چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت دارویی شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. این نوع مسمومیت به ویژه در کودکان بسیار خطرناک است و به همین دلیل باید به خانواده ها نحوه پیشگیری از آن آموزش داده شود.

به گزارش خبر روزانه، داروها یکی از خطرناک ترین مسمومیت های زندگی روزمره هستند و شایع ترین علت مسمومیت در دنیا مصرف داروهایی به مقدار بیش از ارزش درمانی است. بی توجهی به مقدار دارو، مصرف دارو در حالت خواب آلودگی، مصرف غیر ارادی آن – همه اینها می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب به صورت تصادفی و در نتیجه کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد:

– اگر کودک زیر پنج سال در خانه است، حتما داروها را در کابینت های بلند، غیرقابل دسترس و مجهز به قفل قرار دهید.

– مواظب باشید زمانی که کودک بیمار است دوز تکراری یا بیشتر از مقدار تجویز شده به کودک داده نشود.

– دارو را در کیف نگذارید تا کودکان دارو نخورند.

– در حضور کودکان دارو مصرف نکنید، زیرا کودکان از رفتار بزرگترها تقلید می کنند و ممکن است دارو را از راه دهان مصرف کنند.

– وقتی به فرزندتان دارو می دهید، به او توضیح دهید که دارو است و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

– رفرنس ها را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید تا در صورت مسمومیت اطلاعات صحیح دارو را به پزشک اطلاع دهید.

– اگر یکی از اعضای خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، کودکان را از ترک اعتیاد دور نگه دارید.

– بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان به دلیل نگهداری شربت متادون در یخچال و به ویژه تعویض شیشه دارو به شیشه نوشیدنی و مصرف تصادفی آنها جان خود را از دست داده اند.

در عین حال نکات دیگری که در خصوص پیشگیری از مسمومیت دارویی و تماس با فرد مسموم توصیه می شود:

– بهتر است داروها را از بیماران افسرده، بیمارانی که اختلالات رفتاری دارند یا افرادی که سابقه خودکشی داشته اند دور نگه دارید و میزان دارویی که مصرف می کنند را به دقت کنترل کنید.

– در افراد مسن مسمومیت دارویی بسیار شایع و البته خطرناک است. یک نوع داروی مشابه، دچار فراموشی، ندانستن نام داروها، بی سوادی یا بی سوادی، ناخوانا بودن دستورالعمل دارویی می تواند سالمندان را به سمت مصرف داروهای اشتباه یا مکرر سوق دهد. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان، نظارت بر مصرف دارو توسط سالمندان خانواده ضروری است. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف بیش از حد دارو این است که سابقه مصرف داروی خود را چند بار ثبت کنید.

در عین حال، باید توجه داشت که مصرف بسیاری از داروها در حین اقدام به خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد، اما وضعیت فردی که مسموم شده است می تواند به طور ناگهانی بدتر شود یا منجر به آسیب دائمی به کبد شود. کلیه ها. آینده اگر با فرد مسموم ناخودآگاهی سر و کار دارید که بسته های دارو را خورده است، آرام باشید و او را وادار به استفراغ نکنید، بسته های دارو را به بیمارستان ببرید.

با توجه به پیام معاونت فرآورده های غذایی و دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توجه داشته باشید که القای استفراغ در صورت مسمومیت فقط با توصیه پزشک انجام شود. بالاخره این عمل در صورت مسمومیت دارویی باعث بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

در اغلب موارد مسمومیت دارویی تصادفی یا عمدی، در اسرع وقت با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید تا از نحوه انجام اولین اقدامات مطلع شوید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا