استان ها

کاشت یک میلیارد درخت ظرفیت نهالستان‌ها را به ۱۰۰ درصد رساند

به گزارش خبرگزاری خبر روزانه استان سمنان ،محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با حضور در نهالستان شهید عموزاده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: مسیر اجرای این طرح راهی بی‌بازگشت است، چون مطالبه مردمی و حاکمیتی است.
وی با اشاره به اقلیم کشور افزود: متوسط بارندگی و طبیعت خشک و نیمه خشک ایران، لزوم اجرای چنین طرحی را دو چندان می‌کند، به طوری که مجریان طرح با کشت گونه‌های سازگار با مناطق مختلف کشور و مقاوم به کم‌آبی، با ایجاد فضای سبز از منابع موجود، به نفع طبیعت بیشترین بهره را به وجود می‌آورند.
نیکبخت با یادآوری وضعیت قبلی نهالستان‌های کشور گفت: پیش از این اغلب نهالستان‌ها تعطیل و متروکه بود و از ۳۰ درصد ظرفیت موجود استفاده می‌شد که با اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در حال حاضر ۱۰۰ درصد ظرفیت نهالستان‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی در ادامه تصریح کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از جمله طرح جامع آبخیزداری و طرح‌های کوچک تأمین آب، به نوعی مکمل و پشتوانه‌ی طرح کاشت یک میلیارد درخت است که باید در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی نسبت به تأمین اعتبار آن توجه بیشتری شود. بنابراین در کنار نگاه بزرگ به طرح کاشت یک میلیارد درخت، به آبخیزداری و آبخوان‌داری به عنوان نگهدار و پشتیبان ایجاد فضای سبز هم باید نگاه جامع داشت.
وی اقتصادی بودن را یکی از عوامل جذب مشارکت مردمی در اجرای طرح برشمرد و گفت: هم در تولید نهال و هم کاشت و برداشت باید این طرح برای مردم سودآور باشد.
وزیر جهاد کشاورزی بر مشارکت فعال سازمان بسیج مردمی در ادامه اجرای طرح تاکید کرد و به کارگیری توان نهاده‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، شرکت‌ها و مؤسسات زیر مجموعه وزارت را خواستار شد.
لازم است بدانید در این بازدید مهندس سید حسن میرعماد مدیر کل حوزه ریاست، بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مهندس محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان و جعفرمرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان وزیر جهاد کشاورزی را در این بازدید همراهی کردند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان(سبزاندیشان), [18.04.24 19:50]
طرح آبخیز تا جالیز بزرگترین طرح وزارت جهاد کشاورزی از نظر حجم اعتبار و سطح زیر پوشش کشوری است
محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در قالب سفر دوم رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان سمنان، وارد شهرستان سمنان جهت بازدید از نهالستان شهید عموزاده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان شد.
محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: قراردادهای آبخیزداری و احیای قنوات ، طرح آبخیز تا جالیز بزرگترین طرح وزارت جهاد کشاورزی از نظر حجم اعتبار و سطح زیر پوشش کشوری است که دغدغه‌ها در خصوص آبخیزداری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در موضوع آب را برطرف می‌کند.
مقام عالی وزارت گفت: با توجه به برخی پیشرفت‌ها در اجرای این طرح ملی و لزوم تخصیص اعتبارات پیشنهادهایی مبنی بر اختصاص اعتبار از ردیف‌های تملکی در منابع عمرانی کشور کرده‌ایم تا در اجرای پروژه‌های مرتبط با قنات و آبخیزداری استفاده شود لذا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز می‌خواهیم حامی ما در اجرای این پروژه بزرگ ملی باشند.
وی با تأکید بر لزوم مشارکت مردمی در اجرای بهینه طرح، یادآور شد: این طرح از موضوعات اساسی و مهم برای آب و خاک کشور است که به خصوص در مراحل اجرایی و عملیاتی آن نیازمند حضور پرشور و مشارکت بالای مردمی هستیم تا اجرایی موفق از این الگو را در توسعه پایدار کشاورزی کشور شاهد باشیم.
وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: در دو موضوع آب و خاک عقب‌ماندگی زیادی در عرصه‌های اجرایی داریم؛ اگر در هر مقوله‌ای از حوزه‌های آبخیزداری ورود کنیم موضوع تولید آب و جلوگیری از فرسایش خاک مطرح است، بنابراین با هزینه‌کرد در حوزه آبخیزداری، می‌توان ۵۰۰ مترمکعب در سال آب ذخیره کرد که کاری مناسب در جهت تامین آب برای تولید است.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با عنایت به این که شاهد اجرای گسترده و هماهنگ طرح در سطح کشور و همه استان‌ها خواهیم بود، برپایی نشست‌های مستمر ضروری است، در خصوص تخصیص اعتبار نیز اقدامات لازم انجام شده و موانع نیز قطعا برطرف خواهد شد لذا انتظار داریم با جدیت و قاطعیت مرحله به مرحله طرح پیگیری و عملیاتی شود.
وی در پایان با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به موضوع آب، گفت: با توجه به عنایت ویژه مقام معظم رهبری در موضوع آب، در تلاش هستیم پس از تایید رییس‌جمهور در خصوص منابع و اجرا، همه مطالبات را محقق و به سرانجام برسانیم .
لازم است بدانید در این بازدید مهندس سید حسن میرعماد مدیر کل حوزه ریاست، بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مهندس محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان و جعفرمرادی حقیقی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان وزیر جهاد کشاورزی را در این بازدید همراهی کردند .

۴۶

دکمه بازگشت به بالا