مهم ترین موارد تاثیر گذار در قیمت گیربکس صنعتی کوچک چیست؟

10 نکته طلایی در انتخاب موتور گیربکس صنعتی + قیمت گیربکس صنعتی

در کارخانجات و صنایع دیگر، تجهیزات صنعتی و ملزومات بسیاری وجود دارد که باید در خرید آنها دقت بسیار بالایی به خرج داد و مهمتر از همه، شرکت معتبری را برای خرید انتخاب نمود که از هر نظر، گارانتی و خدمات پس از فروش بتواند منحصر به فرد و به نوعی در عمل حرف هایش را ثابت کرده باشد. اگر در فکر خرید گیربکس صنعتی برای کسب و کار خود هستید اما نمی دانید به چه قدرت و توانی نیاز دارید، مشاوران ما در صنایع گیربکس گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان می توانند شما را به شکل جامع و کامل راهنمایی کنند تا در نهایت محصول مناسب را برای کسب و کار خود تهیه نمایید.

انواع گیربکس صنعتی کوچک | قیمت گیربکس صنعتی کوچک | قیمت گیربکس کوچک

در این مطلب قصد داریم تا کاربرانی که قصد خرید گیربکس صنعتی دارند را با 10 نکته مهم و کاربردی آشنا کنیم، نکاتی که هر کدام می توانند شما را به خرید موتور گیربکس کوچک صنعتی مورد نیازتان نزدیک و نزدیک تر کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با ده نکته اساسی در انتخاب گیربکس آشنا شوید.

1 – موقعیت نصب موتور گیربکس

در نظر گرفتن موقعیت نصب موتور گیربکس از نظر فضای کافی مورد نیاز و از نظر جهت وارد شدن نیروی محرک به ماشین متحرک یا دستگاهی که برای به حرک درآوردن آن نیاز به موتور گیربکس داریم در بعضی از مواقع به علت فضای کمی که در اختیار داریم ناچار به استفاده از موتور گیربکس های خورشیدی (سیاره ای) هستیم یا به خاطر نوع نصب گیربکس که بعضی از مواقع به صورت نود درجه نسبت به موتور است باید از گیربکس های حلزونی استفاده کنیم یا در مواقعی که فضای کافی در اختیار نداریم می توانیم موتور گیربکس را به وسیله پولی و تسمه به هم وصل کنیم و موتور گیربکس موازی نصب شوند، به علت راندمان (بازده) بالاتر از موتور گیربکس های کوپل مستقیم هلیکال ترجیح به استفاده از این نوع موتور گیربکس ها است.

2 – گشتاور مورد نیاز

باید گشتاور مورد نیاز دستگاه متحرک را از شرکت سازنده بپرسیم تا مطابق با گشتاور مورد نیازمان و نیز دور خروجی مورد نیاز گیربکس توان ورودی موتور را از روی جدول گشتاور گیربکس که در کاتالوگ موجود است به دست آوریم. باید در نظر داشته باشیم که در این جداول چند پیشنهاد مختلف دریافت خواهیم کرد که تفاوت آن ها در ضریب دنده گیربکس یا سرویس فکتور دستگاه متحرک است.

یعنی با توجه به ساعت کارکرد موتور گیربکس و شوک ناشی از روشن و خاموش شدن در طی 24 ساعت و همچنین میزان فشاری که با توجه به دستگاه مصرف کننده به موتور گیربکس وارد می‌شود از روی جدول ضریب دنده که در کاتالوگ وجود دارد مقدار سرویس فکتور مناسب و به تبع آن سایز گیربکس را انتخاب می‌کنیم؛ میران سرویس فکتور بر روی قدرت ورودی موتور تاثیر ندارد بلکه فقط بر روی سایز گیربکس تاثیر دارد.

از آنجایی که نوع گیربکس و کاربرد ها متغییر هستند، عوامل تاثیر گذار بر قیمت گیربکس صنعتی با تفکیک هر نوع متفاوت است. برای گیربکس هلیکال گشتاور خروجی عاملی مهم در تعیین قیمت گذاری آن می باشد. به طور کلی گشتاور در گیربکس ها،‌ گشتاوری که نیاز است تا چرخدنده به حرکت در آید، تعریف می شود. در بیانی ساده تر، نیروی مورد نیازی که تا بر اصطکاک داخلی غلبه و چرخدنده را از حالت سکون خارج کند. حال اینکه گیربکس ها گشتاور های متفاوتی دارند و هرچه گشتاور خروجی تولیدی بر حسب نیوتن متر بیشتر باشد، قطعا آن گیربکس قیمت بالاتری دارد.

برای مثال،‌ دو نمونه از گیربکس های هلیکال که از یک برند و نوع می باشند را مقایسه میکنیم. یکی از آنها گشتاور خروجی معادل ۱۴۷ تا ۱۹۰ نیوتن متر دارد و دیگری گشتاور خروجی معادل ۱۵ تا ۱۲۰ نیوتن متر دارد. گیربکسی که گشتاور خروجی آن بیشتر است قیمت بالاتری هم دارد. یکی از بهترین برندهای این نوع گیربکس، گیربکس هالو شافت است.

3 – الکتروموتور

انتخاب الکتروموتور مناسب که شامل چند بخش است:

اول : انتخاب قدرت (توان) که در بالا توضیح داده شد.

دوم : انتخاب موتور سه فاز یا تک فاز که معمولا در موتورهای با توان کمتر از 2/2 کیلووات مطرح می‌شود که در مواقعی که ما برق سه فاز داریم ترجیح به انتخاب الکتروموتور سه فاز است.

سوم : سیستم تابلو الکترو موتور است که با توجه به شرایط از سیستم های ستاره ، مثلث ، یا درایورهای راه اندازی نرم و غیره استفاده می‌شود.

چهارم : از الکتروموتور های استاندارد که برند معتبری دارند استفاده شود.

4 – موارد خاص

در موارد خاص از هیروموتور یا ژنراتور هم می‌توان برای نیروی محرک گیربکس نیز استفاده کرد. در سیستم های با ایمنی بالا در فضاهای با احتمال احتراق بالا که از الکتروموتور های ضد جرقه استفاده می‌شود ، معمولا گیربکس به صورت هالو شافت یا کوپلینگ به الکتروموتور کوپل می‌شود.

5 – محل نصب

در فضاهای بسته از سیستم تهویه مناسب جهت گرم نشدن بیش از اندازه موتور گیربکس استفاده شود و در فضاهای باز پوشش مناسب برای جلوگیری از آب باران و رطوبت زیاد به الکتروموتور در نظر گرفته ‌شود.

6 – ضریب ایمنی

ضریب ایمنی مناسب برای انتخاب موتور گیربکس در نظر گرفته شود از انتخاب از انتخاب موتور گیربکس های با ضریب ایمنی خیلی بالا که موجب هدر رفت پول و انرژی می‌شود خودداری فرمایید.

7 – بهره وری گیربکس

عوامل بسیاری در بهره‌وری گیربکس تاثیر گذار هستند اگر دقت کرده باشید، در اطلاعاتی که هر تولید کننده از گیربکس های خود در کاتالوگش جای داده، بازده موتور که بازده گیربکس را نیز شامل می‌شود، مشخص شده است. با این وجود، بهره‌وری موتور به علاوه گیربکس نه قابل درک است و مهمتر از همه، به راحتی قابل محاسبه نیست. این موضوعات مشخصات راندمان گیربکس در کاتالوگ‌ها را غیر قابل اعتماد می کند چرا که تولید کنندگان اصولاً تنها راندمان واحد را ارائه می کنند.

موضوعی که در این میان مطرح می شود، این است که راندمان دستگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد. متاسفانه اکثر تولید کنندگان میزان تلورانس راندمان، یا تفاوت راندمان بین گیربکسی که بار زیادی را تحمل می‌کند با گیربکسی که باری در حد معمول به دوش می کشد، را نشان نمی‌دهند. اگر بخواهیم برای توان ورودی به گیربکس صنعتی یک فرمول بنویسیم باید اینگونه بیان شود :

توان الکتریکی ورودی به گیربکس (محصول ولتاژ و جریان ورودی به موتور) X راندمان موتور

باید توجه داشت که سرعت گیربکس و گشتاور بار در واقع توان خروجی می‌باشند، در نتیجه نسبت توان خروجی به توان ورودی برابر با بازده خواهد بود. اصطکاک در گیربکس ها علاوه بر اینکه می تواند تولید گرما کند، باعث خواهد شد تا توان تولیدی نیز هدر برود.

موضوع گرما را باید جدی گرفت، شاید در گیربکس صنعتی کوچک به دلیل تلفات اندک توان مشکلی به همراه نداشته باشند اما در گیربکس صنعتی بزرگ برای جبران ناکارآمدی، از خنک کننده‌های روغنی و پمپ‌ها استفاده می شود. گفتنی است که اصطکاک گیربکس به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها باید به کیفیت چرخدنده‌ها، تعداد درگیری دندانه‌ها (یک چرخدنده چند بار چرخدنده دیگر را به حرکت درمی‌آورد) و گشتاور بار اشاره کنیم.

8 – محاسبات صحیح

انتخاب گیربکس با محاسبات ریاضی رابطه مستقیم دارد هر کسی برای انتخاب گیربکس مورد نیاز خود راه و روش خاصی دارد. برخی بر این باورند که اگر یک گیربکس کوچک تهیه کرده و در زمان اندکی از کار افتاد و خراب شد، باید بروند و نوع بزرگ تری از آن را برای کار خود تهیه کنند اما این رویکرد بسیار اشتباه و به نوعی سم گونه است. محاسبات ریاضی به شما کمک می کند تا گیربکسی با توان و قدرت مورد نیاز کار خود تهیه کنید، فقط کافی است تا کمی ضرب و تقسیم انجام دهید و در نهایت به عددی برسید که شما را برای خریدی بهینه و هوشمندانه همراهی می کند.

9 – انتخاب درست؛ نه خیلی کوچک نه خیلی بزرگ

رایج ترین اشتباهی که اکثر مشتریان گیربکس صنعتی در انتخاب خود انجام می دهند، دست گذاشتن بر روی اندازه نامناسب است. برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید تا مثالی برای شما بزنیم : یک موتور گیربکس فن را در نظر بگیرید که در روز فقط دو ساعت کار می کند و آن را با گیربکس صنعتی مقایسه کنید که در یک سنگ بری برای دستگاه سنگ شکن استفاده می شود و به صورت 24 ساعته در حال کار است، قطعاً مورد اول فشار کمتری را تحمل می کند حتی اگر سرعت و گشتاور مورد نیاز برای جابجایی بارهای مربوطه یکسان باشد اما قطعاً اندازه در هر کدام متفاوت خواهد بود.

در هر حالتی باید تعادل را حفظ کرد. کوچک بودن اندازه موتورگیربکس می تواند موجب نارسایی زودرس موتور شود در مقابل بزرگ بودن بیش از اندازه نیز مشکلاتی در کارایی به همراه خواهد داشت. کارایی نیمی از الکتروموتورهای گیربکس های صنعتی معمولاً در حدود ۸۰ تا ۹۰٪ در بار کامل، ارزیابی شده است.

