برای مجتمع های خدماتی و رفاهی چه تابلوهایی مورد نیاز است؟
تابلوهای راهنما یکی از مورد نیازترین علائم در ساختمانهای اداری، سازمان ها، بیمارستان ها و … هستند.در ساختمانهای اداری که ممکن است در هر طبقه یک شرکت خاص وجود داشته باشد وجود یک تابلوی راهنمای طبقات مناسب میتواند افرادی که وارد ساختمان شدهاند را به درستی راهنمایی کند تا مسیر خود را بیابند. علاوه بر آن ممکن است کل طبقات یک ساختمان متعلق به یک شرکت باشد و در هر طبقه بخشی از نیروهای شرکت قرار گرفته باشند. به این ترتیب با یک تابلو راهنمای مناسب میتوان افرادی که به تازگی به ساختمان مراجعه کردهاند را به درستی راهنمایی کرد.
داخل ادارات علاوه بر تابلو طبقات، تابلو راهنمای ساختمان و …، تابلو سردر هم استفاده میشه که بر اساس سلیقه خودتون و کسب و کاری که دارید، میتونید مناسبترین گزینه به عنوان رو انتخاب کنید و سفارش بدید.یک نمونه تابلو راهنمای طبقات که تیم رنگین رسانه قادر به ساخت اون هست.
این تابلوها در دانشگاهها، مدارس، سازمانها، شرکتهای بیمه، ساختمان مرکزی بانکها و … نیز بسیار مورد نیاز هستند. در هر یک از این ادارات روزانه افراد زیادی تردد میکنند و اگر تابلوهای راهنمای طبقات وجود نداشته باشند و هر فرد بخواهد برای مسیریابی از کارمندان سوال بپرسد عملا کار اداره مختل خواهد شد.بنابراین لازم است که در ساختمانهای پر رفت و آمد نظیر ادارات همواره از تابلو راهنمای طبقات استفاده شود تا در وقت و انرژی صرفه جویی گردد. علاوه بر آن نصب این تابلوها در راهروها و ورودی اداره شکل زیبا و شکیلی به ظاهر آن میبخشد.
تابلوی راهنمای طبقات آسانسور برای مشخص کردن طبقات و اتاقهای هر طبقه از یک ساختمان هست که باعث رفع سردرگمی مراجعین میشه. این تابلوها میتونن از جنبههای مختلف به چند دسته تقسیم بشن که در بخشهای دیگری از این مقاله به اونها پرداخته شد.تابلو راهنمای مسیر نوع دیگری از تابلو راهنمای طبقات است که میتواند به صورت ادامه دار در داخل راهروها و کنار ورودیها نصب شود و افراد را بیشتر راهنمایی کند. اگر راهروهای شرکت شما پیچ در پیچ هستند و ممکن است شخصی که تازه وارد شرکت شده سردرگم شود بهتر است از این نوع تابلوها استفاده نمایید.
هدف نصب تابلو راهنمای طبقات بیمارستان این است که افراد را نسبت به سوالی که دارند، آگاه سازد پس طبیعتا باید از همه جهات دید خوبی داشته باشد، خوانایی متون روی آن ساده باشد، تابلوهای استفاده شده نور داشته باشند تا زمانی که بیمارستان تاریک است نیز دیده شود، از رنگهایی استفاده شود که قابلیت خوانایی ضوابط احداث مجتمع خدمات رفاهی بین راهی و جایگاه سوخت در حاشیه راههای برون شهری
جدول مساحتهای مجتمع خدمات رفاهی
جدول کلی حداقل مساحت مورد نیاز درجه های مختلف مجتمع خدمات رفاهی (مترمربع) | ||||||
آیتم | با محوریت جایگاه سوخت | حداقل درجه ۴ | درجه۴ | درجه۳ | درجه۲ | درجه۱ |
مساحت مورد نیاز برای تخصیص زمین (متر مربع) | ۶۰۰۰ | ۱۰۰۰۰ | ۲۱۰۰۰ | ۳۱۰۰۰ | ۴۳۰۰۰ | ۶۵۰۰۰ |
مشاهده ریز مساحت فضاهای مورد نیاز طراحی نقشه سایت پلان روی کلیک کنید.
- نکات تجربی در خصوص جانمایی و انتخاب زمین درحاشیه راه جهت احداث مجتمع خدمات رفاهی بین راهی
– برابر نشریه ۴۱۵ حداقل ۸۰۰ متر از دوربرگردانها و تقاطع ها رسمی و دارای ترافیک فاصله داشته باشد.
