه به آنها بدهید با دقت بررسی و واکاوی می کنند و شاید در انتها آنها را از هم بشکافند. این کودکان علاقه زیادی به حل معما و پازل دارند و می­ توانند مدت­ ها با آن سرگرم شوند. این کودکان عموما تمایل چندانی به کارهای گروهی و بازی های گروهی و تیمی ندارند و دوست دارند، تنهایی کار کنند یا بازی های انفرادی را ترجیح می­ دهند و احتمالا در آینده در مشاغلی چون: مهندسی، پزشکی، تحقیق و پژوهش و… موفق­ تر باشند.

مقاله مرتبط:

هوش زبانی یا کلامی

کودکانی که دارای هوش کلامی و زبانی قوی تری نسبت به همسالان خود هستند، همیشه علاقمندند تا در کتاب ها دنبال پاسخ سئوالات خود باشند. این کودکان علاقه زیادی به کتاب خواندن دارند یا دوست دارند والدین آنها برایشان کتاب بخوانند. آنها معمولا توانایی خوبی در فراگیری داستان و یادگیری شعر دارند. عموما علاقه دارند در مورد آنچه در کتاب خوانده ­اند و یاد گرفته اند، با دیگران صحبت کنند. این کودکان خزانه لغت گسترده دارند و همیشه به دنبال یادگیری کلمات جدید هستند و ممکن است شما را با سئوالات این چنینی که توضیح خواستن در مورد معنای کلمات مختلف است، خسته کنند. آنها خیلی خوب قادرند خود و علائق خود را توصیف کنند و اگر دقت کنید دوست دارند همواره در نقش معلم چیزی را به دیگران بیاموزند چرا که از قدرت کلامی خوبی برخوردارند و خوب چیزی را توضیح و توصیف می­ کنند. آنها از معما و سئوال پاسخ دادن لذت می برند و معمولا در بین همسالان و دیگر افراد به پرحرفی شناخته می ­شوند.

مقاله مرتبط:

هوش موسیقایی

کودکانی که دارای هوش موسیقیایی قوی هستند، معمولا در حوزه موسیقی از خود توانایی­ ها و استعدادهای خاصی را نشان می ­دهند. این کودکان از همان سنین ابتدایی ریتم ­ها را به خوبی تشخیص می دهند و استعداد ویژه ­ای در یادگیری شعر دارند. آنها در کلاس موسیقی معمولا درخشش خوبی دارند و اغلب علاقمندند تا خواننده یا موسیقی­ دان شوند. این کودکان اغلب با خود شعری را زمزمه می ­کنند یا شعری را برای خود می ­خوانند و گاهی ممکن است با شعر خواندن ­های مداوم و بلند شما را آزار دهند. آنها اغلب سی دی ­های شعر و موسیقی می­ خرند. بنابراین توجه کنید شاید این کودکان در ریاضی ضعیف باشند یا علاقه ای به داستان های علمی نداشته باشند، ولی در حوزه موسیقی موفق خواهند بود

منبع : مهروماه

دکمه بازگشت به بالا