برخی از مهندسین مشغول در صنعت تولید گیربکس بر این باورند که اگر یک موتور 5 اسب بخاری برای یک کار مناسب باشد، پس قطعاً موتور ۷.۵ اسب بخاری و بعد از آن ۱۰ اسب بخاری، به نوبت عملکرد بهتری خواهند داشت. اما متاسفانه اینگونه نیست چرا که موتور ۱۰ اسب بخار در اصل بدون بار کار می‌کند و مصرف برق و عدم بارگیری موثر آن باعث می‌شود، از موتور ۵ اسب بخاری که به طور مناسب بارگذاری شده است، انتخاب بدتری باشد.

10 – راندمان نهایی گیربکس صنعتی مورد نیاز

برای افزایش بهره‌وری، در مورد نوع موتور و راندمان دنده‌ها به دقت فکر کنید گاهی وقت ها این امکان وجود دارد تا با یک جایزگینی دقیق، بازده موتورگیربکس را به میزان قابل توجهی افزایش داد مثلاً با جایگزینی موتور AC خازن اسپلیت دائمی (PSC) با موتور مغناطیس دائم DC (PMDC)، این امکان فراهم می شود.

اگر خبره و به نوعی کارکشته در انتخاب گیربکس صنعتی باشید قطعا می دانید که موتورهای پی‌اس‌سی از کارایی بالاتری برخوردارند اما متاسفانه بازه واقعی آن ها در نقطه بار عملیاتی می تواند بسیار پایین باشد. باید در یاد داشت که موتورگیربکس های سه فار محرک از تک فازشان بسیار کارآمد تر هستند و با داشتن طراحی ساده، اعتماد هر کسی را به خود جذب می کنند.

با این وجود، زمانی که برق سه فاز در دسترس نیست، یک درایو فرکانس متغیر (VFD) برای تبدیل ورودی تک فاز به خروجی سه فاز برای گیربکس لازم خواهد بود. در تعریف VFD ها باید بگوییم که آنها همان اینورترهای اقتصادی روز دنیا هستند که با ویژگی های خاص خود مانند شروع نرم برای کاهش شوک مکانیکی و افزایش عمر تجهیزات، استفاده از آن ها توجیه اقتصادی داشته و به صرفه است.

نکته مهم : در زمانی که یک موتورگیربکس صنعتی را انتخاب می کنید، مهمترین چیزی که درباره آن باید بدانید، این است که توان خروجی منتشر شده فقط برای الکتروموتور است یا بازده گیربکس/کاهنده سرعت نیز شامل می شود؟

توجه : برای آنکه بتوانید کارآیی کلی سیستم موتور گیربکس صنعتی را به حداکثر برسانید، از بکارگیری دهنده های ناکارآمد که باعث می شوند سود بازدهی موتور خنثی شود، خودداری نمایید.

جالب است بدانید : اگر به دنبال گیربکس صنعتی خاصی برای فضاهای تنگ هستید بهتر است تا به سراغ  گیربکس‌های حلزونی بروید که به صورت ۹۰ درجه طراحی شده اند و کارایی تقریبا ۵۰٪ یا کمتر دارند. در مقابل، چرخدنده‌های ساده و هلیکال (مارپیچ) مورد استفاده در گیربکس‌های شافت موازی معمولاً در حدود ۹۸٪ کارآمد هستند.

مقایسه قیمت انواع گیربکس های صنعتی

همانطور که قبلا گفته شد قیمت مدلهای مختلف گیربکس های صنعتی متفاوت است. در این بین گیربکس های خورشیدی به دلیل پیچیدگی ساخت و بالا بودن تعداد اجزا و گاهی در دسترس نبودن این اجزا قیمت بالاتری نسبت به بقیه مدلها دارند. گیربکس های صنعتی حلزونی در این بین قیمت پایین تری نسبت به مدل های دیگر دارند. به طور کلی گیر بکس ها بسته به نوعی که دارند،‌ چون روش ساخت و پیچیدگی های ساخت در آنها متفاوت است قیمت های متفاوتی هم دارند. میزان عرضه و تقاضا نیز در قیمت این محصولات تاثیرگذار هستند.

دکمه بازگشت به بالا