کم‌خوابی چه بر سر سلامتی شما می‌آورد؟

: فتاب‌‌نیوز:

در اینجا جدی ترین هشدارها در مورد بی خوابی و بی خوابی آمده است:

کاهش خلق و خو و افسردگی: با گذشت زمان ، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث علائم افسردگی می شود. این بررسی نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب بیشتر احتمال دارد که کمتر از 6 ساعت در روز بخوابند. بی خوابی اغلب یکی از اولین علائم افسردگی است. بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند ، به این معنی که کمبود خواب علائم افسردگی را بدتر می کند و خواب رفتن را دشوارتر می کند. از طرف دیگر ، درمان مشکلات خواب مانند کمبود خواب به بهبود افسردگی و علائم آن کمک می کند و بالعکس.

اختلالات شناختی: می توان گفت کمبود خواب بر توانایی تفکر و یادگیری شما تأثیر می گذارد و همچنین باعث هوشیاری ، تمرکز ، استدلال و توانایی حل مشکلات می شود. این بثورات به شما کمک می کند برداشت ها و اطلاعات جدید را در هارد دیسک مغز خود ذخیره کنید. چرخه خواب نقش مهمی در بهبود حافظه دارد.

پیری زودرس: اگرچه مردان با افزایش سن و کاهش سطح تستوسترون علائم پیری را به ویژه روی پوست نشان می دهند ، کمبود خواب می تواند همان اثر را داشته باشد ، منجر به تیرگی پوست و چین و چروک های زودرس شود. . بدون خواب ، کورتیزول یا هورمون استرس بیشتر ترشح می شود و در مقادیر بیشتری می تواند کلاژن پوست را تجزیه کرده و خاصیت ارتجاعی و لطافت پوست را از بین ببرد.

افزایش وزن: علم ثابت کرده است که ساعات کوتاه خواب بر وزن ، اندازه دور کمر و شکم تأثیر می گذارد. بی خوابی و بی خوابی مغز را به مصرف غذای بیشتر ترغیب می کند و همچنین متابولیسم را کاهش می دهد. گرلین گرسنگی را تحریک می کند و لپتین غربال مغز می فرستد و اشتها را فرو می نشاند. کاهش زمان خواب باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شود. کمبود خواب نه تنها باعث اشتها می شود بلکه میل به خوردن غذاهای چرب و شیرین را نیز افزایش می دهد.

خطر بیماری های مزمن: اختلالات خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهد:

بیماری قلبی
حمله قلبی
نارسایی قلبی
بی نظمی ریتم قلب
فشار خون بالا
سکته
دیابت شیرین

مشکلات دستگاه گوارش: از هر 250 آمریکایی یک نفر مبتلا به التهاب روده است و اختلالات خواب نیز علائم بیماری را تشدید می کند. اگر بی خوابی ادامه یابد ، سندرم روده التهابی شدیدتر می شود – 10-15 درصد آمریکایی ها بی خوابی را تجربه می کنند. همچنین لازم به ذکر است که افراد مبتلا به کرون در مقایسه با افراد عادی ، در هنگام خواب دو برابر بیشتر دچار این سندرم می شوند.

منبع: activebeat

دکمه بازگشت به بالا