شاسیبلند ارزان کیا با چهره عجیب معرفی شد /عکس
امیرمسعود عابدین: کیا با معرفی مدل جدید خود با نام سیرُس (Syros) در هند، قصد ندارد از تولید کراساورها دست بکشد. این خودرو در سبد محصولات کیا بالاتر از مدل سونِت قرار میگیرد و بسیار شبیه به نسخه کوچک شده EV۹ است. با این حال، فراتر از برخی نشانههای طراحی، این دو هیچ شباهتی ندارند.
براساس گزارش motor۱، میتوانیم استدلال کنیم که طراحی جلو قطعاً جذابترین بخش سیرُس است. کیا چراغهای جلوی عمودی را به گوشهها منتقل کرده که مشابه پیکاپ تاسمان است. این ظاهر عجیب در نمای جانبی ادامه مییابد، جایی که روکش پلاستیکی بدنه اطراف چرخها مجدداً یادآور تاسمان است.
عجیب و غریب بودن طراحی در عقب نیز ادامه دارد، جایی که چراغهای عقب عمودی پایینتر و در انتهای سپر نصب شدهاند. یک مجموعه دیگر از چراغهای L شکل در بالا قرار دارد و شیشه صندوق عقب را احاطه کرده است. تریمهای بالاتر این خودرو دارای سانروف پانوراما دو تکه هستند.
در حالی که زیبا بودن یا نبودن ظاهر نمای بیرونی قطعاً سلیقهای است، اما کابین سیرُس بسیار عادیتر است. کیا تقریباً ۳۰ اینچ فضای صفحه نمایش را با نصب یک نمایشگر کیلومترشمار ۱۲٫۳ اینچی، یک سیستم اطلاعات سرگرمی لمسی با همان اندازه و یک پنل پنج اینچی برای کنترل سیستم آب و هوا بین نمایشگرهای بزرگتر، پر کرده است. با این حال هنوز هم تعداد انگشتشماری دکمه فیزیکی برای دسترسی به امکانات پرکاربرد وجود دارد.
اگرچه سیرُس یک کراساور کوچک است، اما پر از امکانات است. این خودرو دارای سردکن صندلیهای جلو و عقب، اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم و یک پد شارژ بیسیم است. سیرُس دارای صندلی راننده با تنظیم برقی چهار جهته، ترمز پارک برقی، نورپردازی محیطی ۶۴ رنگ و یک سیستم صوتی هارمَن کاردن با هشت بلندگو است.
از نظر ایمنی، کیای هند شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب و ۱۶ سیستم کمک راننده را ارائه میدهد. این کراساور کوچک از بهروزرسانیهای از راه دور نیز پشتیبانی میکند.
با توجه به شکل جعبهای سیرُس، ظرفیت بار ۴۶۵ لیتر است. فضای پای عقب برای یک خودرو در این کلاس، به لطف فاصله بین محور ۲۵۵۰ میلیمتر باید عالی باشد.
قدرت تولیدی توسط یک موتور بنزینی یک لیتری توربوشارژ تأمین میشود که ۱۱۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته یا یک گیربکس دو کلاچه هفت سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. سیرُس همچنین با یک موتور دیزل ۱٫۵ لیتری عرضه میشود که ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته یا یک گیربکس اتوماتیک با همان تعداد دنده به جاده منتقل میکند. نسخه تمام الکتریکی این خودرو نیز در آینده عرضه خواهد شد.
قیمتی برای کیا سیرُس اعلام نشده است، اما از آنجایی که این خودرو با اشکودا Kylaq ۹۳۰۰ دلاری رقابت میکند، باید بسیار ارزان باشد. سیرُس بر اساس پلتفرم K۱ ساخته شده است، از این رو ممکن است شباهتهایی با هیوندای Casper و اینستر داشته باشد.
۳۲۲