پایانه تخصصی کشاورزی در مریوان محرک بخش کشاورزی کردستان خواهد بود

خبر روزانه / کردستان رئیس جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرد اولین پایانه صادراتی تخصصی محصولات کشاورزی در مریوان راه اندازی می شود که می تواند منجر به تغییرات عظیم در بخش کشاورزی شود تا محصولات ایرانی بتوانند در بازارهای بین المللی رقابت بیشتری داشته باشند.

فرید ساپری صبح روز شنبه (12 خرداد) در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه کردستان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ، حدود 72 پروژه در زمینه آب و خاک ، 20 پروژه در زمینه بهبود تولیدات دامی گفت ، پنج پروژه در بخش کارخانه و سه پروژه در بخش تبدیل و تکمیل صنعت در هفته جهاد کشاورزی در استان راه اندازی می شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از این پروژه ها 62 نفر شاغل و 169 نفر شاغل بودند ، افزود: 458 میلیارد و 128 میلیون ریال برای افتتاح این پروژه ها سرمایه گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سال گذشته 710 پروژه با ایجاد 1084 شغل ، سرمایه گذاری 4710 میلیارد ریال و تأمین 2470 میلیارد ریال تسهیلات به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه تولید سالانه بخش کشاورزی استان 2.3 میلیون تن است ، باغات – 400000 تن ، طیور – بیش از 385000 تن ، وی گفت که کردستان رتبه هشتم کشور را برای تولید مرغ دارد ، دومین تولید گندم تولید – چهارم. سیب زمینی مقام پنجم و تولید نخود – مقام چهارم در کشور است.

ساپری در ادامه اظهار داشت: از سال 2015 تاکنون 300 میلیارد ریال برای تجهیز زمینهای کشاورزی به روشهای نوین آبیاری در کردستان هزینه شده است و هم اکنون تعداد زمینهای مجهز به این نوع آبیاری دو برابر متوسط ​​کشور است.

وی خاطرنشان کرد: طرح تبدیل 100000 هکتار آب باران به زمین آبی ، توسعه 50،000 هکتار باغ و تولید 13000 تن گوشت قرمز سه پیشگام بخش کشاورزی کردستان هستند که با اتمام این پروژه ها بیش از 10،000 میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی است این افزایش خواهد یافت و درآمد سرانه کردستان به میانگین ملی خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: 44 میلیون مرغ با ظرفیت اسمی بیش از 60 میلیون سال در مرغداری های کردستان پرورش می یابد.

وی گفت: کردستان سالانه 95000 تن مرغ تولید می کند که فقط 50٪ از مصرف استان است ، مابقی به سایر شهرهای کشور ارسال می شود.

اسپاری با اشاره به تحویل روزانه 360 تن گوشت مرغ به بازار کردستان با قیمتی کمتر از قیمت مصوب ، افزود: پیشنهادات مرغ کم است و حتی کردستان مقصد استانهای دیگر است.

وی اظهار داشت: نیاز بسیاری از استانهای کردستان از افتخارات ماست و این امر منجر به تولید پایدار در استان کردستان می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از آغاز کشتار در کردستان به شدت حمایت می شود و اگر در زمین های درجه سوم ایجاد شود ، زمین ها با شرایط ویژه در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی با اشاره به آمار صادرات 30 ماهه سال گذشته در بخش کشاورزی ادامه داد که در مرزهای رسمی استان کردستان در بخش کشاورزی 866 هزار تن صادرات به ارزش 306 میلیون دلار انجام شده است که 52 درصد کل صادرات است از دو مرز رسمی.

ساپری با بیان اینکه روزانه 750 تن از محصولات کشاورزی کردستان صادر می شود ، نتیجه گرفت که اولین پایانه صادراتی کشاورزی ویژه در مریوان راه اندازی می شود که می تواند تغییرات بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کند تا محصولات ایرانی را در سطح بین المللی رقابتی تر کند. بازارها

خلیل فالخگری معاون امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به خسارات ناشی از خشکسالی در سال جاری گفت: تمام خسارات ناشی از خشکسالی در تمام زیربخش های بخش کشاورزی کردستان 6.668 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود که مکاتبات امضا شده توسط استاندار برای بررسی بیشتر موضوع پرداخت خدمات به آسیب دیدگان خشکسالی هنوز تکمیل نشده است.

معاون امور اقتصادی جهاد کشاورزی کردستان گفت: وام بلاعوض ، تسهیلات کم بهره ، وام خرید ملک در تعدادی از پروژه ها و همچنین انتقال تسهیلات بانکی و عدم دریافت سود تهیه شده توسط ستاد بحران.

وی گفت که سرمازدگی از 3 تا 12 آوریل در استان کردستان 561 میلیارد تن به بخش کشاورزی آسیب رسانده است.

سرانجام با اشاره به قانونی که در سال 1400 در مورد بخشودگی تسهیلات کشاورزان آسیب دیده از سال 1394 تصویب شد ، یادآوری شد که امکانات 9،240 مصدوم با بار مالی 82 میلیارد تامان به تعویق افتاد و 3500 پرونده توسط شهرستانهای کارگروه انجام شد. در نظر گرفته شده.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا