آیا مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانع ابتلا به بیماری می‌شوند؟

خبر روزانه/خراسان رضوی مکمل‌هایی که وعده مزایای «تقویت‌کننده سیستم ایمنی» را می‌دادند در طول کووید شکوفا شدند؛ در مارس ۲۰۲۰، سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده نامه‌هایی به هفت شرکت ارسال کرد تا آنها را از تبلیغ چای، اسانس، تنتور یا محصولات نقره کلوئیدی خود به عنوان پیشگیری، درمان یا درمان کووید-۱۹ باز دارد.

به نقل از هلث، مطالعه  منتشر شده در سال ۲۰۲۰ در نشریه آلرژی، آسم و ایمونولوژی بالینی پست‌های زیادی در اینستاگرام پیدا کرد که مواد غذایی، مکمل‌ها، روغن‌های ضروری و پروبیوتیک‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی را تبلیغ می‌کردند. بسیاری از محبوب‌ترین پست‌ها فاقد شواهد علمی بودند اما از اصطلاحات تخصصی بیوپزشکی استفاده می‌کردند تا مردم را به این باور برسانند که این محصولات می‌توانند آنان را از عفونت و بیماری حفظ کنند.

به عنوان مثال، کپسول‌های TB۱۲ Protect تام بریدی از یک پاسخ ایمنی ظاهرا سالم پشتیبانی می‌کنند اما ادعاهای موجود در وب‌سایت با یک ستاره مشخص شده‌اند و هیچ نشانه‌ای از معنای آن ستاره‌ها وجود ندارد. در واقع، یکی از موارد برای تشویق استفاده از آنها این مورد است که می‌گوید: «من هنوز کووید نگرفته‌ام!» بعد از این همه نگرانی در مورد ایمنی ما در اوج همه‌گیری، آیا این محصولات واقعا می‌توانند از بیماری جلوگیری کنند؟ برای جواب این سوال، بهتر است بدانید سیستم ایمنی چگونه کار می‌کند.

هنگامی که بدن شما با چیزی خارجی یا مضر مواجه می‌شود و سعی می‌کند آن را از بین ببرد، سیستم ایمنی شما پاسخ می‌دهد. گلبول‌های سفید، آنتی‌بادی‌ها و پروتئین‌های خاص بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند که با هم کار می‌کنند تا به بدن شما کمک کنند تا با عفونت و مواد خارجی مبارزه کند. بدن شما همچنین با التهاب به‌عنوان پاسخی به برخی آسیب‌های بافتی پاسخ می‌دهد. به این ترتیب بدن شما هر گونه مواد مضر را جدا می‌کند تا بتواند بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده را درمان کند.

انتشارات سلامت هاروارد به اشتراک گذاشته است که سیستم ایمنی متشکل از فعل و انفعالات پیچیده‌ای است که به دنبال تعادل هستند. به عبارت دیگر، شما سلول‌های ایمنی در بدن خود دارید اما نمی‌توانید آنها را تقویت کنید یا از طریق مکمل‌ها تعداد بیشتری از آنها را بسازید. در واقع، ما بیش از آنچه می‌توانیم استفاده کنیم، سلول‌های ایمنی تولید می‌کنیم و برخی قبل از استفاده از بین می‌روند. علیرغم توانایی تقویت سلول‌های خاص در سیستم ایمنی، محققان هنوز در مورد اینکه کدام یک باید تقویت شوند، نامشخص هستند. برخی از ورزشکاران سعی کرده‌اند از طریق دوپینگ خون سلول‌های بیشتری را به بدن خود اضافه کنند اما این آنان را در معرض خطر سکته مغزی قرار می‌دهد بنابراین، تقویت ایمنی به‌طور غیر طبیعی ممکن است لزوما چیز خوبی نباشد.

آیا مکمل‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی مانع ابتلا به بیماری می‌شوند؟

به گفته انتشارات هاروارد سلامت، اگرچه سبک زندگی شما نمی‌تواند ایمنی شما را تقویت کند، ورزش، اجتناب از سیگار کشیدن، حفظ واکسیناسیون، شستن دست‌ها و مدیریت استرس از جمله کارهایی هستند که می‌توانید برای حفظ تعادل و عملکرد صحیح سیستم ایمنی خود انجام دهید. پاسخ ایمنی ما با افزایش سن ضعیف می‌شود و به همین دلیل است که بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها هستیم، به‌ویژه اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی در رژیم غذایی‌مان کمبود داشته باشیم. با این حال، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مصرف مگادوز از ویتامین‌ها یا مواد معدنی خاص احتمالا سیستم ایمنی بدن ما را بهبود نمی‌بخشد و ممکن است مضر باشد.

به گفته موسسه ملی بهداشت، اگر نمی‌توانید مواد مغذی مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی سالم دریافت کنید، مکمل‌ها می‌توانند در صورتی که رژیم غذایی شما کمتر از حد سالم باشد، کمک کنند.

در واقع، بیش از نیمی از ما هر روز یا گاهی اوقات مقداری ویتامین، مواد معدنی یا مکمل‌های گیاهی مصرف می‌کنیم که محبوب‌ترین آنها مولتی‌ویتامین‌هاست. با این حال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده مکمل‌ها را تنظیم نمی‌کند بنابراین هیچ راهی برای دانستن اینکه چه مقدار از یک ماده مغذی خاص را از آن بطری دریافت می‌کنید وجود ندارد.

برخی از شرکت‌های خارجی مکمل‌ها را برای اطمینان از مواد تشکیل دهنده آن‌ها آزمایش می‌کنند اما تضمین نمی‌کنند که این مکمل‌ها آنچه روی برچسب وعده داده شده را انجام دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا