راه های افزایش فروش کسب و کارهای فیزیکی در شیراز

شیراز یکی از شهرهای توریستی و فرهنگی ایران است که به خاطر وجود آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوان، سالانه پذیرای هزاران بازدیدکننده است؛ اما چطور می‌توان از این فرصت استفاده کرد و فروش کسب وکار فیزیکی را در این شهر افزایش داد؟ اینجا چند روش عملی و قابل اجرا که براساس تجربیات شخصی و بررسی بازار ارائه شده را با شما به اشتراک می گذارم تا با راه های افزایش فروش کسب و کارهای فیزیکی در شیراز اشنا شوید و بتوانید به کسب و کار خود رونق بخشید.

شیراز

روش های افزایش فروش کسب و کارهای فیزیکی در شیراز

شناخت مخاطب هدف

یکی از اولین قدم‌ها در افزایش فروش، شناخت مخاطب است. مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آیا بیشتر از گردشگران می‌آیند یا از ساکنان محلی؟ هر کدام از این گروه ها، نیازها و ترجیحات خاص خود را دارند. برای مثال اگر مخاطبان شما بیشتر گردشگر هستند باید خدمات یا محصولاتی ارائه دهید که در زمان کوتاه اقامتشان مفید باشد؛ اما اگر مشتریان اصلی‌تان مردم محلی هستند باید به فکر ایجاد ارتباط بلندمدت و اعتمادسازی باشید.

به روزرسانی دکوراسیون و محیط فروشگاه

تجربه شخصی من از چند کسب وکار موفق در شیراز نشان داده که دکوراسیون و محیط فروشگاه تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد. یکی از دوستانم که یک کافه در مرکز شهر دارد با تغییر دکوراسیون و استفاده از نورپردازی‌های جذاب توانست مشتری‌های بیشتری جذب کند. ساده بگم محیط جذاب، مشتری رو نگه می داره و حتی اونا رو ترغیب می‌کنه که دوباره به فروشگاه شما مراجعه کنند.

ارائه خدمات ویژه برای گردشگران

بیشتر گردشگران دنبال محصولاتی هستند که خاص شیراز باشه. یکی از تجربه‌‌های ناموفق من زمانی بود که در فروشگاهم بیشتر روی محصولات معمولی تمرکز کرده بودم؛ اما وقتی یکی از دوستانم که خودش در صنعت توریسم کار می‌کرد به من گفت بهتره محصولات محلی و سوغاتی‌های خاص مثل عرقیات گیاهی، خاتمکاری و حتی صنایع دستی کوچک رو به فروشگاه اضافه کنم تفاوت رو احساس کردم. برای جلب توجه گردشگران، تخفیف ویژه یا بسته بندی‌های خاص برای هدیه دادن می‌تونه خیلی موثر باشه.

حضور فعال در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

حتماً می‌دونید که شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها برای تبلیغات و ارتباط مستقیم با مشتریان است. من وقتی صفحه اینستاگرام فروشگاهم رو درست کردم و شروع به معرفی محصولاتم کردم دیدم که چطور مشتری‌ها از طریق این پلتفرم به من مراجعه می‌کنن. تبلیغات محلی، گذاشتن استوری‌های جذاب و حتی ارائه تخفیف‌های محدود زمانی، می‌تونه مشتری‌های بیشتری رو به سمت فروشگاه شما بکشونه.

شبکه اجتماعی

مزیت ها

اینستاگرام

نمایش بصری محصولات و تعامل با مشتریان

تلگرام

ارتباط مستقیم و اطلاع رسانی سریع

واتساپ

پشتیبانی فوری و خصوصی برای مشتریان

تبلیغ در سایت‌های معرفی کسب و کارها

سایت‌های تبلیغاتی بستری رو  فراهم می کنند تا کسب‌وکارها بتونند محصولات یا خدمات خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان معرفی کنند. این سایت‌ها با دریافت مبلغی از کسب‌وکارها، تبلیغات آن‌ها را در معرض دید کاربران قرار می‌دهند. این روش، یکی از موثرترین راه‌های بازاریابی آنلاین است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا برند خود را تقویت کرده و فروش خود را افزایش دهند. تنوع تبلیغات در این سایت‌ها بسیار زیاد است و از تبلیغات متنی و تصویری گرفته تا تبلیغات ویدیویی و بنری رو شامل میشه. از جمله سایت هایی که در شهر شیراز به این شیوه عمل می‌کنند، کارشد، شیراز کجو و  سرویس‌یاب رو می تونم براتون مثال بزنم.

شیراز کجو

شیراز کجو

شیراز کجو برای تبلیغ کسب و کارهای شیراز گزینه بسیار مناسبی هست، در این سایت می تونید کسب و کار خودتون رو در مقالات مرتبط به مخاطبین معرفی کنید و از طریق صفحه‌ی پروفایل اختصاصی می تونید عکس‌ها و فیلم های مورد نظر خودتون رو در معرض دید مخاطبین قرار بدین و باعث بیشتر دیده شدن و رونق حرفه‌ی خود شوید.

کارشد

در شهر شیراز، سایت کارشد نیز مشاغل مختلف رو معرفی می‌کند و در کنار اون خدماتی رو برای بهتر دیده شدن ارائه میدهد.

سرویس یاب

سایت سرویس‌یاب نیز کسب و کارهای مختلف شیراز رو معرفی می کنه و  متخصصین ، ارائه دهندگان خدمات ساختمانی و تاسیسات ، دکوراسیون ، نظافتی ، زیبایی و فروشندگان کالا می تونن اطلاعات خودشون رو در این سایت ثبت کنند.

برای آشنایی با شیوه کار این سایت ها پیشنهاد می‌کنم تبلیغ لیست بهترین کافه های شیراز رو ببینید.

بهبود خدمات مشتری

یکی دیگر از راه های افزایش فروش کسب و کارهای فیزیکی در شیراز،بهبود خدماتی است که به مشتری ارائه می‌دهید. خدمات مشتری یکی از نقاط کلیدی برای موفقیت هر کسب وکار است. اگر مشتری تجربه خوبی از فروشگاه شما داشته باشه احتمالاً دوباره برمی‌گرده و حتی دیگران رو هم به شما معرفی می‌کنه. من خودم همیشه تلاش می‌کنم کارکنانم رو به آموزش های مربوط به برخورد با مشتری بفرستم. یه لبخند ساده یا پرسیدن سوال “آیا کمکی از دستم برمیاد؟” می‌تونه تفاوت بزرگی ایجاد کنه.

ارائه تخفیف‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی

تخفیف دادن همیشه جواب میده اما نباید توش زیاده روی کرد. من یاد گرفتم که بهترین زمان برای تخفیف مناسبت‌های خاص مثل نوروز، جشنواره‌های محلی یا مناسبت‌های مذهبی است. یه بار برای نوروز کمپینی راه انداختم که تخفیف ویژه برای خریدهای بالای یک مبلغ خاص می‌دادم که در نتیجه فروشگاه کاملاً شلوغ شد. سایت هایی هم هستن که هدف اصلی اونا دادن تخفیف به مشتری هست مثل شیراز تخفیف بهتون پیشنهاد می‌کنم به اونها هم سر بزنید.

همکاری با دیگر کسب وکارها

یکی از بهترین راه های افزایش فروش کسب و کارهای فیزیکی در شیراز، همکاری با دیگر کسب وکارهاست. مثلاً من و چند تا از دوستانم که کسب وکارهای مکمل داشتیم تصمیم گرفتیم یه کارت تخفیف مشترک درست کنیم. مثلاً مشتری که از فروشگاه من خرید می‌کرد می‌تونست با این کارت تخفیف از فروشگاه همسایه هم تخفیف بگیره. این روش باعث شد تا مشتری‌های بیشتری به سمت هر دو کسب و کار هدایت بشه.

استفاده از بازاریابی دهان به دهان

یه جمله معروف میگه : “بهترین تبلیغ صحبت مشتری درباره شماست.” اگر مشتری از خدمات شما راضی باشه خودش به دیگران هم پیشنهاد میده. من همیشه سعی کردم با مشتری‌ها برخوردی دوستانه و خوشایند داشته باشم تا در نهایت وقتی از فروشگاه بیرون میرن تجربه مثبتی داشته باشن و در موردش با دوستان و خانواده‌شون صحبت کنن.

به کارگیری تکنولوژی های نوین

اپلیکیشن موبایلی

استفاده از کارت‌خوان‌های مدرن یا حتی سیستم‌های مدیریت مشتریان می‌تونه به شما کمک کنه تا فرآیند خرید رو راحت‌تر و جذاب‌تر کنید به همین دلیل، یه سیستم وفاداری راه انداختم که مشتری‌ها با هر خرید امتیاز می‌گرفتن و با این امتیازا می‌تونستن در آینده تخفیف بگیرن. این روش واقعاً کارساز بود و باعث شد مشتری‌ها دوباره به فروشگاه برگردن.

تکنولوژی

کاربرد

سیستم مدیریت مشتری

ذخیره اطلاعات خرید مشتریان و ارائه تخفیف‌های شخصی سازی شده

کارت خوان های مدرن

راحتی و سرعت در پرداخت

اپلیکیشن موبایلی

ارتباط دائمی با مشتری و اطلاع رسانی سریع

افزایش تبلیغات محلی

تبلیغات محلی هنوز هم موثره. مثلاً یکی از روش‌های ساده ولی موثر، چاپ بروشور و گذاشتنش در مناطق شلوغ شهره. یه بار با چاپ بروشورهای جذاب و گذاشتنش در ورودی پاساژ، مشتری های زیادی جذب کردم. همچنین تبلیغات در رادیو محلی هم می تونه موثر باشه خصوصاً اگر به سبک محلی و با توجه به فرهنگ مخاطبان ساخته بشه.

