چگونه مصرف آب خانگی را کم کنیم؟

کشور ما در منطقه ای خشک در خاورمیانه جای گرفته و از این جهت بیش از سایر نقاط دنیا در معرض خشکسالی قرار دارد. برای مقابله با بحران جهانی کمبود آب، بهترین راه صرفه جویی است. روش های مختلفی برای کنترل مصرف آب مطرح شده که ما در این مقاله قصد داریم 6 روش مهم برای صرفه جویی را بررسی کنیم. ما در سورپرایز همراهی کنید.

10 روش صرفه جویی در مصرف آب | تحقیق در مورد صرفه جویی در مصرف آب کلاس پنجم | چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم علوم دوم ابتدایی

  1. از باز بودن دائمی آب هنگام شست و شو جلوگیری کنید

هرگز اجازه ندهید که شیر آب به صورت تمام وقت هنگام حمام کردن، شستن ظرف ها، شست و شوی دست ها و نوشیدن آب باز بماند. بدین منظور با برای مصرف شخصی علاوه بر این که گزینه مطمئن تری از لحاظ سلامت آب نسبت به آب شهری محسوب می شود، می تواند به کاهش مصرف نیز کمک کند. توجه به این نکته که به هنگام استحمام در حدود 2 گالن آب در دقیقه آب مصرف می شود، اهمیت صرفه جویی در شست و شو را بیش از پیش نشان می دهد.

  1. جریان آب را به هنگام استحمام کاهش دهید

حمام بیشترین جایی است که مصرف آب را افزایش می دهد. با تصمیم های هوشمندانه خود در حین استحمام می توانید به میزان قابل توجهی مصرف آب را کاهش دهید. بسیاری از افراد پیش از شروع حمام، شیر آب را باز می گذارند تا آب به اندازه کافی گرم شود. در چنین شرایطی می توانید با قرار دادن سطلی در زیر شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.

در حین حمام کردن، می توانید از دوش های کم مصرف استفاده کنید و با کاهش زمان استحمام، علاوه بر کاهش مصرف آب، هزینه قبض خود را نیز کاهش دهید. فراموش نکنید که در حین اصلاح سر و صورت شیر آب را ببندید. همچنین با مقایسه با هزینه قبض آب پرداختی در ابتدای هر ماه نیز شما را به استفاده از آب های معدنی حتی برای استحمام نیز متمایل می کند.

  1. از تنظیم کننده برای کنترل جریان آب سیفون استفاده کنید

برخی از سیفون ها به مرور زمان مستهلک می شوند و علاوه بر کاهش عملکرد گذشته، نشتی پیدا می کنند. همانند استفاده از که باعث کاهش مصرف می شود، نصب تنظیم کننده می توانید به میزان قابل توجهی جلوی مصرف بیهوده آب را از طریق سیفون توالت بگیرید. همچنین با بررسی و جلوگیری از نشتی سرویس بهداشتی، از هدر رفت آب جلوگیری خواهد شد.

  1. فرایند آبیاری گیاهان را هوشمند کنید

قبل از باغبانی در باغچه های خانگی، گیاهانی را انتخاب کنید که تا جایی که ممکن است با شرایط بومی منطقه زندگی شما مطابقت داشته باشند. به علاوه با انتخاب گیاهانی که نسبت به هوای خشک تاب آوری بیشتری دارند، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

برای حفظ رطوبت خاک می توانید از مالچ استفاده کنید. مالچ به حفظ رطوبت خاک کمک می کند و با تجزیه آن، باعث می شود آب بیشتری جذب شود. تنظیم زمان آبیاری نیز می تواند کمک زیادی به کاهش مصرف آب کند. آبیاری صبحگاهی، آب خنک تری را به گیاهان می رساند که با تبخیر دیرتری همراه است.

  1. صرفه جویی در مصرف آب هنگام پخت و پز

شیر های آب آشپزخانه حدود 5 گالن در دقیقه آب را از خود عبور می دهند. برای همین بهتر است از باز بودن بیهوده شیر آب در هنگام پخت و پز غذا و شست و شوی میوه و سبزی جلوگیری شود. بهتر است قبل از زیر آب گرفتن سبزیجات، ابتدا با برس به خوبی آن ها را تمیز کنید. می توانید از یک سبد نیز برای آب کشی میوه استفاده کنید.

آب اضافی باقی مانده را که برای بخار پز کردن و یا پختن انواع و اقسام مواد غذایی استفاده می شود، دور نریزید. این آب گزینه مناسبی برای آبیاری گیاهان محسوب می شود. بهتر است برای یخ زدایی از موادی چون گوشت منجمد شده، از قبل برنامه ریزی کنید و آب جوش را برای این کار مصرف نکنید.

  1. مصرف آب در ماشین لباس شویی را بهینه کنید

قبل از این که ماشین لباس شویی پر شود، آن را روشن نکنید. ماشین لباس شویی آب زیادی مصرف می کند که این امر به حجم لباسی که برای شست و شو مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی ندارد. پس، از حداکثر حجمی که ماشین لباس شویی توان شست و شمصرف آب از جمله موضوعاتی است که همواره راجع به آن بحث شده و راهکارهایی برای صرفه جویی در آن، ارائه شده است. امروزه با توجه به کاهش منابع آب، باید بیشتر به این موضوع اهمیت داد

مصرف آب از جمله موضوعاتی است که همواره راجع به آن بحث شده و راهکارهایی برای صرفه جویی در آن، ارائه شده است. امروزه با توجه به کاهش منابع آب، باید بیشتر به این موضوع اهمیت داد و سعی کرد که میزان مصرف آب را به حداقل میزان ممکن برسانیم.

در این مطلب سعی کردیم تا با ارائه راهکارهایی ساده، سعی کنیم تغییر را در زندگی شخصی خود ایجاد کنیم تا قدمی هر چند کوچک برای جلوگیری از بحران کم آبی و صرفه جویی در مصرف آب، برداریم. اگر هر فرد از زندگی و روزمرگی‌های خود شروع کند، رفته رفته تبدیل به یک فرهنگ و رفتار همگانی شده و نتیجه بسیار خوب و موثری را به دنبال خواهد داشت.

برخی از مهمترین راهکارها برای صرفه جویی در مصرف آب

۱) هنگام لیف زدن یا شامپو زدن در حمام، شیر آب را ببندید.

۲) سعی کنید زمان دوش گرفتن خود را به کمتر از ۵ دقیقه برسانید.

۳) اگر فشار دوش زیاد است، سر دوش را عوض کنید تا فشار آب کاهش یابد.

۴) شیر آب را برای خنک شدن آن، باز نگذارید.

۵) برای باز شدن یخ مواد غذایی، آنها را زودتر از یخچال بیرون بیاورید تا از آب برای این کار استفاده نکنید.

۶) هنگام شستن میوه و سبزیجات، ابتدا آنها را در یک ظرف خیس کنید و سپس آنها را آبکشی کنید تا آب کمتری مصرف شود.

۷) آب باقیمانده از شستن میوه و سبزیجات را می‌توانید برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

۸) دائما شیرها و اتصالات قسمت‌های مختلف خانه را چک کنید و مطمئن شوید که نشتی ندارند و چکه نمی‌کنند.

۹) هنگام شستن دست و صورت، مسواک زدن، وضو گرفتن و… شیر آب را ببندید.

۱۰) از گیاهان و گل‌هایی استفاده کنید که در برابر کم آبی مقاوم هستند.

۱۱) برای آبیاری گیاهان، از آب آشامیدنی استفاده نکنید.

۱۲) لازم‌ نیست برای شستن ماشین، حیاط، فرش و… از آب آشامیدنی استفاده کنید.

۱۳) از حداکثر ظرفیت ماشین لباس شویی برای شستن لباس‌هایتان استفاده کنید تا تعداد دفعات روشن کردن ماشین لباس شویی، کاهش یابد.

۱۴) از روش آبیاری قطره‌ای برای آبیاری‌های خود استفاده کنید.

۱۵) لوله‌های آب و مخازن را حدالامکان عایق بندی کنید.

۱۶) پوشال‌های کولر را سر وقت تعویض کنید.

۱۷) برای انجام کارهایی چون نقاشی منزل، بازسازی خانه و… از آب آشامیدنی استفاده نکنید.

۱۸) وسایلی که از آب استفاده می‌کنند و قدیمی شده اند، مانند لباس شویی را تا جایی که ممکن است تعویض کنید تا انرژی و آب کمتری مصرف کنند.

۱۹) اگر گزینه Eco را روی ماشین ظرفشویی خود دارید، حتما از آن استفاده کنید تا میزان آب کمتری مصرف کنند.

۲۰) اگر برای چند روز خانه را ترک می‌کنید (مثلا هنگام سفر رفتن) حتما قبل از خروج، فلکه آب را ببندید تا در صورت بروز نشتی یا بروز هر گونه حادثه‌ای، آب هدر نرود.

۲۱) مشکلات کنتور آب یا هر گونه مشکلی که منجر به هدر رفتن آب می‌شود را به واحد ارتباط مردمی سازمان آب، اطلاع دهید.

حتما چند وقت یک‌بار در روزنامه، فضای مجازی، اخبار و… چشم‌تان به یک متن صرفه جویی در مصرف آب می‌افتد ولی واقعا چقدر این جمله توجه‌تان را جلب می‌کند؟ احتمالا جمله‌ها یا عبارت‌هایی که درمورد صرفه جویی در مصرف آب نوشته می‌شوند می‌توانند مثل یک تلنگر عمل کنند و ذهن ما را کمی به خودشان مشغول کنند ولی بیشتر مواقع موقتی هستند. ما زمانی می‌توانیم قدم درستی در این مسیر برداریم که سبک زندگی‌مان را کمی تغییر دهیم و به سمت مصرف درست و اصولی آب برویم.

می‌خواهید بدانید تغییر سبک زندگی چطور می‌تواند به کم‌تر مصرف کردن آب کمک کند؟ پس در این مقاله در مورد صرفه جویی در مصرف آب با ما همراه شوید.

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

زمین روزبه‌روز درحال گرم‌تر شدن است و ما هم از قضای روزگار در یک کشور کم‌آب با بارش سالیانه‌ی خیلی کمتر از متوسط جهانی زندگی می‌کنیم؛ جمعیت روبه‌رشدی داریم و تا دلتان بخواهد در صنعت و کشاورزی آب هدر می‌دهیم. تمام این‌ها مثل یک زنجیره‌ی به‌هم پیوسته ما را به سمت خشکسالی و بی‌آبی می‌برند.

اشتباه نکنید! ما نمی‌خواهیم آیه‌ یاس بخوانیم بلکه قرار است در این مقاله در مورد صرفه جویی در مصرف آب توضیح دهیم و راهکارهای ساده‌ای پیشنهاد کنیم. راهکارهایی که به‌راحتی می‌توانیم در منزل به‌کار ببندیم و سالیانه تا چندین هزار لیتر در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

مصرف بی‌رویه‌ی آب در خیلی از فعالیت‌های روزمره

فعالیت‌هایی را به‌صورت روزانه یا هفتگی انجام می‌دهیم و اگر حواس‌مان را جمع نباشد احتمالا در همین شستشوی روزانه مقدار زیادی آب هدر می‌دهیم:

  • شستن ظروف
  • حمام کردن و مسواک زدن
  • شستن لباس‌ها
  • آب دادن به گل و گیاه
  • تمیز کردن راه پله‌ها، حیاط، بالکن و…

در ادامه نکاتی را توضیح خواهیم داد تا نه‌تنها از مصرف بیش ازحد آب برای انجام فعالیت‌های بالا جلوگیری شود، بلکه تا اندازه‌ی زیادی هم بتوانید در مصرف آب صرفه جویی کنید.

نکته‌های ساده اما هوشمندانه و کاربردی برای صرفه جویی در مصرف آب

  1. سردوش‌های قدیمی داخل حمام را با یک سردوش کاهنده‌ی مصرف عوض کنید. سردوش‌های پودرکننده هم می‌توانند به کارتان بیایند و تاحد زیادی مصرف آب را کاهش دهند.
  2. زمان دوش گرفتن‌تان را تاجایی که می‌توانید کم کنید. لازم نیست یک‌باره این کار را بکنید؛ کافی است هر بار یکی دو دقیقه زودتر دوش آب را ببندید و این زمان را به‌مرور بیشتر و بیشتر کنید. اگر فقط ۵ دقیقه از زمان دوش گرفتن‌تان کم کنید تا ۴۰۰۰ لیتر آب در ماه صرفه جویی خواهید کرد. چه چیزی از این بهتر؟
  3. هنگام زدن لیف و شامپو شیر آب را ببندید.
  4.  هنگام مسواک زدن آب را کامل ببندید و سعی کنید از یک لیوان آب استفاده کنید.
  5. برای آبیاری گل و گیاه می‌توانید ابتکار زیادی به‌خرج دهید تا مصرف آب‌تان به حداقل برسد. استفاده از آبیاری قطره‌ای یکی از راه‌های موثر و راحت است. ازطرفی می‌توانید از آب خاکستری یا همان فاضلابی که درخانه تولید می‌شود، برای آبیاری گلدان‌ها و گیاهان‌تان استفاده کنید. آب خاکستری شامل فاضلاب دستشویی نمی‌شود ولی مثلا می‌توانید آبی که از شستشوی سبزیجات، میوه‌ها، لباس‌ها و… اضافی آمده را ذخیره کنید و بعدا برای آبیاری گیاهان مورد استفاده قرار دهید.
  6. باغچه و گلدان‌ها را صبح زود یا هنگام غروب آبیاری کنید. دراین‌صورت آب کم‌تر و دیرتر تبخیر می‌شود و گیاهان سیراب‌تر می‌شوند.
  7. اگر در منطقه‌ی خشک و کم‌آبی زندگی می‌کنید از کاشتن گیاهانی که به آب زیاد احتیاج دارند خودداری کنید. درعوض می‌توانید درختان یا بوته‌هایی سازگار با آب کم در باغچه‌ها بکارید.
دکمه بازگشت به بالا