سخنگوی دولت: کنکور ۱۴۰۴ تغییر نمی‌کند

سخنگوی دولت: کنکور ۱۴۰۴ تغییر نمی‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

 فاطمه مهاجرانی درباره این‌که آیا مصوبه کنکور ۱۴۰۴ تغییر خواهد کرد و دولت ورودی در این زمینه خواهد داشت؟ گفت: مرجع تخصصی در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه‌ای را صادر کردند و مشخص کردند که تکلیف کنکور ۱۴۰۴ قطعی شده و اگر بنا باشد کار کارشناسی انجام شود، برای کنکور ۱۴۰۵ است؛ بنابراین من داوطلبان کنکور را به همان بیانیه ارجاع می‌دهم.

وی تاکید کرد: طبق بیانیه‌ای که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کرده است، کنکور ۱۴۰۴ تغییر نخواهد کرد.

مهاجرانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نیز نوشت: «مطالبه داوطلبان کنکور شنیده شد. دولت موضوع را پیگیری کرد و به طور رسمی به دستگاه‌ها اعلام شد که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با محدودیت ثبت‌نام دوره‌های روزانه، از سال آینده اجرا خواهد شد؛ بنابراین داوطلبان بدون نگرانی می‌توانند ثبت‌نام کنند.»

نحوه سنجش و پذیرش دانش‌آموزان از طریق کنکور برای ورود به دانشگاه‌ها، موضوعی است که سال‌ها مورد بحث قرار دارد و همواره با تغییراتی مواجه بوده است. از مهمترین و جدیدترین تغییرات آن می‌توان به مصوبه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حذف دروس عمومی، قطعی شدن تأثیر سوابق تحصیلی و برگزاری دو بار در سال اشاره کرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در دولت سیزدهم ابلاغ شد، مقرر شد سهم نمره کنکور به تدریج از نتیجه نهایی متقاضیان کاسته شود و به جای آن نقش سوابق تحصیلی داوطلبان در پذیرش پر رنگ شود.

اما این تغییر پر حاشیه‌ترین تغییر در مصوبه کنکور تاکنون بوده است. سال گذشته (کنکور ۱۴۰۲) سهم سابقه تحصیلی در سنجش و پذیرش متقاضیان به میزان ۴۰ درصد تاثیر قطعی فقط پایه دوازدهم بود. در کنکور امسال (۱۴۰۳) سهم سابقه تحصیلی به میزان ۵۰ درصد تاثیر قطعی فقط پایه دوازدهم بود و کنکور سال آینده (۱۴۰۴) قرار است تاثیر قطعی پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد برسد. از کنکور سال ۱۴۰۵ و بعد از آن نیز قرار است تاثیر قطعی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد برسد.

بسیاری از داوطلبان کنکور نسبت به اجرای این مصوبه معترض هستند. معترضان عنوان می‌کنند که شرایط همه مدارس کشور در برگزاری امتحانات نهایی یکسان نیست، همچنین کیفیت آموزش نیز در مدارس مختلف، متفاوت است بنابراین تاثیر قطعی سوابق تحصیلی می‌تواند موجب ناعدالتی شود.

این معترضان در تلاشند با شیوه‌های مختلف؛ برگزاری تجمع، راه‌اندازی کارزار، تماس با رسانه‌ها و مسئولین نارضایتی خود را نسبت به اجرای این مصوبه به گوش مسئولان برسانند. به طوری که یکی از نفرات برگزیده کنکور علوم انسانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که با حضور مسعود پزشکیان در دانشگاه تهران برگزار شد، از رییس جمهور خواست به این موضوع وارد شود.

دکمه بازگشت به بالا