سخن پایانی

در نهایت افزایش فروش در کسب وکارهای فیزیکی نیازمند ترکیبی از خلاقیت شناخت مشتریان و استفاده از روش های نوین بازاریابی است. هر کدام از راه های افزایش فروش کسب و کارهای فیزیکی در شیراز، ممکنه برای یه کسب وکار خاص کارساز باشه. بهترین توصیه ای که می تونم بکنم اینه که همیشه آماده امتحان کردن روش های جدید باشید و از تجربیات ناموفق نترسید.

امیدوارم این روش ها به شما در رشد کسب وکارتون کمک کنه. اگر شما هم تجربه ای دارید یا روش جدیدی امتحان کردید خوشحال میشم نظراتتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

چطور می تونم مشتری های جدیدی پیدا کنم؟

یکی از بهترین روش ها، استفاده از تبلیغات شبکه های اجتماعی و همکاری با دیگر کسب وکارهاست. همچنین می تونید از تخفیف های جذاب استفاده کنید.

آیا ارائه تخفیف به تنهایی برای افزایش فروش کافیه؟

تخفیف می تونه مشتری جذب کنه اما بهتره با خدمات عالی و محصولات باکیفیت همراه باشه تا مشتری های دائمی ایجاد بشه.

چطور می تونم خدمات مشتری رو بهتر کنم؟

آموزش کارکنان برای برخورد درست با مشتری، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و داشتن ارتباطی صمیمی با مشتری ها می تونه تجربه بهتری برای اون ها به همراه داشته باشه.

‫10 دیدگاه ها

  1. ممنون از مطالب خوبتون. فقط می خواستم بپرسم آیا برای کسب وکارهایی که بیشتر با محلی ها سر و کار دارن هم این روش ها جواب میده یا بیشتر برای جذب توریسته؟ تجربه من نشون داده محلی ها خیلی سخت جذب تخفیف ها میشن.

  2. من خودم توی شیراز یه مغازه دارم بعضی از این نکات مثل تبلیغ توی شبکه های اجتماعی عالیه ولی متاسفانه مشکلاتی مثل قطعی اینترنت خیلی کارمون رو کند کرده. پیشنهادی برای این شرایط دارین؟

  3. پیشنهاد تغییر دکوراسیون خیلی خوب بود ولی بعضی جاها هزینه تغییر دکوراسیون خیلی بالاست. به نظرتون میشه با یه سری تغییرات کوچیک هم به همون نتیجه رسید؟ مثلاً تغییر نورپردازی به تنهایی کافیه؟

  4. تجربه خودم توی تخفیف ها اصلاً موفق نبود. بیشتر مشتریا فقط برای تخفیف میان و دیگه برنمی گردن. نمی دونم راه حلی برای این نوع مشتری ها دارین؟

  5. یه سوال داشتم. شما گفتید که توی شبکه های اجتماعی فعال باشید. آیا برای هر نوع کسب وکاری این موثره؟ من یه فروشگاه ابزار صنعتی دارم و مشتریام خیلی کم از اینستاگرام استفاده می کنن.

  6. واقعاً تغییر دکوراسیون می تونه اینقدر توی فروش تاثیر داشته باشه؟ چون من فروشگاهم نزدیک بازار وکیل هست و رقابت خیلی زیاده نمی دونم تغییر دکور چقدر می تونه کمک کنه.

  7. صادقانه بگم تجربه شخصی من از بازاریابی محلی زیاد خوب نبوده. بروشور چاپ کردم و پخش کردم ولی نتیجه خاصی نگرفتم. به نظرتون کجا ممکنه اشتباه کرده باشم؟

  8. من روی شبکه های اجتماعی خیلی وقت گذاشتم ولی نتیجه زیادی ندیدم. شاید باید راهکارهای دیگه ای مثل همکاری با بقیه کسب وکارها رو امتحان کنم. تا حالا کسی تجربه موفقی از همکاری محلی داشته؟

  9. مطالب خیلی کاربردی بود. فقط در مورد تخفیف ها به نظرم توی بعضی موارد سود ما خیلی کم میشه و به سختی جبران میشه. شما چطور این مشکل رو حل کردین؟

  10. با این شرایط اقتصادی واقعاً سخته تخفیف داد چون حاشیه سود خودمون هم کم شده. یه سری مشتریا هم فقط دنبال تخفیفن و دیگه برنمی گردن. نظر شما چیه؟ باید تخفیف ها رو محدودتر کرد؟

دکمه بازگشت به بالا