– احداث مجتمع خدمات رفاهی در بین دوباند برابر دستور العمل اجرایی قانونی ایمنی و حریم راه ممنوع می باشد
– حتی الامکان به جهت تسریع در صدور مجوز و اخذ پاسخ مثبت استعلامات زمین سند دار انتخاب شود .
– به حداقل متراژ های زمین جهت مجتمع برابر جدول فوق دقت شود.
– مکانی را انتخاب کنید که به شبکه برق ، آب ،گاز و مخابرات نزدیک باشد تا در کاهش هزینه ها در زمان ساخت و بهره برداری به شما کمک شود .
با عنایت به اصلاحیه ۱۳۹۸.۲.۱۴ به فواصل قبل و بعد مجتمع ها برابر ادامه مطالب دقت شود.
– انتخاب مشاور مناسب جهت طراحی نقشه های مجتمع خدمات رفاهی و راههای ورودی و خروجی
فواصل مجتمع های خدمات رفاهی :
برابر ابلاغ اصلاحیه طرح جامع خدماتی رفاهی بین راهی مورخه ۱۳۹۸.۲.۱۴ : در صورت موافقت اصولی های جدید برای سرمایه گذاران مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی و تیر پارکها ، با هر درجه و محوریت ،رعایت فاصله با مجوزهای قبلی صادره در قبل و بعد از محل مورد درخواست به شرح ذیل الزامی است.
-
- در آزادراهها جداقل ۲۰ کیلومتر در همان سمت مورد درخواست.
- در بزرگراهها حداقل ۳۰ کیلومتر در همان سمت مورد درخواست.
- در راههای اصلی و فرعی حداقل ۴۰ کیلومتر در همان سمت مورد درخواست و ۱۰ کیلومتر در سمت مقابل
برای برآورد لیست قیمت انواع پایه چراغ چه آیتمهایی را باید در نظر گرفت ؟
همانطور که پیش تر عرض شد در برآورد قیمت پایه های روشنایی عوامل زیادی دخیل هستند که در ادامه به صورت تیتر وار به آنها می پردازیم .
نوع سطح مقطع ( لوله ای یا چند وجهی ) :
نوع سطح مقطع پایه چراغ خیابانی قیمت آنها موثرند به صورتیکه اگر از حالت لوله ای استفاده شود از دو جهت باعث کاهش قیمت می شود :
الف ) هزینه خمکاری ندارد
ب ) به علت جوش شدن تکه ها به هم مقدار کمتری از سازه در اورلپ شدن آنها از بین می رود .
نوع پوشش ( گالوانیزه یا رنگ ) :
نوع پوشش پایه ها و سازه نیز از این قاعده مستثنی نیست . گالوانیزه گرم یا غوطه وری در مذاب روی عموماً قیمت و استقامت بالاتری نسبت به رنگ کوره ای و رنگ اپوکسی دارد . درنتیجه استفاده از این نوع پوشش برای پایه ها باعث افزایش قیمت کلی آن خواهد شد .
نوع اتصال قطعات به هم :
در حالت کلی ما در سه حالت قطعات سازه های روشنایی را به هم متصل می کنیم :
الف ) جوشکاری :
در این روش قطعات به وسیله تبدیل یا حالت النگویی از قطر بالاتر به قطر پایین تر جوشکاری می شوند . این حالت بیشتر در مورد پایه های لوله ای اتفاق می افتد .
ب ) فلنچی :
از روش اتصال فلنچی در مواردی استفاده می شود که بخواهیم علاوه بر تضمین ایستایی کمترین لرزش را هم داشته باشیم . اتصال فلنچی نیز به علت هزینه ساخت فلنچ و تعبیه تعداد بالای لچکی به لیست قیمت پایه های روشنایی می افزاید .
دکل VMS
که به عنوان دکل تابلو پیام متغیر یا به طور ساده سازه نگهدارنده تابلو VMS نیز شناخته میشود، نوعی دکل تخصصی است که برای پشتیبانی از تابلوهای پیام متغیر (VMS) که برای کنترل ترافیک استفاده میشوند، طراحی شده است.
تابلوهای پایه VMS تابلوهای الکترونیکی هستند که میتوانند پیامهای مختلفی را نمایش دهند، از جمله:
- شرایط ترافیک (مانند ترافیک، تصادفات، مسدود شدن لاین)
- زمان سفر
- هشدارهای کهربایی
- اطلاعیههای خدمات عمومی
دکلهای VMS معمولاً از فولاد یا آلومینیوم ساخته میشوند و ارتفاع آنها میتوانند از 10 تا 50 فوت (3 تا 15 متر) باشد. آنها برای استحکام و دوام در برابر باد، باران و برف طراحی شدهاند.
دو نوع دکل VMS وجود دارد:
- دکلهای کنتیلور: این دکلها خود ایستا هستند و یک تیرک دارند که از پایه به سمت بیرون امتداد مییابد تا از تابلو VMS پشتیبانی کند.
- دکلهای مهاردار: این دکلها با سیمهای مهار به زمین لنگر انداخته میشوند و یک ساختار مشبک دارند که از تابلو VMS پشتیبانی میکند.
نوع دکل VMS مورد استفاده به اندازه و وزن تابلو VMS و همچنین بار باد در منطقه بستگی دارد.
دکلهای VMS بخش مهمی از زیرساخت مدیریت ترافیک هستند. آنها با ارائه اطلاعات لحظهای به رانندگان در مورد شرایط ترافیک، به بهبود ایمنی و کارایی در جادهها کمک میکنند.
کاربردهای دکل VMS:
- کنترل ترافیک: دکلهای VMS برای نمایش پیامهایی در مورد ترافیک، تصادفات، انسداد جاده و سایر رویدادها که میتوانند بر جریان ترافیک تأثیر بگذارند، استفاده میشوند.
- مدیریت ترافیک: دکلهای VMS میتوانند برای هدایت رانندگان به مسیرهای جایگزین در صورت وجود ترافیک یا انسداد جاده استفاده شوند.
- اطلاعرسانی عمومی: دکلهای VMS میتوانند برای نمایش هشدارهای مربوط به آب و هوا، شرایط اضطراری و سایر اطلاعات مهم به رانندگان استفاده شوند.
مزایای دکل VMS:
- ایمنی: دکلهای VMS به رانندگان کمک میکنند تا از شرایط ترافیک آگاه شوند و تصمیمات رانندگی آگاهانهتری بگیرند.
- کارایی: دکلهای VMS میتوانند به کاهش ترافیک و بهبود زمان سفر کمک کنند.
- انعطافپذیری: دکلهای VMS میتوانند برای نمایش طیف گستردهای از پیامها استفاده شوند.
- قابلیت دید: دکلهای VMS به راحتی قابل مشاهده هستند و میتوانند پیامها را به طور موثر به رانندگان برسانند.
معایب دکل VMS:
- هزینه: دکلهای VMS میتوانند گران باشند.
- نصب: نصب دکلهای VMS میتواند دشوار باشد.
- نگهداری: دکلهای VMS به نگهداری منظم نیاز دارند.
جمعبندی:
دکلهای VMS ابزاری مهم برای کنترل ترافیک و بهبود ایمنی در جادهها هستند. آنها میتوانند برای نمایش اطلاعات لحظهای به رانندگان در مورد شرایط ترافیک، تصادفات، انسداد جاده و سایر رویدادها که میتوانند بر جریان ترافیک تأثیر بگذارند، استفاده شوند.
ساخت تیر برق عراقی
تیر برق عراقی که به نام عمود الکهرباء نیز شناخته میشود، نوعی سازه فلزی است که برای انتقال برق در کشور عراق استفاده میشود. این تیرها در دو نوع مدور و مشبک تولید میشوند و در ارتفاعات 9 و 11 متر به کار میروند.
مراحل ساخت تیر برق عراقی:
- طراحی: در این مرحله، با توجه به نوع تیر برق (مدور یا مشبک)، ارتفاع و ضخامت مورد نظر، نقشههای فنی تیر برق طراحی میشوند.
- برشکاری: ورقهای فولادی با ضخامتهای مختلف، با توجه به نقشههای فنی برش داده میشوند.
- خمکاری: ورقهای برش خورده با استفاده از دستگاههای خمکاری، به شکل مورد نظر خم میشوند.
- جوشکاری: قطعات خم شده با استفاده از دستگاههای جوشکاری به یکدیگر متصل میشوند.
- سوراخکاری: سوراخهای مورد نظر برای عبور کابلها و بستن متعلقات، در تیر برق ایجاد میشوند.
- گالوانیزه: برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، تیر برق در فرآیندی به نام گالوانیزه گرم غوطهور میشود.
- کنترل کیفیت: در این مرحله، تیر برق از نظر کیفیت و مطابقت با استانداردها بررسی میشود.
- بستهبندی و حمل و نقل: تیر برقهای عراقی پس از ساخت، بستهبندی و به محل مورد نظر حمل میشوند.
نکات مهم در ساخت تیر برق عراقی:
- استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا
- دقت در انجام مراحل ساخت
- رعایت استانداردهای مربوطه
- استفاده از تجهیزات مناسب
- انجام تستهای کنترل کیفیت