آیا سایبان کولر باید با اندازه کولر مطابقت داشته باشد؟

یکی از متداول‌ترین وسایلی که از گذشته‌های دور تا کنون توسط بشر مورد استفاده قرار می‌گیرد، سایبان است. سایبان‌ها از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که از آن‌ها می‌توان برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده کرد.در ابتدا سایبان‌ها تنها به عنوان پوششی که سایه ایجاد می‌کردند مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما به مرور و در پی پیشرفت تکنولوژی سایبان‌ها کاربردهای وسیعی‌تری پیدا کردند و برای موارد بسیاری استفاده شدند.

سایبان‌ها در حال حاضر به عنوان پوششی برای کولرهای آبی و گازی هم به کار می‌روند. اما به نظر شما استفاده از سایبان برای کولرهای آبی و گازی چه ضرورتی دارد و آیا حتما باید سایبان با اندازه کولر مطابقت داشته باشد؟اگر می‌خواهید پاسخ این سوالات را به دست آورید در ادامه این مطلب همراه ما باشید؛ چرا که قصد داریم در این مطلب اطلاعاتی جامع و کامل در اختیار شما قرار دهیم.

ضرورت استفاده از سایبان کولر

همانطور که می‌دانید هم کولرهای آبی و هم پنل خارجی کولرهای گازی در فضایی خارج از محیط خانه نصب می‌شوند. معمولا کولرها روی پشت بام یا تراس قرار می‌گیرند و این بدان معنا است که آن‌ها در معرض عوامل محیطی قرار دارند.

در فصل تابستان تایم زیادی از روز کولرهای آبی در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گرفته و این مسئله موجب می‌شود که آب درون کولر به سرعت تبخیر شده و راندمان کولر کاهش پیدا کند. علاوه بر این پنل خارجی کولرهای گازی هم زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته باشد، زودتر فرسوده و خراب می‌شود.با توجه به این توضیحات تفاوتی ندارد که از کولر گازی یا آبی استفاده می‌کنید در هر صورت نصب سایبان روی آن‌ها بسیار ضروری و واجب است و نباید آن را نادیده گرفت.

Does the canopy of the cooler have to match the size of the cooler?

مزایای استفاده از سایبان کولر

در مطالب بالا گفتیم که استفاده از سایبان کولر بسیار ضروری است؛ چرا که سایبان می‌تواند تا حد قابل توجهی عمر مفید کولر را افزایش دهد. اما به نظر شما تنها مزیت استفاده از سایبان کولر افزایش عمر مفید آن است؟پاسخ این سوال مطمئنا یک خیر بزرگ است!نصب سایبان روی کولر مزیت‌های بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت. برخی از این مزیت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سایبان، قرار گرفتن کولر زیر سایه و کاهش چند درصدی مصرف برق است. زمانی که کولرهای آبی یا گازی زیر سایه قرار داشته باشند مصرف برق آن ها تقریبا 25 درصد کاهش پیدا می‌کند. این مسئله می‌تواند تا حد زیادی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شود.
  • کولرهای آبی به طور متوسط در طی روز حدودا 200 لیتر آبی مصرف می‌کنند، اگر کولر در معرض تابش نور مستقیم خورشد قرار داشته باشد آب داخل آن سریع‌تر تبخیر شده و این موضوع روی افزایش مصرف آب تاثیر می‌گذارد. اما در صورتی که کولر زیر سایه سایبان قرار گرفته باشد، آب تبخیر نمی‌شود و این مسئله تا حد زیادی باعث کاهش مصرف آب می‌گردد.
  • یکی از دلایل فرسودگی کولر تابش مستقیم نور آفتاب است که با نصب سایبان می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.
  • با نصب سایبان دیگر نیازی نیست که کولر آبی شما با دور تند کار کند. علاوه بر کولرهای آبی با نصب سایبان روی کولرهای گازی هم می‌توان از درجه‌های متوسط و پایین کولر استفاده نمود و این به کاهش میزان کارکر کولرها کمک می کند.
  • نصب سایبان موجب افزایش طول عمر کولر می‌شود
  • با نصب سایبان می‌توان از تجهیزات و اجزای مختلف کولر محافظت کرد
  • نصب سایبان‌های کولر همانند ساده و راحت است

