آشنایی با آجر لفتون و ویژگی های آن

آجر در بیشتر ساختمان های امروزی نقش پوسته و جدا کننده را ایفا می کند. یکی از دلایل رواج یافتن آجر نیز همین مساله است. آجر سوراخ دار یا همان آجر لفتون آجری است که به دلیل وجود سوراخ در آن، حجم آن به میزان 25% کاهش پیدا کرده است و بر خلاف وزن بسیار کمی دارد.نام های دیگر آجر سوراخ دار، آجر لفتون، آجر سوله سازی، آجر بره، آجر نما زبره است. آجر سوراخ دار دارای مقاومت بالایی است.

بنابراین از این آجر برای ساخت دیوارهای متحمل بار و وزن استفاده می شود.با استفاده از آجر لفتون، دیوارهای حائل و غیر حائل ساخته می شود. آجر لفتون به صورت پازلی چیده می شود. این چیدمان باعث می شود، مقاومت آجر سوراخ دار در برابر وزن و فشارهای جانبی چند برابر شود. با توجه به این مقدمه می توان پی برد آجر لفتون در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. بنابراین در ادامه به معرفی آجر سوراخ دار و کاربرد آن در ساختمان سازی می پردازیم.

Familiarity with Lefton brick and its features

آجر لفتون (سوراخ دار) چیست؟

آجر سوراخ دار به دلیل وجود سوراخ های روی آن وزن کمتری نسبت به سایر آجرها به خصوص آجر فشاری دارد. بنابراین از این آجر در دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کند یا فشار بر آن ها وارد می شود مورد استفاده قرار می گیرد.چینش این آجرها در ساخت و ساز به صورت پازلی است تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.آجر لفتون از خاک رس خاک شیل و خاک نسوز تولید می شود. یکی از دلایلی که خاک رس مناسب پخت آجر می باشد این است که، در خاک رس هیچ گونه ناخالصی وجود ندارد.

خاک رس از مواد اولیه ای آجر لفتون است که نسبت به دو نوع خاک دیگر، خاک شیل و خاک نسوز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده بیشتر از خاک رس به خاطر این مساله است که، قیمت آجر لفتون شیل و نسوز بسیار بیشتر از خاک رس است. بنابراین استفاده از خاک رس باعث مناسب شدن قیمت آجر لفتون است.در آجر سوراخ دار ده سوراخ وجود دارد. دلیل وجود این تعداد سوراخ بر روی آجر لفتون، کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء در آن است. همچنین با وجود سوراخ در این آجر مواد اولیه کمتری برای ساخت آن به کار برده می شود و وزن سبک تری خواهد داشت.

نکته:جهت کسب اطلاعان بیشتر میتوانید با کارشناس های ما در نماشا در تماس باشید و هر سوالی داشتید ما در خدمت شما همراهان گرامی هستیم.

ویژگی های آجر لفتون

آجر سوراخ دار در ابعاد بزرگ دارای 12 سوراخ است. در استاندارد شماره ۷ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این سوراخ‌ها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخ‌ها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد. فاصله سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان بعد باشد.

آجر لفتون که با نام هایی مانند آجرنما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخ‌دار یا آجر سوراخ‌دار یا آجر نما سوله سازی شناخته می شود، علاوه بر استفاده در دیوارهای حمال به عنوان نما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.باور اشتباهی که در مقایسه با وجود دارد این است که تصور می‌شود  تفاوت آجر‌های فشاری و آجر ماشینی در نوع قالب گیری آن است که برای آجر فشاری کارگران با فشار انگشتان خود گوشه‌های قالب را از گل پر می‌کنند و برای آجر ماشینی تمام مراحل تولید در کارخانه توسط ماشین آلات انجام می‌گیرد.

اما این دونوع آجر از نظر ساخت ، هر دو توسط دستگاه قالب گیری و پرس می‌شوند و یکی از علل نام گذاری آجر فشاری، مقاومت بالای  آن در برابر فشار و گرما است .اما این دو مدل آجر تفاوت‌های دیگری نیز از لحاظ کاربرد،شکل ،قیمت ،مواد اولیه ،مقاومت و ….نیز دارند که در این مقاله قصد داریم در مورد آن به طور مفصل توضیح دهیم.

تفاوت در شکل :

آجر‌های فشاری  به صورت توپرهستند و سطح زبری دارند اما آجر‌های ماشینی اکثرا دارای ۸ یا ۱۰ سوراخ هستند البته این آجر با تعداد سوراخ‌های دیگر نیز تولید می‌شود و سطح صاف و صیقلی‌تری دارند . باید به این نکته اشاره کرد که به آجرهای فشاری ، آجر زبره نیز گفته می‌شود.

تفاوت در مواد اولیه:

جنس آجرهای ماشینی نسبت به آجرهای فشاری بسیار تردتر و شکننده تر بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر است. این آجرها به علت ترد بودن قابل تیشه‌داری نیستند و همچنین به‌دلیل اینکه خاصیت مکندگی زیادی ندارند و نمی‌توانند به خوبی به ملات بچسبند در طاق ضربی استفاده نمی‌شوند.

تفاوت در وزن و اندازه:

آجر فشاری معمولا در اندازه‌های 5x10x20   و  5x11x22  تولید می‌شود و موقعیت آجر فشاری در ایران، صنعت آجر ماشینی را مجبور کرده که ابعاد آجر ماشینی نزدیک به ابعاد آجر فشاری باشد و به همین علت آجرهای ماشینی فعلی در ایران دارای ابعاد 5/5×10×22 و اضلاع گونیاتر بوده و دارای سطوح صافتری نسبت به آجرهای فشاری هستند.‌.هر گونه تغییر اساسی در ابعاد آجرهای ماشینی منوط به تجدید نظر در ابعاد آجر فشاری است.

تفاوت در کاربرد آجر :

طول عمر و مقاومت بالای آجر فشاری باعث شده که از آن برای زیر کاری و سفت کاری ،دیوار باربر ،تیغه چینی،طاق ضربی و به طور کلی گری چینی استفاده شود. وجود سوراخ روی آجر لفتون باعث می‌شود که در هنگام دیوارچینی ملات به طور عمودی نیز در آجر نفوذ کرده و باعث استحکام بیشتر دیوار شود. و همچنین  برای ساخت دیوار‌های حمال (باربر)ضد زلزله از آجر ماشینی استفاده می‌شود زیرا وجود سوراخ‌های داخل آجر باعث می‌شود که بتوان به راحتی از میلگرد داخل دیوار استفاده کرد .آجر ماشینی به خاطر حجم متراکم و مقاومت بالایی که دارد معمولا برای ساخت دیوار بارکش استفاده می‌شود .

تفاوت در ملات مصرفی:

ملات مورد استفاده براساس نوع کاربرد تعیین می‌شود و معولا ملات‌های ماسه سیمان ،باتارد،مایه آهک ،گل و آهک معمولا برای دیوار‌های ضخیم و باربر به کابرده می‌شوند و ملات گچ و خاک برای تیغه‌های نازک یا سقف‌های ضربتی به کار برده می‌شود .

تفاوت در قیمت :

قیمت برای آجر ماشینی به صورت تک عدد شمرده می‌شود(دانه ای )اما برای آجر فشاری بر حسب تن محاسبه می‌شود(تنی) که معولا هر تن آجرفشاری از 400 تا 450 قالب  آجر تشکیل می‌شود.آجرهای فشاری را باید به عنوان قدیمی‌ترین نوع مصالح ساختمانی در نظر گرفت و اگر در بازار برای خرید آن اقدام کرده باشید حتما متوجه برندهای دیگری چون آجر گری و آجرزبره نیز خواهید شد که این دو نیز به عنوان نام‌های دیگر این نوع آجر می‌باشند.

مواد اولیه موعده ای از مردم فکر می کنند تفاوت و ماشینی در نحوه قالب گیری آنها است و تمام مراحل ساخت با استفاده از ماشین آلات انجام می شود ولی برای تولید آجر های فشاری کارگران با فشار انگشتان خود کنار قالب ها را پر از گل می کنند که این تفکر کاملا اشتباه است.از نظر ساخت هردو آجر فشاری و ماشینی را در کارخانه و توسط دستگاه، قالب گیری و پرس می کنند و از آنجایی که آجر فشاری در برابر گرما و فشار مقاومت بالایی دارد به آن آجر فشاری می گویند.

منیع:

آپارات

دکمه بازگشت به بالا