فرق لوگوتایپ و تایپوگرافی

اهمیت استفاده از تایپوگرافی در طراحی لوگو

طراحی لوگو در اصفهان دو مفهوم بسیار مرتبط و در عین حال مجزا از هم می‌باشند. با یک نگاه ساده بدون هیچگونه اطلاعات پیش زمینه ای شما متوجه خواهید شد که لوگوتایپ در واقع همان استفاده از تایپوگرافی در طراحی یک لوگوی سازمانی است. لوگو برای هر سازمانی به منزله هویت و شناسنامه آن سازمان محسوب می‌شود. در نتیجه طراحی این عنصر مهم از هویت بصری برای هر کسب و کاری اهمیت ویژه ای دارد.

موضوع طراحی به قدری حائز اهمیت است که می‌تواند در دراز مدت یک مولفه‌ی مهم در سودآوری باشد. مخاطبین یک برند آن را با لوگو و نام و نشان تجاری آن به خاطر می‌سپارند. ماندگار شدن لوگو در ذهن مخاطب، آنها را تبدیل به کاربر همیشگی یک سازمان خواهد کرد. استفاده از تایپوگرافی در لوگو یک سبک بسیار محبوب و تاثیرگذار خواهد بود.

چه تفاوت هایی در طراحی لوگوتایپ و تایپوگرافی دیده میشود؟

ساخت تیزر: با وجود اینکه این دو مفهوم بسیار با یکدیگر در ارتباط هستند اما به لحاظ دامنه با یکدیگر تفاوت هایی هم دارند. لوگو در یک معرفی ساده به معنی نام و نشان تجاری است. درحالیکه تایپوگرافی یک مفهوم هنری است که از به کار بستن دو عنصر نوشتار و تصویر حاصل می‌شود. در مفهوم لوگوتایپ ما به دنبال یک مفهوم سازمانی و تجاری هستیم در صورتی که تایپوگرافی در واقع هنر به کار بستن عناصر نوشته و تصویر با یکدیگر است.

تایپوگرافی به لحاظ دامنه دارای مفهومی جامع تر از لوگوتایپ می‌باشد و در حوزه های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد. درحالیکه مفهوم لوگوتایپ در واقع خود در یکی از حوزه های تایپوگرافی جای می‌گیرد و دامنه جهان شمول تری نسبت به تایپوگرافی ندارد. در لوگوتایپ طراح از خلاقیت موجود در تایپوگرافی بهره برده است. بین دو موضوع و تایپوگرافی، تایپوگرافی توانسته است در طراحی لوگوتایپ از هنر چیدن تایپ برای رسیدن به یک مفهوم تصویری از لوگو برسد.‌ همچنین تایپوگرافی به عنوان یکی از شاخه های طراحی گرافیک توانسته است لوگو را طراحی کند تا از طریق آن بتواند نام موسسه یا حروف مهم یک سازمان را در خود جای دهد

چه تفاوتی بین لوگو تایپ و لوگو تصویری چیست  ؟

در تفاوت لوگو تایپ و لوگو تصویری وقتی مشتری ها بخواهد برای کسب و کارشان لوگو طراحی کنید  ، اول از همه باید با این صحبت شروع  شود که به چه نوع لوگویی نیاز دارید . “لوگو ” اغلب از یک  لوگو تایپ (متن ) و یک علامت تجاری ساخته می شود . اما ممکن است فردی به یکی از آن یا هر دو را بخواهد با هم ترکیب کند .

یک لوگو تایپ مخفف کلمات یا نام تجاری است که به روشی سفارشی طراحی شده است.

لوگوتایپ نوعی از است که در خیلی از برندهای بزرگ مثل شرکت IBM نیز میبینیم که از آن استفاده شده است . انتخاب لوگو تایپ باید با فکر زیادی انجام گیرد زیرا برای همه کسب و کارها مناسب نیست  . در این مقاله به مفهوم لوگوتایپ،

لوگوتایپ شامل نام کامل یک کمپانی است که نوشتار آن به شیوه‌ای خلاقانه و منحصربه‌فرد طراحی شده است. این نوع از لوگو با دانش و مهارت در هنر نوشتن و ایجاد فونتی انحصاری و مرتبط با فضای برند مورد نظر، یا با استفاده از شکل و حروف به صورت انتزاعی طراحی شده است. در این سبک لوگو، نام برند به صورت کامل نوشته می‌شود.

لزوماً برای ایجاد یک لوگو  خوب نیازی به استفاده از  نماد نیست و باید یک  ایده پشت لوگوها باشد تا  هنگامی که به درستی انتخاب  شود ، فقط استفاده از تایپوگرافی برای ایجاد یک لوگو  می تواند یک سلاح تجاری بسیار موثر باشد. آنچه به طور معمول اتفاق می افتد این است که این شکل از لوگو باید  از نوع خاص و یک ظاهر طراحی شده فونت  استفاده  کند ، که به یک نام تجاری مرتبط می شود.

سیبی که یک “بایت” خارج از آن وجود دارد ، نشان ورود شرکت اپل است.

علامت تجاری   یا “نماد” به طور کلی حاوی نام شرکت نیست – به طور خلاصه تری آن شرکت را نشان می دهد. ممکن است همیشه در کنار لوگو تایپ نشود و ممکن است چند نوع علامت در سیستم هویت سازمانی وجود داشته باشد که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این قوانین در یک سند استفاده از مارک نوشته شده است.

لوگومارک ها می توانند بسیار مفید باشند ، زیرا می توانند هویت برند را افزایش دهند. این می تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا مشخص کنند تجارت شما چیست ، به خصوص اگر نشان ورود به سیستم شما یک تصویر است ، مانند داشتن دوربین برای یک عکاس.

لوگو تصویری :

هنگامی که از یک نماد در طراحی لوگو استفاده میکینم که بیننده تصویری را از نماد آن کسب و کار مشاهده می کند . لوگوهای تصویری معمولا برای شرکت ها ، سازمان ها و ارگانها استفاده می شوند . در واقع لوگو های تصویری به شکل نماد  به موضوع کسب و کار  اشاره میکنند و یا مفاهیم خاصی را به همراه دارند مانند لوگو شرکت اپل که پشت آن داستانی است .
بهترین مزیت این لوگو این است که شکل آن به صورت واضح در چشم بیننده نقش میبندد حتی اگر زبان های بیننده و  با شرکت سازنده  متفاوت باشند .
لازم به ذکر است در این نوع لوگو و در صورت لزوم نام برند بصورت “فونت آماده” در کنار تصویر درج می شود .

انتخاب لوگو تایپ یا لوگو تصویری  ؟

چگونه تصمیم بگیریم که آیا به لوگو تایپ و یا لوگو تصویری  نیاز دارید؟ این بستگی به نحوه استفاده از لوگو  و بخش تجاری شما دارد. طراحی یک علامت تجاری می تواند هزینه قابل توجهی به روند توسعه نام تجاری شما بیفزاید ، بنابراین بودجه نیز می تواند یک عامل باشد. برخی از مشاغل جدید ساده که شروع به کار  می کنند می توانند با لوگو تایپ شروع کنند و پس از رشد کسب و کار گسترده تر شدن  ، لوگو تصویری داشته باشند  می کنند.

برای همه آرم ها مهم است که در هر سطح بزرگنمایی / مقیاس به همان اندازه قابل خواندن باشند. ممکن است شما یک بیلبورد غول پیکر خریداری کنید یا در بروشور و وب سایت بخواهید لوگو را داشته باشید

دکمه بازگشت به بالا