با توجه به عوامل فوق باید گفت که نصب سایبان روی کولرهای گازی فواید و تاثیرات زیست محیطی مثبت بسیاری دارد. سایبان‌ها به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کرده و از این طریق روی اقتصاد خانواده هم تاثیر می‌گذارند.البته ذکر این نکته ضروری است که تمامی مزایای فوق تنها زمانی اتفاق می‌افتد که سایبان‌ها با توجه به ابعاد و اندازه‌های کولر طراحی و ساخته شوند.

انواع مختلف سایبان ها از نظر نحوه ساخت

با توجه به اهمیت استفاده از سایبان کولر، انواع مختلفی از آن‌ها توسط تولید و طراحی می‌گردد. سایبان‌های کولر را از نظر نحوه ساخت می‌توان به دو دسته کلی زیر تقسیم‌بندی کرد:

سایبان‌های فول کاور

این مدل سایبان‌ها به خوبی کل کولر را پوشش می‌دهند. سایبان‌های فول کاور برای استفاده در مناطق بسیار گرم و خشک مناسب هستند؛ چرا که تمام بدنه کولر را از تابش مستقیم نور خورشید در امان نگه می‌دارند.برای افزایش دوام و طول عمر این مدل سایبان‌ها بهتر است در فصول سرد سال آن‌ها را جمع کنید، مگر آنکه سایبان شما از متریال ضد آبی ساخته شده باشد.

سایبان‌های سقفی

این مدل سایبان‌ها تنها سقف کولر را پوشش می‌دهند و برای استفاده در مناطق گرم و خشک مناسب نیستند. درصورتی که کولر شما در احاطه چندین ساختمان یا دیوار قرار داشته باشد و در طی روز نور خورشید خیلی به آن نتابد، بهتر است از این مدل سایبان‌ها استفاده نمایید.این سایبان‌ها نسبت به سایبان‌های فول کاور قیمت مناسب‌تری دارند و اگر کولر شما خیلی در معرض عوامل محیطی و تابش نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشند، می‌توانید این مدل را استفاده کنید.

انواع مختلف سایبان‌ها از نظر جنس

به طور کلی می‌توان گفت که سایبان‌های کولر با توجه به جنس و متریال به کار رفته در آن‌ها، انواع مختلف زیر را شامل می‌شوند:

سایبان‌های تولید شده از پلی کربنات

سایبان‌هایی که از پلی کربنات ساخته شده اند، قدرت خم شدگی بالایی داشته و امکان نصب آن ها به صورت شیروانی روی کولرهای گازی و آبی وجود دارد. ورق‌های پلی کربنات در برابر باد، آفتاب، آب وساییدگی مقاوم هستند. این مدل سایبان‌ها وزن چندانی ندارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را جابه جا کرد.

سایبان‌های تولید شده از فلز‌

از محبوب‌ترین مدل‌های سایبان است، برای ساخت این مدل سایبان‌ها می‌توان از تیغه‌های آلومینیومی استفاده کرد. تیغه‌های آلومینیومی که برای این منظور به کار می‌روند وزن زیادی ندارند؛ چرا که توخالی هستند. با این وجود نسبت به ورق‌های پلی کربنات قیمت و وزن بالاتری دارند.

سایبان‌های ساخته شده از پارچه چادر

سایبان کولر از دیگر نمونه سایبان‌های بسیار محبوب به شمار می‌روند. پارچه‌ای که برای ساخت این مدل سایبان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ضد آب بوده و معمولا از پارچه‌های برزنتی برای این منظور استفاده می‌کنند. ضمن اینکه پارچه‌ها برای قرار گیری روی کولر باید به میله‌هایی فلزی متصل شوند.

هنگام انتخاب سایبان باید به چه عواملی توجه کرد؟

زمانی که برای خرید و انتخاب سایبان کولر اقدام می‌کنید باید موارد بسیاری را مد نظر قرار دهید. برای مثال در صورت خرید و انتخاب سایبان‌های پارچه‌ای باید پارچه انتخابی شما ضد آب باشد. ضمنا بهتر است که پارچه‌های ضخیم‌تر را انتخاب نمایید؛ چرا که آن‌ها می‌توانند بهتر از کولر شما محافظت نمایند.سایبان‌های برزنتی انتخاب خوبی برای این منظور به شمار می‌روند، این مدل پارچه‌ها به خوبی درزها و خروجی‌ها می‌پوشانند و از هدر رفتن هوای خنک جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر این‌ها پارچه‌های برزنتی مانع نفوذ گرد و غبار یا باران و برف به داخل کولر می‌شوند؛ از همین رو هوای کثیف را وارد محیط نخواهند کرد و نیازی نیست بابت ورود گرد و غبار از طریق باد کولر به داخل محیط نگران باشید. سایبان‌های برزنتی از نشستن برف و باران روی بدنه کولر جلوگیری کرده و این مسئله جلوی زنگ زدگی آن را می‌گیرد و عمرش را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه سایبان‌های کولر تاثیرات مثبتی در کاهش نویز و آلودگی‌های صوتی دارند.

آیا حتما باید ابعاد سایبان با اندازه کولر مطابق باشد؟

در بالا به این نکته اشاره کردیم که در صورتی از مزایای سایبان کولر برخوردار می‌شوید که اندازه آن متناسب با ابعاد و اندازه کولر باشد. در صورتی که ابعاد سایبان کوچکتر از اندازه‌های کولر باشد، شما با مشکلات زیر روبه رو می‌شوید:

فرسودگی کولر

اگر سایبان کوچکتر از کولر باشد، به خوبی نمی‌تواند از بدنه کولر و قطعات داخلی آن محافظت نماید. این باعث می‌شود که در فصل زمستان کولر در مقابل بارش باران و برف قرار گرفته و در فصل تابستان هم نور مستقیم خورشید بر آن بتابد.

عدم بهبود راندمان کولر

زمانی که سایبان کوچکتر باشد، همانطور که اشاره کردیم دیگر کولر از نور مستقیم آفتاب در امان نمی‌ماند؛ از همین رو راندمان کولر کاهش پیدا می‌کند.

افزایش مصرف انرژِی

اگر نور به صورت مستقیم روی کولرهای آبی بتابد، آب درون آن زودتر بخار شده و این باعث افزایش مصرف آب می‌شود. ضمن اینکه راندمان کولرهای گازی هم در صورتی که زیر نور مستقیم خورشید باشند، کاهش می‌یابد و شما باید درجه آن را روی سردترین میزان خود قرار دهید

تعمیر سایبان

سایبان ها در انواع مختلفی وجود دارند و هر نوع سایبان ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود. برخی از رایج ترین مشکلات سایبان عبارتند از:

  • پارگی یا پوسیدگی پارچه سایبان: این مشکل می تواند در اثر تابش مستقیم نور خورشید، باد شدید و بارش باران و برف ایجاد شود.
  • شکستن یا خم شدن بازوهای سایبان: این مشکل می تواند در اثر باد شدید یا ضربه به سایبان ایجاد شود.
  • گیر کردن موتور سایبان: این مشکل می تواند در اثر نقص فنی موتور یا عدم روغن کاری مناسب موتور ایجاد شود.
  • مشکلات مربوط به ریموت کنترل سایبان: این مشکل می تواند در اثر خرابی باتری ریموت یا نقص فنی ریموت ایجاد شود.
دکمه بازگشت به بالا