کرونا ۱۰ درصد اقتصاد ترکیه را بلعید!

رشد اقتصادی ترکیه به پایین ترین سطح دو ساله رسیده است.

در سه ماهه دوم سال جاری ، اقتصاد ترکیه 9.9 درصد کاهش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.5 درصد کاهش نشان می دهد ، اما 1.9 درصد بیشتر از پیش بینی اقتصاددانان است. این رشد اقتصادی ، که ضعیف ترین رشد فصلی در ترکیه از سه ماهه اول سال 2019 است ، بیشترین تأثیر را در کاهش رشد هزینه های خانوار با 8.6 درصد منفی داشته است. از سوی دیگر ، سرمایه گذاری ثابت ثابت 6.1 درصد و هزینه های دولت 0.8 درصد رشد داشته است.

تجارت خارجی ترکیه ، مانند بسیاری از کشورهای دیگر ، از شیوع تاج رنج می برد: صادرات 35.3٪ ، واردات – 6.3٪ کاهش یافته است. رشد اقتصادی ماهانه در ماه ژوئن منفی بود – 11 درصد.

پیش بینی می شود رشد در سه ماهه سوم 12.2 درصد منفی و در سه ماهه چهارم 3.1 درصد منفی باشد. سال آینده ، با بازگشت تدریجی فعالیت اقتصادی به سطح دکترین ، اقتصاد ترکیه 4.5 درصد رشد خواهد کرد.

پیش از شیوع تاج ، دولت ترکیه پیش بینی کرده بود که تا پایان امسال رشد 5 درصدی داشته باشد. آخرین باری که اقتصاد ترکیه سالانه رشد منفی را تجربه کرده بود در سال 2009 بود که 4.7 درصد کاهش یافت. بین سال های 2010 و 2018 ، ترکیه با سرعت متوسط ​​رشد سالانه بیش از 5 درصد ، یکی از سریع ترین کشورهای در حال رشد در جهان بود. با این حال ، در سال 2018 ، بحران ارزی ترکیه این رشد را متوقف کرد و تاج تاج بر مشکلات اقتصادی افزود.

در ماه های اخیر تورم حدود 12 درصد متغیر بوده است ، اما پیش بینی می شود تا پایان سال به 10.2 درصد و در پایان سال آینده به 9.9 درصد کاهش یابد. بعلاوه ، نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی احتمالاً بیش از سه درصد خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا